31.3.2016 klo 19:16

Suomen Yrittäjät yksinyrittäjien asialla – tuoreimmat saavutukset yksinyrittäjien aseman parantamiseksi

Suomen Yrittäjien tärkein tehtävä on kertoa päättäjille, mitä uudistuksia pitää tehdä tai olla tekemättä, jotta yritykset pystyvät toimimaan mahdollisimman hyvin. Suomen yrittäjistä yli puolet yrittää yksin, eli heidän asiansa korostuu. Tässä katsaus yksinyrittäjien toimintaan vaikuttaviin muutoksiin, jotka ovat edenneet viime aikoina.

Suomen Yrittäjien tärkein tehtävä on kertoa päättäjille, mitä uudistuksia pitää tehdä tai olla te-kemättä, jotta yritykset pystyvät toimimaan mahdollisimman hyvin. Suomen yrittäjistä yli puolet yrittää yksin, eli heidän asiansa korostuu. Tässä katsaus yksinyrittäjien toimintaan vaikuttaviin muutoksiin, jotka ovat edenneet viime aikoina.

Apua pienyrittäjille: Pääsääntöinen maksuehto jatkossa 30 päivää

Laki kaupallisten sopimusten maksuehdoista muuttui viime vappuna siten, että maksuaika elinkei-nonharjoittajien välisissä saatavissa saa ylittää 30 päivää vain, jos siitä on nimenomaisesti sovittu. Ennen raja oli 60 päivää. Suomen Yrittäjät teki loppuvuonna 2013 oikeusministeriölle aloitteen lain muuttamisesta niin, että kaupallisten sopimusten maksuajat saisivat olla korkeintaan 30 päivää. Jos lakiuudistus ei lyhennä yritysten välisiä maksuaikoja, lainsäädäntöä pitää tiukentaa.

Arvonlisäveron liukuvan alarajahuojennuksen katto nousi

Arvonlisäveron liukuvan alarajahuojennuksen katto nousi 22 500 eurosta 30 000 euroon tämän vuoden alusta lähtien. Lisäksi verovelvollisuuden alaraja nousi 8 500 eurosta 10 000 euroon. Pienyritys saa osan arvonlisäverosta takaisin aina 30 000 euron liikevaihtorajaan asti. Huojennusalueen laajentaminen keventää yksinyrittäjien alv-rasitusta. Suomen Yrittäjien mukaan alarajahuojennuk-sen tulisi päättyä jatkossa vasta 50 000 euron liikevaihdolla. Alv-alarajaa koskevat esitykset aiottiin vetää takaisin tai lykätä, mutta Suomen Yrittäjät vaikutti siihen, että käsittely jatkui. Liukuva alarajahuojennus otettiin aikanaan alv-lakiin Suomen Yrittäjien ehdotuksesta.

Kauppakeskusyrittäjillä säilyi oikeus vapaapäivään, kun kauppojen aukioloajat vapautettiin

Sekä vähittäiskaupan että parturi- ja kampaamoliikkeen aukioloajoista annettu laki kumottiin ja niiden aukioloajat vapautuivat vuodenvaihteessa.Yli puoletSuomen Yrittäjien kaupan ja kampaamoalan yrityksistä oli aukiolojen vapauttamisen kannalla. Kauppakeskuksessa toimiva pienyrittäjä saa pitää ovet suljettuina yhtenä päivänä viikossa. Suomen Yrittäjät ajoi kauppakeskusyrittäjien oikeutta vapaapäivään vahvasti, ja se otettiin lakiin vappuna 2014. Se on erityisen tärkeää yksinyrittäjille

Perintö- ja lahjaveron maksuaikaa pidennettiin – helpottaa hieman sukupolvenvaihdoksia

Perintö- ja lahjaverolakiin sisältyviä sukupolvenvaihdoshuojennuksia huojennettiin niin, että veron korotonta maksuaikaa pidennettiin viidestä vuodesta kymmeneen vuoteen. Pidennys astui voimaan viime kesäkussa. Päätös helpottaa hieman sukupolvenvaihdoksia, kun jatkaja voi rahoittaa veronmaksua yrityksestä saatavilla ansioilla.

Kirjanpitolaki uudistui: Suomen Yrittäjät torjui tuplaverotuksen

Kirjapitolaki uudistui vuodenvaihteessa. Pääomalainan voi merkitä oman pääoman eräksi, jos yritys pystyy osoittamaan, että laina täyttää oman pääoman kriteerit. Suomen Yrittäjät ajoi tätä muutosta. Se helpottaa erityisesti kansainvälisesti toimivia yrityksiä. Lisäksi Suomen Yrittäjät torjui lakiesityksessä olleen uhan liikkeen- ja ammatinharjoittajien tuplaverotuksesta.

Palkka vai työkorvaus – Verohallinto käynnistää hallinnon tiedotuskampanjan

Verohallinto päivitti ohjeitaan siitä, milloin alihankkijan tekemä työ on tehty yrittäjänä ja milloin työsuhteessa. Suomen Yrittäjät vaati ja sai läpi lukuisia ratkaisevan tärkeitä muutoksia ohjeisiin, joten pienten ja aloittavien yrittäjien mahdollisuudet tulla katsotuksi verotuksessa yrittäjiksi paranevat huomattavasti. Ohjeissa korostetaan mm. yrittäjämyönteistä suhtautumistapaa ja osapuolten sopimukselle siitä, onko heidän välillään työsuhde vai toimeksiantosuhde, annetaan aiempaa ratkaisevampi paino.

Suomen Yrittäjät on välittänyt verohallinnolle tietoja yritysten tilanteista sekä hallituspuolueille pienyritysten aseman vahvistamisen tarpeesta. Verohallinto aikoo vahvistaa hallinnossa vielä omalla kampanjallaan tiedottamista muutoksesta, jolla yrittäjäroolin tulkintaa on vahvistettu. Samalla verohallinto päivittää ohjettaan vielä muutoksilla, jotka vahvistavat toimeksiantotulkintaa.

Palkka- ja yritystulon rajanvedossa on kyse verotuksen pitkäaikaisesta ongelmasta. Jos verottaja ei hyväksy pienen alihankkijan asemaa yrittäjänä, tämän tulo voidaan verottaa jälkikäteen palkkana ja palveluita ostaneelle toimeksiantajalle voi tulla maksettavaksi työnantajamaksuja.

Pk-yritysten rahoitusmahdollisuudet parantuneet – Finnveran uudet tuulet

Finnveran pk-yritysten rahoitus on uudistunut. Moni uudistus on saanut alkunsa siitä, että Suomen Yrittäjien, Finnveran ja työ- ja elinkeinoministeriön yhdessä tekemä Pk-yritysbarometri on nostanut esiin yrittäjien kokemia ongelmia rahoituksessa.

Pk-yritykset tasaveroisiksi kaavoituksessa

Maankäyttö- ja rakennuslaki muuttui huhtikuussa 2015 siten, että kaikilla kaavatasoilla on edistettävä kilpailua. Muutoksella pyritään siihen, että kaavapäätöksissä ei suosita isompia toimijoita pienem-pien kustannuksella. Tämä oli Suomen Yrittäjien pitkäaikainen tavoite: Suomen Yrittäjät on vaatinut, että pieniä ja keskisuuria yrityksiä kuullaan enemmän maankäyttö- ja tontinluovutusproses-seissa, ja järjestö on ajanut sitä vahvasti.

Pk-yrityksille paremmat mahdollisuudet pärjätä hankinnoissa

Vireillä on hankintalainsäädännön kokonaisuudistus, johon sisältyy useita pk-yritysten aseman parantamiseen tähtääviä muutoksia – mm. velvollisuus jakaa hankinnat osiin sekä pienehköjä kansallisia hankintoja koskevien menettelysääntöjen olennainen keventäminen. Suomen Yrittäjät on ajanut pk-yritysten pääsyä hankintoihin.

Ympäristölupaprosessit sujuvammiksi – byrokratian purkamista jatkettava

Ympäristölupien automaattisista määräaikaistarkistuksista luovuttiin viime vappuna. Maa-ainesluvan ja ympäristöluvan menettelyt yhdistetään heinäkuussa. Uudistuksen arvioidaan vähentävän lupahakemuksia noin 20 prosentilla. Suomen Yrittäjät on arvostellut päällekkäisiä ja hitaita lupakäytäntöjä ja vaatinut epätarkoituksenmukaisen lupasääntelyn purkamista. Lakiuudistus on siis askel oikeaan suuntaan.

Onnistunut torjunta: Kuluttajaviranomaisten toimivaltaa ei laajennettu

Edellinen hallitus selvitti, pitääkö kuluttajaviranomaisten toimivaltaa laajentaa. Ehdotettiin mm. seuraamusmaksun käyttöönottoa ja valvontaviranomaisten toimivallan laajentamista. Suomen Yrittäjät vastusti esitystä yhdessä muiden elinkeinoelämän järjestöjen kanssa. Ehdotuksia ei toteutettu.

EU-tavaramerkki uudistuu – siirtymäaikana ehdit päivittää tavaramerkin luokituksen

EU:ssa on hyväksytty tavaramerkkiasetus. Uudessa tavaramerkkiasetuksessa muutetaan tavaramerkkien luokituskäytäntöä. Tämän vuoksi asetuksen kiireellisin vaikutus yrityksille koskee voimassa olevan tavaramerkkisuojan tarkistamista. Tavaramerkkiluokkien otsikko käsittää vastaisuudessa vain nimikkeen sanallisen merkityksen eikä enää otsikon alla olevia yksityiskohtaisempia tavaroiden tai palvelujen luetteloita. Suomen Yrittäjät vaikutti siihen, että asetukseen saatiin kuuden kuukauden siirtymäaika, jotta suomalaisilla yhteisötavaramerkin haltijoilla on kohtuullinen aika tarkentaa tavaramerkkinsä suoja vastaamaan alkuperäistä tarkoitusta.

>> Jäsenyrittäjä, lue lisää Yrittäjäinfosta 5/2015

Hallitusohjelmassa luvattu apua yksinyrittäjille

Suomen Yrittäjät vaikutti vahvasti hallitusohjelman valmisteluvaiheessa. Ohjelmassa on useita yksinyrittäjien toimintaa helpottavia lupauksia:

Yrittäjävähennys tulossa – luvassa helpotusta yksinyrittäjille

Suomen Yrittäjät on esittänyt elinkeinonharjoittajien ja henkilöyhtiöiden verotukseen viiden prosentin yrittäjävähennystä. Hallitus lupaa ohjelmassaan toteuttaa uudistuksen. Yrittäjävähennyksen jälkeen näiden pienyritysten tuloista olisi veronalaista tuloa 95 prosenttia. Viime vuosina pääomaveroa on kiristetty, mutta vain osakeyhtiöihin sovellettavaa yhteisöveroa on kevennetty. Yrittäjävähennyksellä pyritään saamaan eri yritysmuodot paremmin samalle viivalle. Uudistus tullee voimaan ensi vuonna.

Maksuperusteinen arvonlisäverotus toteutumassa

Mahdollisuus maksaa arvonlisävero vasta, kun raha on tullut kassaan, oli Suomen Yrittäjien aloite. Sitä kutsutaan maksuperusteiseksi arvonlisäverotukseksi. Mahdollisuus maksuperusteiseen arvonlisäverotukseen koskisi yrityksiä, joiden liikevaihto on alle 500 000 euroa ja auttaisi erityisesti yksinyrittäjiä. Ajoimme asiaa vahvasti ennen vaaleja, ja hallitus on ohjelmassaan luvannut toteuttaa uudistuksen.

Yksinyrittäjästä kahden ihmisen firmaksi? Työllistämistä luvataan helpottaa

Hallitus aikoo toteuttaa uudistuksia, jotka helpottavat työllistämistä, jos yksinyrittäjä haluaa kasvattaa yritystään: Hallitus lupaa pidentää koeaikaa, mahdollistaa alle vuoden määräaikaisen työsuhteen ilman eri perustetta ja joustavoittaa takaisinottovelvoitetta irtisanomistilanteessa.

Investointeja edistävä varausjärjestelmä ja tappiovähennysoikeuden laajennus ohjelmassa

Hallitus on luvannut selvittää yrityksen tuloista tehtävää varausta investointien edistämiseksi. Suomen Yrittäjät on vaatinut mahdollisuutta verotuksen myöhentämiseen yritysten investointien edistämiseksi ja kirjaus varausjärjestelmästä on oikea askel. Hallitus selvittää parhaillaan mahdol-lisuutta varauksen käyttöönottoon.

Hallitus on myös jo laajentanut tappioiden vähennysoikeutta vuoden 2016 alusta niin, että luovutustappiot tulevat vähennyskelpoisiksi pääomatuloista, ei vain muista luovutusvoitoista. Myös tulolähdejaon ongelmia on luvattu poistaa. Tappiovähennysten joustavoittaminen ja tulolähdejaon ongelmien korjaaminen ovat Suomen Yrittäjien ajamia asioita.

Sukupolvenvaihdoksiin helpotusta

Suomen Yrittäjät vaati perintö- ja lahjaveroon päättyneellä vaalikaudella tehtyjen kiristysten perumista. Tuona aikana perintö- ja lahjaverotusta kiristettiin kolmesti. Hallitusohjelmaan tulikin kirjaus, että sukupolvenvaihdoksia edistetään perintöveroa keventäen, ja arvioidaan muut kehittämistarpeet.

Työn verotus kevenemässä

Työn verotuksen keventäminen tukee ostovoimaa ja kannustaa työn tekemiseen.

Valinnanvapaus ja palveluseteli yleistymässä sote-uudistuksessa

Suomen Yrittäjät on yhdessä toimialajärjestöjensä kanssa vaikuttanut vahvasti sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen valinnanvapauden että palvelusetelin käytön lisääntymisen puolesta. Nyt valinnanvapaus, tuotannon monipuolistaminen ja palvelusetelijärjestelmän laajentaminen ovat tärkeä osa tulevaa sote-uudistusta. Ne auttavat sote-alan yksinyrittäjiä pääsemään mukaan tuottamaan palveluita.

Sääntelyyn tulossa tolkkua

Suomen Yrittäjät on jo vuosia tehnyt esityksiä sääntelyn parantamiseksi ja karsimiseksi. Nyt nämä tavoitteet on mainittu hallitusohjelmassa useassa kohdassa. Hallitus sitoutuu perkaamaan nykyiset säädökset ja purkamaan normeja sekä arvioimaan säädösten ja normien vaikutukset. Konkreettinen lupaus on, että julkinen hallinto sitoutuu kysymään samaa tietoa kansalaisilta ja yrityksiltä vain kerran.

Oppisopimuskoulutuksen tarjoaminen tulossa yrittäjälle taloudellisesti kevyemmäksi

Hallitusohjelmassa luvataan uudistaa oppisopimuskoulutusta niin, että työnantajille aiheutuvaa hallinnollista ja taloudellista taakkaa kevennetään. Lisäksi otetaan käyttöön koulutussopimus. Nämä uudistukset ovat Suomen Yrittäjien aloitteita ja toteutuessaan alentavat merkittävästi yrittäjien kynnystä työllistä nuori koulutus- ja oppisopimuksen avulla. Tämä voi olla osalle laajentamista haaveilevista yksinyrittäjistä hyvä keino työllistää.

Lupaprosesseja luvattu sujuvammiksi

Suomen Yrittäjät kannattaa lupa- ja valitusprosessien sujuvoittamista. Yritysten investointi- ja elinkeinohankkeiden käynnistämistä nopeutettaisiin yhdistämällä ympäristölliset lupa- ja maankäyttömenettelyt sekä näihin liittyvä muutoksenhaku yhdeksi kokonaisuudeksi (ns. yhden luukun periaate).