1.5.2016 klo 14:32

Suomen Yrittäjät vastaa SAK:lle: Paikallinen sopiminen toisi uusia työpaikkoja

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly arvosteli vappupuheessaan erityisesti Suomen Yrittäjiä. Lylyn mukaan Yrittäjät venkoilee paikallisessa sopimisessa ja pyrkii yksipuoliseen määräämiseen. Samassa puheessaan Lyly toivoo, että yritykset työllistäisivät lisää.

Suomen Yrittäjät ajaa suomalaisille työpaikoille mahdollisimman laajaa sopimisen vapautta, koska se luo uusia työpaikkoja, turvaa entisiä ja auttaa yrityksiä menestymään.

– Työpaikkasopimisen merkittävä lisääminen olisi tehokkain työllisyystoimi. Siihen kannattaa panostaa myös työttömien vuoksi, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo.

– Sopiminen on aitoa sopimista osapuolten kesken eikä sanelua – ei myöskään ammatti- tai työnantajaliitoilta. Se edellyttää luottamusta, joka on tutkimusten mukaan vahvinta pk-yrityksissä, hän toteaa.

– Me tavoittelemme aitoa työpaikalla tapahtuvaa sopimista, työpaikan osapuolten kesken perustuslain yhdistymisvapauden hengessä, Mäkynen korostaa.

Suomen Yrittäjät vastustaa työmarkkinajärjestöjen kilpailukykysopimustulkintaa, jossa paikallisen sopimisen osapuoleksi sopisi vain ay-liittoon kuuluva luottamusmies, jos työehtosopimukseen on niin kirjattu.

– Se aiheuttaisi vaikeuksia erityisesti pienissä työnantajaliittoon kuulumattomista yrityksissä, joissa myöskään työntekijät eivät välttämättä kuulu liittoon, Mäkynen vastaa Lylylle.

– Tämä tarkoittaisi käytännössä sitä, että mahdollisuudet paikalliseen sopimiseen eivät paranisi liittoihin kuulumattomissa yrityksissä juuri lainkaan. Se olisi työllisyyden lisäämiselle tuhoisa isku.

Lylyn mukaan jos yrittäjille ”ei riitä kilpailukykysopimuksessa sovittu järjestäytymättömien yritysten paikallisen sopimisen erittäin suuri laajennus, paras lienee palata vanhaan paikallisen sopimisen systeemiin”. Lylyn mainitsema suuri laajennus tarkoittaisi sitä, että myös liittoihin kuulumattomat yritykset pystyisivät käyttämään työehtosopimusten paikallisen sopimisen mahdollisuuksia. Nyt näin ei ole.

– Se on tervetullut uudistus. Valitettavasti työehtosopimuksissa on teknologiateollisuutta lukuun ottamatta todella vähän mahdollisuuksia paikalliseen sopimiseen. Jos työpaikkoja halutaan lisätä, mahdollisuuksia paikalliseen sopimiseen pitää laajentaa olennaisesti, Mäkynen sanoo.

Paikallisen sopimisen laajentaminen on yksi Juha Sipilän hallituksen hallitusohjelman päätavoitteista. Viime vuosina uudet työpaikat ovat syntyneet lähinnä pk-yrityksiin.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Jyrki Mäkynen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 364 791, jyrki.makynen@yrittajat.fi
toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi