19.5.2016 klo 07:00

Suomen Yrittäjät: Yrityssaatavien perintäkuluille saatava katto – auttaisi etenkin yksinyrittäjiä

Suomen Yrittäjät esittää, että lakia saatavien perinnästä muutettaisiin siten, että myös yrityssaatavien perintäkuluille säädetään enimmäismäärät. Nyt kattoa ei ole, ja se asettaa esimerkiksi yksinyrittäjät huomattavan eriarvoiseen asemaan kuluttajiin verrattuna.

Yritysten maksettavaksi tulevat perintäkulut voivat olla jopa yli puolet saatavan arvosta. Kuluttajasaatavien perintäkuluille on laissa säädetty enimmäismäärä.

– Perintäkulujen määrän tulisi perustua tehtyihin toimenpiteisiin ja olla kohtuullinen suhteessa saatavan suuruuteen, va. lainsäädäntöasioiden päällikkö Atte Rytkönen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Suomen Yrittäjät jätti viime viikolla aiheesta aloitteen oikeusministeriölle.

Perintätoiminnan lainmukaisuutta valvoo Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Se on todennut, että mikäli perintäyhtiö ei pysty näyttämään toteen, että toimenpiteet eroaisivat kuluttajaperintään verrattuna, ei ole perusteltua vaatia niistä yrittäjiltä suurempia kustannuksia kuin kuluttajilta. AVI:lla ei kuitenkaan ole toimivaltaa alentaa perintätoimiston perimiä perintäkuluja tai määrätä perintätoimistoja maksamaan korvauksia.

Neuvontapalveluun runsaasti yhteydenottoja kohtuuttomista perintäkuluista

Suomen Yrittäjien neuvontapalveluun on viime vuosina tullut runsaasti yhteydenottoja kohtuuttoman suuriksi koetuista yrityssaatavien perintäkuluista.

– Maksuhäiriömerkinnän pelossa ja AVI:n vähäisten puuttumismahdollisuuksien vuoksi yrittäjät eivät useinkaan uskalla riitauttaa kohtuuttoman suuria perintäkuluja. Tällöin ainoaksi vaihtoehdoksi jää ylisuurten kulujen maksaminen, Atte Rytkönen sanoo.

– Tästä aiheutuu huomauttavia kuluja yrityksille, ja se pahentaa entisestään taloudellisissa vaikeuksissa olevien yrittäjien asemaa.

Suomen Yrittäjien mukaan yrityssaatavia koskeva sääntely voitaisiin toteuttaa noudattaen samoja periaatteita kuin tällä hetkellä noudatetaan kuluttajasaatavien osalta.

– Ehdottamamme lakimuutos säästäisi yritysten kustannuksia. Muutos myös selkeyttäisi oikeustilaa valvontaviranomaisen kannalta, Rytkönen sanoo.

Aiempaa selkeämmät ja yksiselitteiset säännöt vähentäisivät tarvetta kohtuuttomia perintäkuluja koskevien kanteluiden käsittelylle, ja näin ollen uudistus vähentäisi viranomaisten työmäärää ja vapauttaisi resursseja muuhun työhön. Selkeät säännöt palvelisivat myös velkojan oikeusturvaa.

Lisätietoja:
va. lainsäädäntöasioiden päällikkö Atte Rytkönen, Suomen Yrittäjät, p. 040 359 1986, atte.rytkonen@yrittajat.fi