19.5.2016 klo 13:00

Suomen Yrittäjien Mäkynen: Kuntien kannattaa valmistautua valinnanvapauteen

Sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistus on ratkaisuvaiheessa. Ratkaistavana on muun muassa, miten asiakkaiden valinnanvapaus toteutetaan. Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen kehottaa kuntia valmistautumaan siihen jo nyt, jotta kuntalaisilla olisi mistä valita, kun valinnanvapaus toteutuu.

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen korosti, että hallituksen linjaus kansalaisten valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveyspalveluissa luo paljon mahdollisuuksia yrityksille – mutta ennen kaikkea kansalaisille, kun he saavat jatkossa valita itse parhaakseen katsomansa palveluntuottajan.

– Hallituksen on pidettävä kiinni linjauksestaan, jonka mukaan valmistelussa luodaan menettelyt ja edellytykset, joilla turvataan uusien toimijoiden sekä pienten ja keskisuurten yritysten mahdollisuudet tarjota palveluita, Mäkynen vaati.

– Ne pistävät markkinan toimimaan ja luovat tervettä kilpailua. Siitä hyötyvät kaikki: Asiakas parempina ja nopeammin saatavina palveluina, yrittäjät uusina liiketoimintamahdollisuuksia, kunnat ja alueet työpaikkoina ja verotuloina sekä myös julkinen talous tehokkaampana verovarojen käyttönä.

Mäkynen puhui sote-uudistuksesta Kunnallisjohdon seminaarissa Porissa torstaina.

Palveluseteli käyttöön nopeasti, kun kunta vielä voi vaikuttaa alueensa palvelutarjontaan

Laajan valinnanvapauden esiaste on palveluseteli. Vaikka palveluseteliä on käytetty vasta vähän, Suomen Yrittäjien tekemä selvitys osoittaa sen tuoneen säästöjä.
– Juuri nyt kunnat vaikuttavat alueensa palvelutarjontaan. Avaamalla sote-palveluja palvelusetelillä yritysten ja kolmannen sektorin tuotettavaksi kunta voi luoda ja vahvistaa paikallista yrittäjyyttä. Näin kuntalaisilla on jo valmiina paikallisten yrittäjien tuottamia valittavana, kun valinnan-vapaus vuonna 2019 astuu voimaan.

Suomen Yrittäjien perinteinen Kunnallisjohdon seminaari keräsi Poriin lähes 900 kunnanjohtajaa, kuntapäättäjää ja yrittäjää pohtimaan kuntien yritysten yhteistyötä. Seuraava Kunnallisjohdon seminaari järjestetään kesäkuussa 2017 Oulussa.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Jyrki Mäkynen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 364 791, jyrki.makynen@yrittajat.fi
varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, Suomen Yrittäjät, p. 0400 567 925, anssi.kujala@yrittajat.fi