Det går bättre och bättre | Yrittajat.fi

Etsi

Det går bättre och bättre

I den digitala världens fart, så förväntar vi också att varorna skall röra sig snabbt. Varför inte, men det kostar. En viktig del i samhället är logistiken, transport, vägar, tåg, flyg, med mera. Allt är logistik.

I dagens Finland så har det mobila nätet vuxit snabbast, överallt så tas mobilen fram, tidningar läses, kommunikationen med vänner sker över sms, Whatsapp, facetime och fler. Vi är hela tiden uppkopplade och vilken tid som helst på dygnet kommer meddelandena farande. Denna är en form av logistik som ej fanns för 20 – 30 år sedan. Vad man trivdes då, gick på kontoret och telefonen var fast, och faxen var en revolution när den kom. När klockan sedan passerade 4/5, var det hemgång. Familjen fick sitt.

Butiken har flyttat in i mobilen och på hemresan från jobbet idag så sköter man de sista arbetssamtalen, sedan börjar shoppandet. Webb shoppandet slår rekord år för år, så snart finns det väl inga butiker kvar i städerna. Lite sarkastiskt, men det är nog inte så långt till dess. Flertalet av butikskedjorna har fått och fler får ekonomiska problem att överleva. Gamla kedjor som kanske inte hänger med i den digitala utvecklingen hamnar tyvärr på ruinens brant. Nya snabba pop-butiker ploppar upp snabbt, speciellt till julhandel. Försvinner lika snabbt. Vem skall man vända sig vid eventuella reklamationer? För att inte tala om resor. Det reses som aldrig förr, biljettpriserna på både flyg och andra kommunikationsmedel har rasat. Tyvärr så skördar också denna utveckling offer. Ett flygbolag som funnits i över 30 år slog igen för nån vecka sedan och mer kommer nog. 

Logistik är ofta förknippat med transport av varor, och nu står detta också inför stora förändringar. För 5 år sedan så började det köras godståg mellan Europa och Kina. Trafiken gick mellan Tyskland och över Polen/Brest till Kina. I starten så gick det 4–5 tåg i månaden i bägge riktningar, idag så har man passerat 200 tåg per månad i bägge riktningar. Denna trafik mängd har resulterat i Europa upplever en trafikkollaps inom godshanteringen. Befraktningstiderna på järnväg är Kina – Europa c: a 18 dagar jämfört med båt 45 – 60 dagar. Att jämföra med flyg går tyvärr inte, kostnadsmässigt är flyget dyrast men har då en frakt tid på nån dag.

Började för nåt års sedan samarbeta med Kouvola Innovation, som då hade startat ett projekt som skulle bli godsförbindelse med tåg mellan Kouvola och Xian i Kina. Den 10 november så avgår första godståget till Kina från Kouvola. Avgångstid är strax före kl. 11:00 på förmiddagen. Nu blir transporttiden mellan Kina och Europa ännu kortare, 10–12 dagar och exempelvis från Torneå till Shanghai under 20 dagar för en container. Likaså andra vägen. Detta blir den snabbaste och kortaste transportväg mellan Kina och Europa.

Vad betyder detta? En förkortad transporttid ger ekonomiska fördelar, kapitalet frigörs fortare p.g.a. den korta transporttiden, säsongsvaror kan påfyllas snabbare i butiker och livsmedel kan effektivare skickas från producent i Norden till slutförbrukare snabbare, färskheten bibehålles.

Exempelvis så kan varor såsom frysen lax skickas från Narvik i Norge till Shanghai på under 20 dagar. Och kostnaderna understiger avsevärt dagens flygfrakt. Tänk Er färska norsk lax i Shanghai till middag.

Det är nu inte bara livsmedel som kommer i första hand, förädlat virke, maskindelar, vatten med mera är produkter som har stor efterfrågan i Kina.

Kan nämnas att Volvos nya S90 som byggs i Kina och varje vecka så kommer det 3 tågset med Volvo bilar från Daqing i Kina till belgiska Zeebrugge. Resan tar 20 dagar och varje tåg innehåller 225 bilar. Jämfört med båt 1/3 del av tiden. 

Ett flertal större finska företag har redan aviserat att komma använda denna transportled, och detta gynnar de finska exportföretagen.

Är detta ett hot mot sjöfarten? Nej detta skall ses som ett komplement och jämfört så lastar ett tågset 41 st 40” fots containers och en båt 20 000 containers. Tillsammans så förändras hela varuflödet och när vi här köper en säsongsvara i butiken, så tillverkar Kina nästa säsongsvara. Detta resulterar i kortare ledtider för säsongsvarorna och vi behöver nog ej så stora jätte lager i Norden mer, utan snabbar omlastningsterminaler. Haparanda / Torneå är en ypperlig plats för terminal, som kan serva Sverige / Norge. Förresten så är det samma spårvidd ända från Haparanda / Torneå till kinesiska gränsen.

Som sagt, det blir bättre och bättre, förändringarna är inte slut än och tågen kommer tillbaks, om inte så för det miljömässiga aspekterna mot bil, båt och flygfrakt.

Micael Blomster