Etsi

Get Together 2019 – Mitä jäi käteen?

Olin neljättä kertaa Nuorten Yrittäjien Get Togetherissa, tällä kertaa Kauhavalla Powerparkissa. Matka Joensuusta Härmään on sen verran pitkä, että tapahtumaan (ja sinne kulkemiseen) tuli investoitua aika paljon aikaa. Oliko sen arvoista?

Oli.

Nuorten yrittäjien kokoontumisajoilla on iso merkitys, ainakin itselleni näin on. Se, että samaan huvipuistoon, hotelliin, kylpylään tai messukeskukseen ahdetaan reilut kaksi sataa samassa tilanteessa olevaa, todennäköisesti ruuhkaisimpia vuosia elävää nuorta henkilöä, saa aikaan todella hyviä keskusteluja. Jos uskaltaa avata hieman omaa tilannettaan, pohtia ääneen tulevaisuuden vaihtoehtoja ja keskustella avoimesti ihmisten kanssa, voi saada paljon takaisin. Tukea, neuvoja, inspiraatiota, vahvistusta ja uusia ajatuksia.

Ihmiset

Järjestö- ja yritystoiminnassa puhutaan paljon heimoista. Jos perkaa hieman heimojen määritelmää, niin miusta tuntuu, että juuri tällainen porukka ihmisiä käy noissa tapaamissa.

Heimo on ryhmä samanmielisiä ihmisiä yhteisen asian tai intohimon äärellä. Heimon jäsenyys on vapaaehtoista ja siihen on avointa liittyä ja avointa lähteä. Heimon jäsenet eivät ole seuraavia lampaita, vaan evankelistoja ja asian puolestapuhujia. Heimot eivät tee sitä, mitä johtaja haluaa, vaan mitä heimo itse haluaa.

Uskon, että yrittäjyydellä on selkeästi oma, vaikuttava heimonsa Suomessa ja osa siitä näyttäytyy juuri nuorten yrittäjien tapahtumissa. Ei keskitytä prenikoihin, mitaleihin, saavutuksiin, eikä pröystäilyyn, vaan asioiden kehittämiseen, oppimiseen, eteenpäin viemiseen.

Yrittäjyys ja yrittäjyyden heimo eivät vaadi yritystä tai jäsenyyttä mihinkään järjestöön, vaan se voi myös olla tapa tehdä ja viedä asioita eteenpäin. Ihmisen aito innostus ja mielenkiinto kehittämiseen vie kyllä yrityksiä eteenpäin, vaikka nämä ominaisuudet tulisivatkin esiin työntekijän roolissa.

Näistä kohtaamisista saa irti paljon. Siksi näitä tapahtumia kannattaa ja pitää järjestää jatkossakin.

Ajatukset

Lauantaina Nuorten Yrittäjien Get Togetherissä kuulin kaksi puheenvuoroa, jotka vaikuttivat vahvasti ajatuksiini. Mietin, että on parempi kirjoittaa ne auki heti, jotta ne voivat jäädä muhimaan.

Viimeisen seminaaripuheenvuoron piti Duudsonien “taustapiru” Jarno Laasala. Oli hyvä kuulla Duudsonien tarinaa vaihteeksi myös rauhallisemman kaverin kertomana. Ei sillä, etteikö Jarppi tai HP osaisi tarinoita kertoa, mutta miusta tuntui, että Jarno oli tehnyt enemmänkin pohdintaa Duudsonien tekemisen merkityksestä ja taustoista.

Jarno avasi puheessaan sitä, mistä Duudsonit on lähteneet, mihin he ovat päätyneet, mutta myös sitä, että mistä Duudsoneissa on oikeastaan kysymys. Uhkarohkeiden temppujen, isojen tempausten ja kivesten murjomisen takana kyse ystävyydestä, aitoudesta, luovuudesta, hetkessä elämisestä, itsensä ylittämisestä ja positiivisesta anarkiasta. Nämä arvot näkyvät heidän tekemisessä edelleen.

Kun vähän hullujen ja tyhmienkin juttujen taustalta löytyy sarja merkittäviä arvoja – tapoja ja valintoja asioiden tekemiseen – eivät ne jää vain hulluiksi ja tyhmiksi jutuiksi, vaan ovat osa isompaa kuvaa ja tulevaisuutta, jota duudsonit pyrkivät rakentamaan. Isoa kuvaa ja erottuvia tapoja tehdä asioita ei kuitenkaan ole monessa yrityksessä mietitty – vaikka ne ovat juuri niitä asioita, joiden pitäisi olla kristallinkirkkaita, jos yrityksellä pyrkii tekemään jotakin merkittävää.

Duudsoneilta kannattaa ottaa mallia tähän.

Futuristi Perttu Pölösen puheenvuoro liittyi disruptioon, eli markkinoiden mullistumiseen jonkun uuden toimintatavan tai keksinnön johdosta. Mutta siihen liittyvät asiat eivät olleet itselleni kohokohta hänen jutuistaan. Perttu keskusteli myös tulevaisuuspaneelissa muutaman muun asiantuntijan kanssa, ja näistä keskusteluista päähäni jäi pyörimään yksi merkittävä lause: “seuraava vallankumous on inhimillinen vallankumous”. Kun teknologia kehittyy ja menee nopeasti eteenpäin, on ihmisten oltava entistä ihmismäisempiä ja keskityttävä viemään eteenpäin juuri niitä kykyjä ja asioita, joita on vaikea saavuttaa teknologioilla.

Empatia, moraali, tunteet, tarinat ja arvot ovat hyvin ihmismäisiä elementtejä, jotka liittyvät vahvasti myös liiketoimintaan ja markkinointiin. Niiden avulla rakennetaan ihmismäisesti käyttäytyviä yrityksiä ja luodaan arvoa myös silloin, kun teknologinen kerros ja vaikutus kasvaa isommaksi.

 

Joona Kotilainen

Joona on keskustelusta ja syväluotaavista pohdinnoista nauttiva yrittäjä ja toinen perustajista kahdessa yrityksessä Markkinointitoimisto Tovari Oy:ssä ja Puuartisti Oy:ssä.

 

Lue uutisia Get Togetherista täältä: 

Get Togetherissa ajatellaan isosti – pienestä ideasta voi syntyä maailmanluokan menestyjä

"Alkoholilaki on ehdottomasti liian rajoittava": Kyrö Distillery törmäsi haittaveroon, kun tuotannossa lähestyttiin 100 000 pullon rajaa 

Facebookin Anna Klaile: “Puhelin on tämän päivän näyteikkuna”

Henna Franken piti jatkaa perheyhtiötä, mutta toisin kävi: Traaginen onnettomuus johti lopulta konkurssiin – nyt Franke kertoo tarinansa

Jarna Kaplas on Vuoden nuori yrittäjä – konttiravintola noussut maanlaajuisesti tunnetuksi brändiksi

Vuoden nuori yrittäjä Jarna Kaplas vie palkintorahoilla työntekijänsä Toscanaan: "Hienoa olla esikuva muille"

Suomen Yrittäjien toimihenkilöt ja luottamushenkilöt kirjoittavat ajankohtaisista yrittäjyyteen ja järjestötoimintaan liittyvistä asioista.

Vierailija

Kirjoittajat kirjoittavat ajankohtaisista yrittäjyyteen liittyvistä asioista.