Etsi

Jälkiviisastelu ei johda tuloksiin

Oma harrastukseni on välillä mennä hiukan kauemmaksi, jotta näkisin lähelle. Tämä ei liity ikänäköön, vaan siihen, että liiketoiminnan kehittämisessä perspektiiviä on hyvä välillä vaihtaa nähdäkseen asiat ja tilanteet selkeämmin. Sama muuten pätee itsensä kehittämiseen: itsensä katseleminen helikopteriperspektiivistä tai vaikkapa Eiffel-tornista käsin auttaa usein.

Itse käytin juuri lomapäivän ja syntymäpäivälahjarahani kuuntelemalla Stanfordissa toimivaa innovaatioprofessori William Barnettia Pariisissa. Paljon jäi muhimaan, mutta jaan teidän kanssanne Barnettin ajatuksen jälkiviisastelun turhuudesta. Voittajia ovat ne, jotka jälkiviisastelun sijaan uskovat ideoihin, joiden onnistumiseen kukaan muu ei usko. Tällainen idea oli aikanaan muun muassa Google ja Taobao. Googlaa ihmeessä, jos Taobao ei ole tuttu.

Tällaiset ihmiset ovat yrittäjiä. He ovat juuri niitä riskinottajia, jotka uskovat omaan ideaansa ja kulkevat läpi harmaan kiven. He uskovat asiakkaidensa tarvitsevan tuotettaan tai palveluaan ennen kuin asiakkaat edes ehtivät tajuta tarvitsevansa tätä tuotetta tai palvelua. Asiakaskokemuksessa ja siihen liittyvässä datassa on kyse muun muassa sitä, että pitää silmänsä ja korvansa auki tietääkseen hiukan ennen muita, mitä asiakkaat seuraavaksi haluavat.

Nykypäivänä tässä salapoliisityössä auttaa monilla toimialoissa asiakkaista kertyvä data, ja ennen kaikkea sen datan analysoiminen. (Tiedän, dataan on helppo myös hukkua.) Ei ole sattumaa, että esimerkiksi Netflix on sellainen jätti kuin se tänä päivänä on. Isoa roolia sen kehityksessä on näytellyt nimenomaan asiakasdata. Netflix luopui kivijalkamyymälöistä ja keskittyi ensimmäisten joukossa siihen, että elokuvia sai netistä, vaikka ne alussa saapuivatkin asiakkaille ihan fyysisesti – ei verkon yli. Näin se sai käsiinsä edelläkävijäasiakkaista arvokasta dataa, joka hyödynnettiin tarkasti liiketoiminnan kehittämisessä.

Jos olet itse alkanut hyödyntää asiakasdataa luovalla ja modernilla tavalla liiketoimintasi kehittämisessä, laita meille postia.  Saa toki vinkata kaveristakin! Teemme sinusta tai hänestä mielellämme jutun, sillä siitä jutusta voi saada vinkkejä moni muukin.

Muistathan, että dataa ei kuitenkaan koskaan ole riittävästi, ja että yhtä helposti siihen voi myös hukkua. Lopulta on vain uskallettava tehdä päätöksiä reaaliajassa. Nimittäin, jos ei uskalla, niin mikään ei muutu. Jos mikään ei muutu, niin mikään ei muutu.

Kannattaa aloittaa itsestään ja kehittää itseään säännöllisesti. Kollaa esimerkiksi meidän loppukevään koulutuskalenterimme. Sieltä saattaa hyvinkin löytyä jotain sellaista, mikä sopii juuri sinulle: yrittajat.fi/koulutukset

Suosittelen esimerkiksi Google Analytics -koulutusta kesäkuun alussa, jos et vielä osaa riittävän hyvin tutkia liiketoimintasi verkkosivujen kävijöiden datajalanjälkiä.

 

Taru Jussila
Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja ja Yrittäjäsanomien sekä Yrittäjä-lehden vastaava päätoimittaja.

Suomen Yrittäjien toimihenkilöt ja luottamushenkilöt kirjoittavat ajankohtaisista yrittäjyyteen ja järjestötoimintaan liittyvistä asioista.

Taru Jussila

Taru Jussila on Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja ja Yrittäjäsanomien sekä Yrittäjä-lehden vastaava päätoimittaja.