Etsi

Monien mahdollisuuksien Kalifornia

Meillä on paljon oppimista Kalifornian tavasta yhdistää osaamista ja kehittää uutta, kertoo Los Angelesin pääkonsuli Stefan Lindström.

Kalifornia on maailman viidenneksi suurin talous ja jo suurempi kun esimerkiksi Britannia. Se on Yhdysvaltojen nopeimmin kasvava osavaltio. Kasvua on joka sektorilla, niin kaupassa, teollisuudessa, teknologiassa kuin maataloudessa ja matkailussa.

Kalifornia on maailman suurimpia turismikohteita, pelkästään Los Angelsiin tulee yli 50 miljoonaa turistia joka vuosi. Osavaltion uskomaton imu vetää puolensa osaavia henkilöitä kaikkialta maailmalta. Maailman huippuyliopistojen listalla on toistakymmentä yksikköä Kaliforniassa. Yhteistyö yritysten kanssa on tiivistä ja tuottaa uutta mullistavaa teknologiaa jatkuvalla syötöllä.

Kaliforniaan on keskittynyt suuri osa USA:n muu kun fossiilisen energian tutkimuksesta ja toiminnasta. Älykäs verkko, uusiutuva energia yleensä, tuuli ja erityisesti aurinkoenergia on kaiken ytimessä. Kalifornia onkin tulevaisuuden laboratorio uusille ideoille ja toimintamuodoille. Myös tunnettu Piilaakso sijaitsee siellä.

Ei olekaan sattuma, että teknologian ja mediamaailman suurimmat kilpailijat sijaitsevat lähellä toisiaan Kaliforniassa: Facebook ja Twitter, Uber ja Lyft, autoteollisuus, kaikki studiot (jotka nyt ovat valtavia teknologiakeskuksia) sekä lääketeollisuus. Tämä on edelleen se toimintamalli, jolla parhaiten voidaan yhdistää osaamista ja keskinäistä kilpailua. Softankehittäjät etsivä koko ajan uusia kohteita jotka kehittä edelleen, amerikkalaisittain disruption.

Kysy rohkeasti neuvoja

Yhdysvallat on tärkeä markkina-alue suomalaisille yrityksille jatkossakin. Suomalalaisyrityksillä on erinomaista osaamista ja teknologiaa, joille olisi kysyntää Yhdysvalloista. Valitettavasti vienninedistämisverkostomme siellä on valitettavan ohut.

Kilpailu markkinoilla on kovaa, mutta sitä ei pidä pelätä. Onnistuessa katteetkin ovat hyvät. Markkinoille on itse asiassa helppo tulla, jos täyttää neljä kriteeriä ja omaksuu tarvittavan toimintamallin.

Tarvitaan aikaa, rahaa, läsnäoloa sekä yritysjohdon siunaus

Aika jos pyrit Yhdysvaltain markkinoille, valmistaudu käyttämään siihen tarvittava aika, messukäynti ei riitä.
Raha tee tarpeellinen ja realistinen budjetti, huomioiden, että kustannukset voivat olla yllättävän korkeat.
Läsnäolo  varaudu viettämään paljon aikaa Yhdysvalloissa, olemaan asiakkaan iholla, koko ajan, viikko toisensa jälkeen. Kukaan ei tee kauppaa sähköposteja lähettämällä.
Johdon siunaus varmistu siitä, että johto on sitoutunut kohtiin 13. Ellei ole, unohda koko juttu.

Kun nämä kriteerit täyttyvät, on perustyön ja kotiläksyjen aika

Kartoita kohdemarkkina sekä asiakkaat, tutustu oikeuskäytäntöön, hanki mahdollinen paikallinen kumppani, luo tuotteellesi ja yritykselle tarina ja mielikuva, ja sitten lopuksi ehkä tärkein kaikiesta: pyydä apua!

Stefan Lindström neuvoo yrityksiä rohkeasti hyödyntämään muiden kokemuksia. Hyvät asiantuntijat löytyvät usein paljon lähempänä kun voisi kuvitella. Yhdysvalloissa toimivat suomalaiset yritykset ja toimijat auttavat mielellään kunhan vaan kysyt.

Pahin vastaus, jonka voit saada on ei, eikä kysyminen yleensä maksa mitään.

Hyödyllisiä kysymyksiä voivat olla ketä juristia käytit, onko ehdotuksia kirjanpitäjäksi, onko paikallista Economic Promotion Officea, tarvitaanko viisumia, mitä tekisit tänään toisin ihan mitä vaan!!  

Hyödynnä Business Finlandin ja ulkoministeriön verkostoa, jossa kokeneet asiantuntijat neuvovat sinua erilaisissa kysymyksissä, tilanteissa sekä löytämään paikallisia verkostoja.    

Myydä pitää itse

Yhtä asiaa et voi ulkoistaa muille, jos haluat tuloksia. Tuote tai palvelu sinun pitää myydä itse. 

Madaltaakseen kynnystä lähteä Yhdysvaltain markkinoille tutustu Team Finland -verkostoon. Se suunnittelee yhdessä elinkeinoelämän kanssa vuodelle 2019 kenttäkierrosta  – “US Roadtrip”, jossa avataan markkinoiden mahdollisuuksia. 


Thomas Palmgren 
kansainvälisten asioiden päällikkö
Suomen Yrittäjät

Suomen Yrittäjien toimihenkilöt ja luottamushenkilöt kirjoittavat ajankohtaisista yrittäjyyteen ja järjestötoimintaan liittyvistä asioista.

Thomas Palmgren

kansainvälisten asioiden päällikkö 
Suomen Yrittäjät