Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Näin sinusta tulee menestynyt yrittäjä

Olin syyskuun ensimmäisen viikon Inbound-markkinointikonferenssissa Bostonissa. Yksi parhaista workshopeista oli se, jossa moz.comin Rand Fishkin neuvoi, kuinka sinusta tulee parempi yrittäjä.

Fishkin on tehnyt miljoonansa SEO:lla, hakukoneoptimoinnilla. Tämän kirjoituksen lopusta löydät pari linkkiä, jos haluat lukea hänen henkilökohtaisesta tarinastaan lisää.

1.  Keskity yhteen asiaan

Keskity yhteen asiaa, jossa voit olla paras. Sen on hyvä olla asia, joka tekee sinut onnelliseksi ja samalla myös asiakkaasi onnellisiksi. Tule tunnetuksi siinä yhdessä asiassa, jolloin sinun on helpompi saada asiakkaiden huomio. Huomion saatuasi voit lisätä tarjontaasi/palveluvalikoimaasi.

2. Oma tarina on tärkeä

Hyvä tarina voittaa nykypäivänä hyvän taktiikan. Tarinan kertominen on olennaisempaa kuin ominaisuuksien, etujen tai hyötyjen luetteleminen. Rakenna siis oma tarinasi ja laita sen keskiöön yksilö ja tunteet. Kerro se tarina niin, että se vaikuttaa omiin tunteisiisikin. 

3. Rakenna tutun päälle

Rakenna tuotteesi/palvelusi niille ihmisille, jotka tunnet, sillä siten syntyvät menestystarinat, kuten Facebook, Airbnb, Yelp, Hubspot jne.

4. Nuku riittävästi

Älä leveile paiskimillasi tuntimäärillä. Vetämällä yli 60 tunnin työviikon pilaat jo valmiiksi seuraavaa työviikkoa. Vähemmän on enemmän, jos haluat olla tuottava. Yrityksen vetäjän tärkein tehtävä on pystyä tekemään hyviä päätöksiä. Lyhyemmät kuin kahdeksan tunnin yöunet heikentävät päätöksentekokykyäsi. 

5. Palkkaa oikeita ihmisiä

Fishkinin mielestä työyhteisön pilaavista ihmisistä pitää päästä eroon, jos haluaa yrityksensä menestyvän: ”vaikka he olisivat kuinka hyviä omalla osaamisalueellaan, he saattavat myrkyttää koko työyhteisön”. Fishkin kertoi aina rekrytoidessaan valitsevansa nimenomaan hyviä tyyppejä, koska ”ihmisen taitoja ja kompetensseja saa kasvatettua helpommin kuin muutettua itse ihmistä”.

6. Älä ajattele perustavasi yksisarvista

Seepra voi olla sinulle parempi vaihtoehto kuin yksisarvinen. Älä siis yritä seurata jonkun toisen polkua, vaan luo omasi. Mitä sinä haluat yrittäjyydeltä? Mitä haluat luoda? Minkä verran riskiä olet valmis ottamaan?

 

Lue lisää!

Forbesin juttu Fishkinista >>

Uutinen Fishkinin uudesta aluevaltauksesta >>

 

Suomen Yrittäjien toimihenkilöt ja luottamushenkilöt kirjoittavat ajankohtaisista yrittäjyyteen ja järjestötoimintaan liittyvistä asioista.

Taru Jussila

Taru Jussila on Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja ja Sypoint Oy:n toimitusjohtaja.