Ideat eivät muutu innovaatioiksi itsestään | Yrittajat.fi

Etsi

Ideat eivät muutu innovaatioiksi itsestään

Idea ja innovaatio eivät ole sama asia. Innovaatioon toki tarvitaan idea, mutta pelkkä idea ei riitä: idean ja luovuuden lisäksi tarvitaan idean toteutus ja toimeenpano. Innovaatiolla tarkoitetaan yleisesti uutuusarvoa sisältävää tietoa, toimintatapaa, tuotetta, palvelua tai muuta uutta yhdistelmää. 

Väitän, että me suomalaiset voisimme olla rohkeampia ideoimaan ja innovoimaan. Me kuljemme maailman kärkijoukoissa digitalisaatiossa – tai ainakin meidän pitäisi kulkea. Suomalaiset esimerkiksi käyttävät älypuhelimillaan mobiilidataa enemmän kuin ketkään muut. Business Insider (Nordic) kirjoitti viime viikolla, että käytämme dataa ”hulluja määriä”, ja ettei kukaan muu edes yllä lähelle: Finnish mobile users are in a category of their own

Mihin me sitä dataa käytämme? Kärjistän ja väitän, että käytämme sitä videoiden katselemiseen YouTubesta. Tietenkin teemme muutakin, mutta uskon, että saisimme aikaan enemmänkin, jos vain olisimme rohkeampia.

Syitä arkuuteemme on monia. Varmasti paljon lähtee kasvatuksesta: perheestä, koulusta ja meistä yhteiskuntana sekä historiastamme. Emme saisi antaa sen pilata tulevaisuuttamme. En ole varma, että ovatko esimerkiksi perustulokokeilun kaltaiset ”innovaatiot” omiaan kannustamaan meitä rohkeammiksi.

Siitä olen varma, että me tarvitsemme innovaatioita yrittäjinä, yrityksinä, organisaationa ja Suomena: innovaatiot kasvattavat yhteiskuntamme tuottavuutta ja uudistavat elinkeinoelämämme.

Isojen yritysten on tärkeä säilyttää innovaatiovoimansa tutkimukseen ja kehitykseen satsaamalla sekä seuraamalla, mitä ostettavaa markkinoilla on. Isoilla on tähän varaa. Erityisen tarkkana meidän täytyy kansakuntana olla siitä, että innovaatiopolitiikkamme tukee pieniä yrityksiä.

Startup-tapahtuma Slushissa puhunut pääomasijoittaja Steve Jurvetson korosti, että innovaatiot tulevat usein juuri pk-yrityksiltä ja toimialan ulkopuolelta tulevilta yrittäjiltä:

– Historia ei tunne ainuttakaan tapausta, jossa menestyvä yritys olisi luonut oman toimialansa uusiksi. Todellinen mullistus tulee aina ulkopuolelta, mikä korostaa ideoiden merkittävyyttä. Tarvitaan vain rohkeutta.

Jurvetson on lähtöisin Virosta. Nykyisin Piilaaksossa vaikuttava Jurvetson on maailman johtavia uuteen teknologiaan keskittyviä pääomasijoittajia.

Entinen työkaverini Henri kirjoitti Jurvetsonin puheenvuorosta joulukuussa artikkelin, joka kannattaa lukea.

Tämän teeman tiimoilta on hyvä lukea Korhosen Suvin tekemä haastattelu, joka julkaistiin tänään Tivissä. Artikkelissa varatuomari Kimmo Oila harmittelee, että suomalaiset startup-yritykset myydään liian halvalla. Hän haluaisi Suomeen lisää menestyneitä startupeja ja miljonäärejä sekä yritysten tuomia työpaikkoja. Mutta: ”Suomen rahoitusmarkkinat ovat pienet ja täällä ollaan riskinkarttajia.”

En muuten ole solowilainen, vaikka teknologian tarjoamista mahdollisuuksista usein saarnaankin: en usko, että maailmamme on enää niin yksinkertainen, että työvoiman määrä kerrottuna teknologian kehittyneisyydellä olisi se ainoa ja oikea kasvun mahdollistaja. Olisi hienoa, jos maailma olisi noin yksinkertainen, mutta ei se ole.

Mutta ideoihin ja innovoimiseen uskon. Uskon, että nykymaailmassa elämäämme eniten muuttavat innovaatiot tulevat nimenomaan pk-yrityksiltä. Enkä todellakaan tarkoita vain startupeja: innovointiin ei ole yksinoikeutta kenelläkään.

Idearikasta ja elinvoimaista vuotta 2017!

Suomen Yrittäjien toimihenkilöt ja luottamushenkilöt kirjoittavat ajankohtaisista yrittäjyyteen ja järjestötoimintaan liittyvistä asioista.

Taru Jussila

Taru Jussila on Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja ja Yrittäjäsanomien sekä Yrittäjä-lehden vastaava päätoimittaja.