Joukkorahoitus - Vaihtoehto perinteiselle kasvurahoitukselle | Yrittajat.fi

Etsi

Joukkorahoitus - Vaihtoehto perinteiselle kasvurahoitukselle

Oman yritykseni kasvattaminen on rahoitusmallin puolesta noudattanut melko perinteistä kasvuyrityksen tai startupin tietä. Mennään vaihe vaiheelta pienemmästä isompaan pre-seed, seed, A-kierros, B-kierros ja niin edelleen. Olemme nyt neljä vuotta tehneet töitä ja olemme A-kierrosvaiheessa. Toivottavasti polku jatkuu hyvin ja saamme rakennetuksi kasvua tulevaisuudessakin.

Mikäli startup termistössä on vielä hiottavaa, tämä Yrittäjäsanomien artikkeli auttaa.

Nyt myös uudenlaiset rahoitusmallit ovat nostaneet päätään. Erityisesti joukkorahoitus kiinnostaa entistä useammin ja useampaa alkuvaiheen yrittäjää. Joukkorahoituksessa on varmasti hyvät ja huonot puolensa kuten kaikissa muissakin malleissa. Asia on konseptina itselleni tuttu, mutta henkilökohtaista kokemusta joukkorahoituksen käyttämisestä minulla ei ole. Senpä vuoksi piti kääntyä herran puoleen, joka sellaista tekee!

Tomi Virtanen on Doerz.co:n perustaja. Heillä on juuri joukkorahoitus käynnissä joukkorahoituksen välittäjän avulla. Kysyin Tomilta joukkorahoituksen hyvistä ja huonoista puolista sekä siitä miksi he päätyivät juuri tähän rahoitusmalliin. Hän vastasi näin:

"Startupin perinteinen tie kulkee usein enkelikierroksen kautta VC-sijoituksiin (venture capital eli pääomasijoitus). Ymmärsimme joukkorahoituksen tielle lähtiessämme, että jotain ovia tämä saattaa myös sulkea. Koimme kuitenkin, että meillä on sen avulla paljon enemmän voitettavaa. Olemme kuluttajabisneksessä, joten kaikki osakeannin avulla mukaan tulleet yksittäiset ihmiset ovat potentiaalisia asiakkaitamme ja Doerzin brändilähettiläitä. Sellaista mahdollisuutta on vaikea olla käyttämättä. Varsinkin kun osakepohjainen joukkorahoitus on vielä työkaluna suhteellisen uusi Suomessa, on hienoa päästä opettelemaan sen tekemistä ja testata, millainen vastaanotto markkinasta tulee.

Selvittelimme alkuun erilaisten joukkorahoitusalustojen sopivuutta osakeantiimme. Euroopan-laajuisesti niitä alkaa jo löytyä ihan mukavasti. Mutta jotenkin niiden tarjoamat sijoittajaverkostot eivät sytyttäneet meitä ja koimmekin, että löydämme itse meille oman kohderyhmämme ja saamme sijoituksen ”myytyä” heille omin avuin parhaiten.

Juttelimme puhelimessa, Whatsappissa ja Messengerissä useiden joukkorahoituksen läpikäyneiden yrittäjien kanssa ja yritimme oppia heidän virheistään ja onnistumisistaan. Ihmiset jakavat mielellään myös epäonnistumisiaan, joka on nykybisneksessä todella hienoa! Moni sanoi kuvitelleensa, että joukkorahoitusalustat hoitavat myynnin ja markkinoinnin heidän puolestaan. Lopulta he joutuivat kuitenkin yllättymään siitä, että työt saakin pääosin tehdä itse.

Aika pitkään olimme jo tekemässä koko osakeantia täysin omin neuvoin, kunnes kuulimme verkostoistamme fundingtool-nimisestä työkalusta, jolla käyttöönsä saa ainoastaan sijoitusten keräämiseen tarvittavan teknologian omalle sivustolleen. Aloimme koota tiimiä tekemään kampanjaa. Sopimusjuristi löytyi vanhasta tutusta toimistosta Dottirista Helsingistä, hyväksi koettu joukkorahoitusvideon tekijä Latte Productionsista Turusta, kampanjasivuston tekijä kaveripiiristä ja kampanjapäällikkö myöskin omasta verkostosta. Me yrittäjät päätimme pyhittää viisi viikkoa myyntiin ja markkinointiin, tyhjentää kalenterimme ja panostaa energiamme ihmisten tapaamiseen, pitchaamiseen ja erilaiseen medianäkyvyyteen sekä myyntiin.

Aika näyttää kuinka kampanjalle käy, mutta luottamus onnistumiseen on erittäin kova!”

Mikäli aihe kiinnostaa, Doerzin osakeannista ja yrityksestä voi lukea lisää www.doinvest.fi