Startupit ja pk-yritykset yhteiseen rintamaan pimeyttä vastaan | Yrittajat.fi

Etsi

Startupit ja pk-yritykset yhteiseen rintamaan pimeyttä vastaan

Hyviä uutisia pimeyden ja loskan valtakunnasta! Suomalaisen startup-kentän kasvuinto on kehittynyt oikeaan suuntaan. Valtioneuvoston selvityksen mukaan kasvuhakuisten osuus kaikista uusyrittäjistä oli kasvanut kymmenessä vuodessa reilusta 7 prosentista (2005) liki 13 prosenttiin (2015). Tämä on erinomainen asia, sillä yrittäjän kasvuhakuisuus on yrityksen toteutuneen kasvun tärkein yksittäinen selittäjä – ja kasvu tarkoittaa luonnollisesti lisää työpaikkoja ja hyvinvointia. 

Startup-yrittäjät ovat myös aiempaa koulutetumpia ja kokeneempia sekä aktiivisempia innovoimaan. Osaamis- ja tietointensiivinen yritystoiminta johtaa teknologisen kehitykseen myötä pienellä viiveellä myös kansantalouden tuottavuuden paranemiseen. Startupien tärkein tehtävä onkin uudistaa elinkeino- ja toimialarakenteita uusia innovaatioita hyödyntäen sekä antaa näin koko yrityskentälle osviittaa uutta luovasta, kasvuun tähtäävästä ja riskejä kaihtamattomasta liiketoiminnasta. Ne ovat luovan tuhon agentteja par excellence. 

Lisää hyviä uutisia synkkyyteen! Elinkeinoelämän keskusliiton ja Tekesin tuoreen selvityksen mukaan perinteisempien pk-yritysten ja uuden aallon startupien yhteispeli on oletettua tiiviimpää: jo 18 prosenttia pk-yrityksistä kertoo tekevänsä startup-yhteistyötä. Suosituimpia yhteistyön muotoja ovat resurssien, kuten työtilojen ja -välineiden jakaminen ja strategiset kumppanuudet tuotekehityksen ja toimintaprosessien tasolla. Yhteistyön keskiössä on odotetusti digitalisaatio mutta myös energiatehokkuus, kiertotalous sekä terveysteknologia. 

Yhteistyö hyödyttää molempia osapuolia. Vakiintuneempi pk-yritys saa startupilta käyttöönsä uutta osaamista ja terävää näkemystä, jotka auttavat yritystä sopeutumaan toimialaa kohtaaviin haasteisiin ja kääntämään ne mahdollisuuksiksi. Startup-yhteistyö on pk-yrittäjälle kiihdytyskaista, joka vauhdittaa uudistumista, parantaa kilpailukykyä ja avaa ovia uusille markkinoille ulkomaita myöten. 

Startup-yrittäjien katse kohdistuu turhan usein suuremman kokoluokan korporaatioihin. Pk-sektoria ei kuitenkaan kannata sivuuttaa. Suuryrityksiin verrattuna pk-yritykset ovat monesti joustavampia ja dynaamisempia ja siten ketterämpiä kumppaneita, oli kyse sitten tuotteen pilotoinnista tai sen jakelusta laajemmalle asiakaskunnalle. 

Yhteistyö pk-yrityksen kanssa tarjoaa startup-yrittäjälle hyvien asiakasreferenssien lisäksi usein myös sosiaalista pääomaa. Konkariyrittäjän verkostoista, johtamiskokemuksesta ja toimialatuntemuksesta riittää ammentavaa alkuvaiheen yrityksen kehittämiseen. Tarjolla voi olla toki myös sitä kovaa pääomaa: peräti 22 prosenttia startup-yhteistyötä tekevistä pk-yrittäjistä on mukana startupissa sijoittajana tai omistajana.

Eikä mikään estä startup-yrittäjää loikkaamasta vakiintuneen pk-yrityksen puikkoihin. Päinvastoin konkariyrittäjien määrä on Suomessa jo sitä luokkaa, että varsin monella pk-firmalla on suoranainen pula yrityksen jatkajista. Startup-yrittäjän asenne ja osaaminen yhdistettynä pk-yrityksen vakaaseen asemaan ja kehityspotentiaaliin ovat herkullinen kombinaatio. Näitä restartupeja soisikin markkinoille vielä enemmän.

Startup-yrittäjien kasvuinto ja osaaminen sekä yrityskentän sektorirajat ylittävä ennakkoluuloton yhteistyö ja omistajanvaihdokset iskevät Suomen talouteen uutta kipinää. Kuun vaihteessa jälleen Helsingissä järjestettävä Slush on tämän evoluution majakka. Se valaisee tietä konkreettisille palveluille, kuten Suomen Yrittäjien Slushissa esittelemälle Talenttiverkostolle, joka törmäyttää yrityksiä, korkeakouluja ja korkeakoulutettuja talentteja, ja Yrityspörssille, jossa yritysten myyjät ja ostajat kohtaavat. 

Yrittäjäjärjestömme tehtävänä on rakentaa Suomesta maailman paras maa yrittää. Tämä tavoite jää saavuttamatta, ellemme onnistu kannustamaan startup- ja pk-yrityskenttiämme entistä tiiviimpään yhteispeliin. Edellytykset pimeyden ja loskan selättämiseen ovat onneksi olemassa.    

Joonas Mikkilä

Kirjoittaja on Suomen Yrittäjien järjestöpäällikkö, joka vastaa järjestön Slush-operaatiosta ja jonka tavoittaa taistelemasta pimeyttä vastaan muun muassa Twitteristä @JoonasMikkila

 

Suomen Yrittäjien toimihenkilöt ja luottamushenkilöt kirjoittavat ajankohtaisista yrittäjyyteen ja järjestötoimintaan liittyvistä asioista.

Joonas Mikkilä

Suomen Yrittäjissä työskentelevä järjestöpäällikkö, joka vastaa Nuorten Yrittäjien toiminnasta ja startup-operaatioista.