Tarua ihmeellisempi todellisuus | Yrittajat.fi

Etsi

Tarua ihmeellisempi todellisuus

Maaliskuussa Barcelonassa pidetyn Mobile World Congress -messujen jälkeen olen miettinyt paljon virtuaalitodellisuutta (virtual reality, VR) ja lisättyä todellisuutta (augmented reality, AR). Jos termit eivät ole sinulle tuttuja, kannattaa googlata. Vähän eteenpäin luettuasi ymmärrät, miksi kannattaa.

Viime viikolla haastattelemani Unity Technologiesin perustaja David Helgason sai VR:n ja AR:n taas pinnalle mielessäni. Haastattelin maailman tärkeimpien teknologiavaikuttajien joukkoon kuuluvaa Helgasonia startup-tapahtuman Slushin yhteydessä.

Jos et tiedä, kuka Helgason on, voit tsekata edellisestä blogistani tai sivuillamme julkaistusta artikkelista.

Helgason on sitä mieltä, että vaikka puhumme siitä, miten digitalisaatio tulee muuttamaan elämäämme, emme vielä läheskään tajua, kuinka totaalisesti VR ja AR tulevat muuttamaan elämäämme – ja miten se vaikuttaa lähes kaikkeen liiketoimintaan. Oletko pohtinut vaikuttaako se sinun liiketoimintaasi? Helgason uskoo, että se kaataa monta yritystä.

Haastattelussa Helgason sanoo näin:

– Emme ole ylipäätään nähneet vielä yhtään mitään. Vähän kärjistettynä emme ole nähneet vielä mitään siitä, miten digitalisaatio tulee muuttamaan maailmaamme. Moni yritys tulee vielä kaatumaan, kun esimerkiksi virtuaalinen todellisuus vyöryy maailmaamme.

Unityn teknologian päälle rakennettu Pokémon Go -peli oli ensimmäinen ilmiö, joka toi virtuaalitodellisuudesta häivähdyksen suurelle joukolle ihmisiä. Tämä on kuitenkin vasta häivähdys.

Älypuhelimia on tällä hetkellä maailmassa muutama miljardi. Helgason uskoo, että virtuaali- ja hologrammilaseja tulee ”ei niin pitkän ajan kuluttua” olemaan myös miljardeja.

Matkalla New Yorkiin luin Wired-lehdestä mielenkiintoisen artikkelin: Augmented Reality Has Turned Aural.

Augmented Aural Reality (AAR) keskittyy näköaistin sijaan kuuloon. Virtuaalilasit, kuten Google Glass ja Microsoftin HoloLens, keskittyvät näköaistimme kautta lisättyyn todellisuuskerrokseen.

Britti-Wired oli nostanut Need to know trends 2017 -numeronsa Technology-osiossa esille suomalais-ruotsalaisen Ampedin. Amped on suomalais-ruotsalaisen startup-yritys Zoundion kehittämä. Amped on kehitetty opettamaan sinulle musiikkia AAR:n avulla. Hyvä Suomi! Ja Ruotsi!

AR ja AAR ovat kummatkin mielenkiintoisia mahdollisuuksia, taruakin ihmeellisempiä todellisuuksia – nähtynä, kuultuna tai sekä että. Myös bisnesmahdollisuuksia, sitä ei kannata unohtaa.

Jos kaipaat joululomalle lukemista, jossa pääset jo lisätyn todellisuuden mahdolliseen maailmaan, kannattaa lukea Ghost Fleet. Se on jo pari vuotta vanha ja dekkari, mutta kirjoittajat ovat rakentaneet sen mielenkiintoisesti reaalilähteisiin viitaten.

PS. Tuoreimmassa Wired-lehdessä oli monta mielenkiintoista artikkelia. Kannattaa käydä ostamassa, jos vuoden 2017 trendit kiinnostavat.

PPS. Ja jos sinulle ei tule Yrittäjä-lehteä, kannattaa käydä tilaamassa se täältä, sillä Helgasonin haastattelun löydät kokonaisuudessaan vain Yrittäjä-lehdestä. Koko vuoden lehdet saa 54 eurolla. Voit myös lähettää viestin TILAUS numeroon 050 9022 225.

Suomen Yrittäjien toimihenkilöt ja luottamushenkilöt kirjoittavat ajankohtaisista yrittäjyyteen ja järjestötoimintaan liittyvistä asioista.

Taru Jussila

Taru Jussila on Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja ja Yrittäjäsanomien sekä Yrittäjä-lehden vastaava päätoimittaja.