Etsi

Palveletko somessa?

Havahduin lopullisesti sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan asiakaspalveluun, kun minulla oli vaikeuksia lentoni check-inissa. Hakeuduin automaattisesti some-aspan hoiviin eli lentoyhtiön sosiaalisen median kautta tapahtuvan asiakaspalvelun äärelle. Mielessäni ei edes käväissyt mikään muu vaihtoehto.
 
Alan siis olla täysin tottunut siihen, että minua palvellaan somessa. Olemmeko me pk-yrittäjät valmiita palvelemaan asiakkaitamme sosiaalisessa? Sitä kannattaa pohtia, sillä yhä suurempi asiakasjoukko alkaa pitää some-asiakaspalvelua selviönä. 

Vajaa vuosi sitten Yrittäjät ja Google tutkivat yhdessä, että pienistä ja keskikokoisista yrityksistä 35 prosentilla ei ole mitään toimintaa verkossa. Tässä selvityksessä vain 12 prosenttia pk-yrityksistä pääsi digivoittajien luokkaan eli heillä digitaalisuus oli olennainen osa liiketoimintaa. Heillä oli verkkosivut, aktiivista markkinointiviestintää sekä myyntiä ja asiakaspalvelua verkossa. Tutkimuksessa olivat mukana 1–249 henkeä työllistävät yritykset, joiden liikevaihto oli yli 30 000 euroa vuodessa.
 

 

Kun kaikki tuotteet, palvelut ja mahdollisuudet ovat yhden klikkauksen päässä, miten varmistat, että juuri sinut valitaan. Globaali tarjooma antaa täyden vallan kuluttajalle, koska ilman kuluttajien huomiota ei ole bisnestä. Nämä ovat amerikkalaisen sarjayrittäjä, mediapersoona Gary Vaynerchukin ajatuksia. Itse uskon, että tässä on markkinarako nimenomaan pk-yritykselle, joka voi muun muassa kasvollisena palvella somessa erittäin luonnollisesti.
 
Markkinointiguru Vaynerchuk oli juuri Suomessa. Hän puhui tänä aamuna Arctic15-tapahtumassa Helsingissä. Vaynerchuk on myös tunnettu enkelisijoittaja, joka on sijoittanut muun muassa sellaisiin bisneksiin kuin Uber, Snapchat, Facebook ja Twitter.

 


Vaynerchuk muistutti, että globaalissa ”sodassa” kuluttajista brändi on ainoa asia, joka suojelee bisnestäsi. Hän painotti, että tämä pätee niin b2c- kuin b2b-bisneksessä. Brand is your most ownable asset! Remember that!

Gary Veen  mukaan tulevia voittajia ovat etenkin ne, jotka osaavat hyödyntää Alibaban ja Amazonin kaltaisia alustoja, ja rakentaa niiden päälle oman lisäkerroksensa (layer). Hyvä uutinen on, että tässä voi onnistua niin ketterä pk-yritys kuin korporaatio. Todennäköisemmin onnistuja on ameeban lailla liikkuva ja uudistuva SME kuin jäykkä korporaatio. Voisiko sinun yrityksesi olla tällainen voittaja? 

 

ps. Vee muuten uskoo, että tulevaisuus on yrittäjien: tulevaisuudessa vanhemmat lähes työntävät lapsiaan yrittäjänuralle. Kannattaa lukea myös Reinikaisen Paulin artikkeli Garyn keynotesta: https://www.yrittajat.fi/uutiset/576107-someguru-gary-vaynerchuk-neuvoo-...

 

Suomen Yrittäjien toimihenkilöt ja luottamushenkilöt kirjoittavat ajankohtaisista yrittäjyyteen ja järjestötoimintaan liittyvistä asioista.

Taru Jussila

Taru Jussila on Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja ja Yrittäjäsanomien sekä Yrittäjä-lehden vastaava päätoimittaja.