Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Puhu äänellä jonka YMMÄRRÄN

Sosiaali- ja terveysministeriö järjesti torstai-iltapäivänä 29.10. ravintoloiden uusia koronarajoituksia koskevan tiedotustilaisuuden, joka sai monella kupin kaatumaan. Tiedotustilaisuudessa tuli niin sekavaa informaatiota, että tarvittiin aikamoinen selvitystyö, jotta viestiä saatiin ymmärrettävämmäksi. Ja kaiken selvittelyn jälkeenkin sitä on lähes mahdoton ymmärtää.

Kuinka moni oikeasti lyö ravintolansa kiinni klo 23 pitääkseen tunnin taukoa ja avatakseen yökahvilan? Mitä ihmettä!

Iltalehden politiikan toimittaja Tommi Parkkonen seurasi hallituksen tiedotustilaisuutta livetekstipäivityksillä, joista käy hyvin ilmi, kuinka sekavaa infoa sateli tiedotustilaisuudessa:

klo 15:50: Tuominen: "Tämä ei tule olemaan helppo tilanne. Ravintolat määrittelevät itse toimintansa. Tulee olemaan rajatapauksia. Joku ravintola voi olla päivällä lounasravintola, mutta illalla pubi tai yökerho".

klo 15:46: Tämä on hyyyyyyyvin sekavaa...

klo 15:46: Esim. Uudellamaalla anniskelu päättyy klo 22, mutta ovet menevät kiinni klo 24. Saa siis imeskellä viimeisiä juomia pari tuntia.

klo 15:45: Pohjanmaalla ravintolat on suljettava klo 23, mutta saa avata (sunnuntaista lähtien) uudestaan jo klo 24. Hmmmm....?

klo 15:43: Tuominen: "Alkoholia saa jatkossa jo klo 07 vaikkapa hotellin aamiaisella."

Tästä voit lukea Tommin jutun kokonaan.

 

Tommikin yrittää tätä kirjoittaessani vielä selvittää, mitä ihmettä aamuseiskalla esimerkiksi tarkoitettiin. Myös Yrittäjät.fin toimittaja Elina Hakola yritti selvittää, mitä STM oikeasti yritti infossaan sanoa. Lue Elinan juttu tästä.

Harvemmin tiedotustilaisuuksista tehtävistä artikkeleista joutuu media tekemään vielä artikkelia selittävän erillisen artikkelin.

Näin ei saisi olla ainakaan infojen suhteen, joissa kerrotaan koronarajoituksista. Ei saisi olla, vaikka on kiire, ja on paine. Asia on toki vaikea, mutta sanat ja ohjeet pitäisi pukea nyt sellaiseen muotoon, että ne ovat yksiselitteiset ja helpot ymmärtää. Juttuja avaavat selitysjutut eivät voi olla tällaisissa asioissa tarpeen.

Kyse on ihmisten elannosta ja suomalaisista työpaikoista. Eikä tässä kukaan kyseenalaista sitä, että terveys edellä mennään. Kyse on siitä, että viestinnän pitää nyt olla ymmärrettävää. Normaalisti pitää puhua äänellä, jonka kuulen. Nyt pitää puhua äänellä, jonka ymmärrän.

Kukaan ei onnistu viestinnässä aina. Mekin Yrittäjissä olemme pohtineet viime ja tänä vuonna paljon Yrittäjien äänensävyä teksteissä, kuvissa ja kaikissa tekemisessämme. Yritämme esimerkiksi välttää sanoja, jotka sinun pitää googlettaa. Kartamme epämääräisiä, ympäripyöreitä ja monitulkintaisia viestejä. Vältämme negatiivisuutta – saarnaamista, syyttelyä, pelottelua ja virastomaisuutta.

Varsinkin pahimpina koronakuukausina saimme kiitosta siitä, että meistä oli hyötyä. Onnistuimme välittämään hyötytietoa, neuvoja ja apua ymmärrettävästi, vaikka kaikki asiat eivät helppoja olleetkaan.

Olemme saaneet äänensävystämme ja esimerkiksi käyttämästämme kuvamaailmasta myös lunta tupaan:

”Kuinka te kehtaatte käyttää yrittäjistä tällaisia kuvia? Ei kunnon yrittäjillä ole tatuointeja.”

”Miksi te annatte noille ulkomailta tulleille yrittäjille niin paljon palstatilaa! Sen on loputtava tai eroan.”

Kaikkia ei voi miellyttää koskaan, mutta ymmärrettävä pitää olla aina:

 

Puhu äänellä jonka kuulen,

Sanoilla jotka ymmärrän,

Runoilla jotka käsitän

 

Jatkamme myös mahdollisimman monimuotoisen kuvan antamista yrittäjyydestä ja yrittäjistä. Nyt kun on vuosi 2020.

Maailma koronan jälkeen tulee vaatimaan niitä samoja arvoja, joita Yrittäjät pitää toimintansa lähtökohtana eli yrittäjyyden perusarvoja. Ne ovat rohkeus, luotettavuus ja uusiutuminen. Perusarvoihinsa on hyvä nojata, mitä vaikeampia ovat ajat.

 

Sinuun tarvii tekstityksen,

Salaisuuksies selittäjän,

Kertojan kaikkitietävän

Puhu äänellä jonka kuulen

 

Muistuta meitä, jos me Yrittäjissä emme muista puhua äänellä, jonka kuulet ja ymmärrät. Kuulemme sinusta mielellämme! Laita palautetta ja juttuvinkkejä: 

Ja vielä: Nyt jos koskaan pulassa olevat yrittäjät todellakin kaipaavat sinun apuasi. Jeesaa lähiravintoloitsijaasi, heillä ei nyt ole helppoa: www.yrittajat.fi/autapienta #autapientä #ostapieneltä

(Kursivoidut kohdat Happoradion kappaleesta Puhu äänellä jonka kuulen.)

Suomen Yrittäjien toimihenkilöt ja luottamushenkilöt kirjoittavat ajankohtaisista yrittäjyyteen ja järjestötoimintaan liittyvistä asioista.

Taru Jussila

Taru Jussila on Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja ja Sypoint Oy:n toimitusjohtaja.