Slush sai mut itkemään | Yrittajat.fi

Etsi

Slush sai mut itkemään

Nieleskelen ja kylmät väreet juoksevat selässäni. En liikutu helposti, mutta nyt liikutun. Kuuntelen Slushin Founder’s-lavan, kun ruotsalaisen Karma-startin perustajajäsen kiittää perustajakumppaneitaan ja tiimiään. Hän tekee sen sydämestään. Karma pyrkii hävittämään ruokahävikkiä; he ovat seuraavaksi laajentumassa Tukholmasta Lontooseen.

Useassakin Slush-puheenvuorossa korostui tiimin ja ihmisten merkitys: menestyksen tekevät ihmiset, vaikka olisi kyse kuinka digitaalisesta menestystarinasta tahansa. Menestys lähtee siis ihmisistä.

Monissa starteissa ja Supercellin kaltaisissa moderneissa yrityksissä toimitaan kuin pk-yrityksissä.  Pelijätti Supercellin Ilkka Paananen painotti Slushissa, että heidän "salainen" voimansa on pelitiimeissä, jotka toimivat soluina – kuin itsenäisinä pieninä yrityksinä

Tämä on myös pienten ja keskisuurten yritysten salaisuus ja se, miksi niissä viihdytään. Esimerkiksi Työolobarometri osoittaa vuodesta toiseen, että erityisesti pienissä yrityksissä työnantajan ja työntekijöiden välit ovat avoimet ja luottamukselliset. Pk-yrityksissä ollaan siis usein yhtä perhettä.

Pienessä yrityksessä yrittäjä tuntee jokaisen työntekijänsä henkilökohtaisesti. Hän tuntee myös työn sisällön ja sen kehittämistarpeet. Pienissä yrityksissä työntekijät tuntevat useammin myös yrityksen tilanteen. Suomessa valtaosa yrityksistä on juuri tällaisia; alle kymmenen henkilöä työllistävien mikroyritysten osuus kaikista yrityksistä on yli 93 prosenttia.

Toinen kylmät väreet tuonut startti tämän vuoden Slushissa oli suomalainen Iceye. Avaruustekniikka-alan startup-yritys kehittää mikrosatelliitteja hyödyntävää palvelua, jolla voidaan tarjota liki reaaliaikaista tutkakuvaa ajankohdasta ja sääolosuhteista riippumatta. Iceye uskoo pelastavansa tekniikallaan muun muassa maailman meret ja kalat. Itse uskon, että moni näkee monia muitakin käyttötarkoituksia. Joka tapauksessa hienoa, että tällaisiakin yrityksiä tulee Suomesta.

Suomen Yrittäjien toimihenkilöt ja luottamushenkilöt kirjoittavat ajankohtaisista yrittäjyyteen ja järjestötoimintaan liittyvistä asioista.

Taru Jussila

Taru Jussila on Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja ja Yrittäjäsanomien sekä Yrittäjä-lehden vastaava päätoimittaja.