Työnantajien ja työntekijöiden väliset suhteet |
•
|
Mitä pienempi yritys sitä avoimemmat ja luottamuksellisemmat suhteet työntekijöiden ja johdon välillä sekä sitä vähemmän ristiriitoja. |
• |
Erityisesti mikroyrityksissä työntekijöiden kohtelu koetaan tasapuoliseksi. |
• |
Työtehtävistä ja tavoitteista keskustellaan avoimesti sekä työntekijöiden muutosehdotuksiin suhtaudutaan rakentavasti kaiken kokoisissa yrityksissä. |
• |
Työntekijöiden mukaan keskisuurissa yrityksissä vaadittaisiin lisää avoimuutta. |
|
Työntekijöiden luottamus työsuhteen pysyvyyteen |
• |
Henkilöstön sopeuttamiskeinoja käytetty erityisesti suurissa yrityksissä. |
• |
Varmuus työpaikkojen säilymisestä vahvinta pienissä yrityksissä. |
• |
Yleisen työtilanteen uskotaan olevan vuoden kuluttua hyvä – suuryrityksissä pessimistisimpiä näkemyksiä. |
|
Työn rasitustekijät ja työkyky |
• |
Työpaikkakiusaamista esiintyy joskus erityisesti keskisuurissa yrityksissä. |
• |
Mitä suurempi yritys sitä useammin koetaan työntekijöitä olevan liian vähän. |
• |
Työt on organisoitu hyvin erityisesti pienimmissä yrityksissä. |
• |
Työtahdin ja kiireen ei koeta kasvaneen samassa määrin mikroyrityksissä kuin muissa yrityksissä – kiireen kasvua esiintyy kuitenkin viime vuotta useammin. |
• |
Sairauspoissaolot ovat lisääntyneet selvästi keskisuurissa ja suurissa yrityksissä – mikroyrityksissä sairauspoissaolot vähentyneet. |
|
Työmotivaatio ja kehittymismahdollisuudet |
• |
Pienemmissä yrityksissä ei koeta työnteon mielekkyyden ja työhalujen kehittyvän samassa määrin heikompaan suuntaan kuin suuremmissa yrityksissä. |
• |
Pk-yrityksissä ei ole samassa määrin mahdollista osallistua palkallisille kurssipäiville. |
• |
Pk-yrityksissä työntekijöitä kannustetaan kokeilemaan uusia asioita. |
• |
Työntekijät myös kokevat, että kaiken kokoisissa yrityksissä on hyvät mahdollisuudet kehittää itseään ja oppia koko ajan uusia asioita. |
|
Palkkaus |
• |
Mitä pienempi yritys sitä harvemmin henkilökohtainen suoriutuminen vaikuttaa palkkaan. |
• |
Tästä huolimatta palkkaus koetaan oikeudenmukaiseksi, kilpailukykyiseksi ja jopa kannustavaksi myös pienemmissä pk-yrityksissä. |
|
Työntekijän vaikutusmahdollisuudet |
• |
Mitä pienempi yritys sitä paremmat mahdollisuudet vaikuttaa työtehtäviin, työtahtiin ja töiden jakoon. |
• |
Mahdollisuudet kehittää työpaikan toimintaa koetaan hyviksi – erityisesti mikroyrityksissä. |
• |
Työntekijät tekevät ahkerasti parantamiseen tähtääviä aloitteita kaiken kokoisissa yrityksissä. |