Eksoottinen kummajainen nimeltä suomalainen | Yrittajat.fi

Etsi

Eksoottinen kummajainen nimeltä suomalainen

Osa I

Suomalaiset ovat viime aikoina totutelleet pakolaisiin. He ovat erinäköisiä ja puhuvat outoa kieltä. Mutta laajemmassa mittakaavassa me suomalaiset vasta olemme kummallisia. Suurin maailman väestä näet muistuttaa enemmän näitä pakolaisia kuin meitä suomalaisia.

Meidän luonnonolosuhteet ja elämäntapa ovat globaalissa mittakaavassa täysin poikkeuksellisia. Me olemme se pieni pläntti maailman reunalla, napapiirillä.

Suomen elintaso, yhteiskunnan tehokkuus, organisoituminen, vakaus, elämän rauhallisuus ja ympäristön puhtaus ovat täysin epätavallisia ilmiöitä. Suurin osa maailmasta on enemmän tai vähemmän kaaoksen tilassa. Se paljon parjattu terveysjärjestelmä on niin hyvä ja tehokas, että siitä ei osata useimmissa maissa edes uneksia. Iso osa maailman väestöstä elää elämäänsä enemmän tai vähemmän saastuneessa ympäristössä juoden mikromuovin kyllästämää vettä ja hengittäen saasteita. Monissa maissa kadut ovat niin täynnä ihmisiä, että kääntymään ei mahdu, luonnonrauhasta ei voida edes uneksia.

Yhdessä asiassa voisimme olla parempia, nimittäin sen tiedostamisessa miten hyvin asiat ovat jo nykyisellään. Siinä on selkeä ero esimerkiksi ruotsalaiseen yhteiskuntaan. Siellä tyytyväisyys omaan maahan ja omaan kulttuuriin paistaa kaikessa läpi, ja niin taitaa olla myös muissa Pohjoismaissa.

Voi kuitenkin sanoa, että suomalainen kulttuuri on yltiörationaalinen. Se ehkä selittää sen miksi meillä on niin paljon korkeanteknologian yrityksiä ja miksi yhteiskunta on niin hyvin organisoitunut. Meillä olisi kuitenkin mahdollisuus ottaa yksi askel kohti tunneperäisempää ja omia vahvuuksiaan sekä erityislaatuaan arvostavaa kulttuuria, mikä tarkoittaa suurempaa tyytyväisyyttä, itsearvostusta, uskoa, toivoa, luottamusta, innostusta, iloa ja jopa sitä onnellisuutta. Ne ovat tarpeen puristettaessa tiukkoja kauppoja, pyrittäessä uusiin, luoviin ratkaisuihin, rakennettaessa Suomi-brändiä ja ennen kaikkea, ne ovat merkittäviä asioita yksilöiden elämänlaadun kannalta.

Mutta meidän omaperäinen ja erikoinen elämäntapamme ja elinolosuhteet ovat myös mahdollisuus, niin kansainvälisessä kaupassa kuin matkailussakin.

Osa II  ja miten se muutetaan bisnekseksi

Kuten edellä on todettu, kulttuurimme, elämäntapamme ja luonnonolosuhteet ovat globaalissa mittakaavassa täysin poikkeuksellisia, ja samalla myös hyvin kiinnostavia. Mutta tällä hetkellä tätä skandinaavista henkeä hyödyntää parhaiten Ruotsi, etunenässä Ikea ruotsalaisine lihapullineen ja Marabou suklaalevyineen, mutta myös meillä on siinä suuria mahdollisuuksia.

Lappi on jo rakentanut taitavasti omaa brändiään tavalla, josta on tullut maailmanluokan turistikohde. Lapin taika on konseptoitu suomalaisten erityisominaisuuksien ympärille, erilaisuutta korostaen ja sitä hyödyntäen. Se ei ole pelkästään erilainen, vaan myös haluttu konsepti ja sen suurimmat mahdollisuudet ovat vasta edessä.

Puhtaus, elämän rauhallisuus, 4 vuoden aikaa, lumi, luonto, skandinaavinen elämäntapa ja yhteiskunnan organisoituminen ovat tulevaisuudessa meidän suurimmat kilpailukykyvalttimme. Meidän on turha lähteä kopioimaan maailman trendejä, sen sijaan meidän pitää hyödyntää omia valttejamme, jotka perustuvat omaan kulttuuriimme, kuten Ikea ja Volvo naapurissa jo tekevät.

Se ei tarkoita pelkään matkailua, vaan myös suomalaisten brändien paketointia vientiä varten. Hyviä esimerkkejä tästä ovat mm. Polar ja Suunto, joiden huipputeknologian ympärille on rakennettu suomalaista muotoilua ja elämäntapaa tarjoavat brändit. Myös elintarviketeollisuudessa on suuria mahdollisuuksia. Suomalainen luonnon ja tuotannon puhtaus sekä luotettavuus ovat nousemassa maailmalla suureen arvoon, kaikki kun on kohta muualla saastunutta tai väärennettyä. Ruisleipä, rypsiöljy ja kauratuotteet voivat olla tulevaisuuden vientimenestyksiä, jos ne vain osataan brändätä, markkinoida ja myydä oikein.

Myös investointien houkuttelemisessa on suuria mahdollisuuksia. Kolmansien maiden varakkaat perheet ja yhtiöt ovat jo pitkään etsineet uutta kotia vakiintuneiden olosuhteiden maista. Ja tässä kisassa myös suomella on jatkossa hyvät mahdollisuudet, jos peli vain pelataan fiksusti. Se edellyttää suomalaisuuden paketointia houkuttelevaksi paketiksi, jossa on hyvin valitut, aitoihin vahvuuksimme perustuvat markkinoinnilliset keihäänkärjet. Tämä edellyttää kuitenkin, että oivallamme itse omat vahvuutemme, ja että, olemme itse ylpeitä siitä missä olemme hyviä sillä vain maa joka arvostaa itse itseään voi myydä itseään muille.

Vesa Tiensuu