Etsi

Omia polkuja pitkin onnistumiseen

Omasta terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtiminen on varmasti asia, jota kaikki haluavat vaalia. Nykypäivänä on todella helppo törmätä ohjeisiin ja vinkkeihin, miten pitää itsestään parempaa huolta, on kyse sitten painon pudotuksesta, pikatreenistä ja tai paremmista yöunista. Näiden mediassa esiintyvien ohjeiden avulla on helppo lähteä kokeilemaan, sopisiko tämä kyseinen ohje ja vinkki juuri minulle. Voi hyvinkin olla, että näistä ohjeista on apua, mutta saako niillä aikaa pysyviä muutoksia vai onko kyseessä vain hetken huumaa? Jos ohjeistus on liian radikaalia tai omalle luontaiselle tyylilleen sopimatonta, on usein edessä muutaman viikon tehojakso, jolloin pystyy toteuttamaan uusia asioita, mutta todennäköisesti edessä on paluu vanhoihin tututtuihin toimintatapoihin. Mikä siis avuksi? Onko mitään tehtävissä vai ollaanko lopun elämää vangittuja näihin jo tutuksi tulleisiin toimintatapoihini?

Halutessamme muuttaa jotain elämässämme, on meidän myös oikeasti tehtävä jotain muutoksia. Jatkamalla täysin samalla tavalla, vaikka tahtoisimmekin saada muutoksia, ei usein mitään uutta ole näköpiirissä. Voisiko kuitenkin nuo muutokset olla sellaisia, jotka sopivat juuri sinulle parhaiten, tähän kyseiseen elämäntilanteeseen, omaa luontaista toimintatapaa mukaillen?

Valmentaessani asiakkaitamme hyvinvoinnin ja terveyden osa-alueilla, olen usein törmännyt haasteisiin, jotka liittyvät omaan sen hetkiseen elämäntilanteeseen. Esitänkin siinä kohtaa usein kysymyksen ”mitä voisit tehdä elämäntilanteesta huolimatta sen hyväksi?”. Olkoon tilanne sillä hetkellä kuinka haastava tahansa, on aina jotain, edes todella pientä, jota voit tehdä päästäksesi lähemmäs terveellisempää elämäntapaa. Muutosten ei tarvitse olla suuria ja ennen kaikkea niiden ei tarvitse olla täydellisen epämiellyttäviä. Jos et halua harrastaa esim. zumbaa tai muuta ryhmäliikuntaa ollaksesi aktiivisempi, ei sinun myöskään tarvitse sitä tehdä. Jokaiselle löytyy varmasti miellyttävä ja luontainen tapa olla aktiivinen ja liikkua enemmän, haluat sitten tarkasti suunnitellut tavoitteet, aikataulut ja ohjelmat mieluimmin kuin pitkän tähtäimen päämääriä. Jollekin taas saattaa olla luontaisempaa mitata ja merkitä ylös kaikki suoritukset ja seurata kehitystä viikoittain mieluummin kuin keskittyä vain muutoksen tuomaan hyvää fiilikseen.

Olemme kehittäneet yhdessä Huco Sportin kanssa valmennuksiimme työkalun, jonka avulla pystymme määrittelemään jokaiselle henkilölle luontaisimman tavan pitää itsestään parempaa huolta. Tämän työkalun avulla pystymme tekemään suunnitelman, joka sopii valmennettavalle mahdollisimman luontevasti ja tukee hänelle sopivimpia muotoja pitää itsestään huolta. Tarkoituksena on auttaa ihmisiä saamaan aikaan pysyviä muutoksia ja antamaan avaimia itsensä johtamiseen. Kun ihmiselle on löytynyt luontaiset tavat pitää itsestään huolta, on vihdoin olemassa todellinen mahdollisuus saada aikaan pysyviä muutoksia omassa hyvinvoinnissa.

Ollaksesi parempi versio itsestäsi, sinun ei tarvitse tehdä kuten muut vaan löytää itsellesi luontaisimmat ja toimivimmat tavat pitää hyvinvoinnistasi huolta!

 

Terveyttä ja hyvinvointia toivottaen,

Mikko Lilja

Mikko Lilja

Mikko Lilja toimii Kuortaneen Urheiluopistolla yritysvalmennuspäällikkönä. Hän suunnittelee työhyvinvointipalveluja ja tekee työhyvinvointivalmennuksia.