Etsi

Yrittäjä, taklaa huijauslasku

Huijauslaskuista varoitellaan jatkuvasti. Kaipaamaan jää kuitenkin konkreettisia apuja siihen, miten huijauslasku taltutetaan. Huijauksia on lukemattomia erilaisia, mutta alla muutama käytännön vinkki, jotka on hyvä tulostaa talteen itselle tai yrityksessä laskuja maksavalle henkilölle.

Mikä on huijauslasku?

Lasku, jossa pyydetään maksua tuotteesta tai palvelusta, jota et ole tilannut. Kyseessä voi olla myös tarjous, joka näyttää erehdyttävästi laskulta. Tarjousta ei tarvitse hyväksyä, joten tällöinkään summaa ei tarvitse maksaa.

Miltä huijauslasku näyttää?

Vain mielikuvitus on rajana. Yhdessä lähettäjänä on yritys, jonka nimi muistuttaa yleisesti tunnettua yritystä. Toisessa pyydetään maksamaan laskun saajan patenttia koskeva maksu. Kolmas näyttää silmämääräisesti aidolta, mutta siihen on vaihdettu huijarin tilinumero. Esimerkkikuvia löytyy helposti netin kuvahauista, mutta tässä pari sivustoa, joiden tietoja voi verrata itselle tulleeseen laskuun:

  • Euroopassa kiertäviä huijauslaskuja Alankomaiden Fraud Helpdeskissä (Sivun oikeassa laidassa erinomainen listaus viimeisen vuoden aikana heille ilmoitetuista huijauslaskujen lähettäjistä, tulosta talteen!)
  • Patentteja ja tavaramerkkejä koskevia huijauslaskuja Wipon sivuilla

Suomen Yrittäjien sivuilta löytyy lisätietoja koskien muun muassa maksumuistutushuijausta, trattahuijausta ja laskulta näyttävää Office Worldin tarjousta.

Sain huijauslaskun, mitä teen?

Reklamoi. Ilmoita laskun lähettäjälle, että lasku on aiheeton eikä sitä makseta. Tee reklamaatio aina kirjallisesti ja huolehdi, että sinulle jää siitä kopio. Reklamaation voi hyvin tehdä sähköpostitse. Jos kyseessä on tarjous, sitä ei tarvitse hyväksyä, joten reklamaatiotakaan ei tarvitse tehdä.

Kerro muille yrittäjille ja Suomen Yrittäjille saamastasi laskusta. Jos jaat laskusta kuvaa sosiaalisessa mediassa, ei laskua ei kannata julistaa huijaukseksi, mutta voit hyvin kertoa, että ”tällainen tuli tänään” ja kysellä, onko muille tullut vastaavaa. Tieto vähentää huijareiden mahdollisuutta onnistua.

Tein maksun. Mitä teen?

Lähetä laskuttajalle viesti, että summa on maksettu erehdyksessä ja vaadi palauttamaan suoritus heti sekä lisää viestiin tilinumerosi. Kerro, että teet rikosilmoituksen, mikäli suoritusta ei palauteta. Suoritusta harvemmin palautetaan, tämä saattaa johtaa siihen, että sinulle ei enää lähetetä uusia kirjeitä.
Jos rahoja ei tule, tee rikosilmoitus poliisille. Älä odota nopeaa vastausta. Poliisi tuskin reagoi, mikäli vain muutamat tekevät rikosilmoituksen, sillä tällöin katsotaan herkästi, että kyseessä on yrittäjän oman selonottovelvollisuuden laiminlyönti. Kuitenkin, kun rikosilmoituksia alkaa tulla suuria määriä, alkaa tilanne olla toinen.
Ilmoita Suomen Yrittäjille. Tällöin heillä on arvokasta tietoa, jonka perusteella he voivat tiedottaa jäseniä, mikäli siihen ilmenee tarvetta.

Miten välttää huijauksen uhriksi joutuminen?

Tarkkaavaisuus on paras apu. Koska huijauslaskut näyttävät laskuilta, ne ohjautuvat yrityksessä laskunkäsittelyyn. Varsinkin, kun laskutusta hoitaa joku muu, kuin yrittäjä itse, on hyvänä pääsääntönä: neuvo, kouluta, informoi. Tulosta laskuja maksavalle malleja huijauslaskuista ja pyydä hyväksyttämään itselläsi tietyn euromäärään ylittävät laskut sekä laskut, jotka eivät näytä tutuilta. Jos laskun aitous epäilyttää, lähetä laskuttajalle sähköpostia ja pyydä ilmoittamaan, mitä tilausta lasku koskee.

Älä koskaan anna yrityksesi tietoja puhelimitse, jos et ole varma, mitä asia koskee. Saatat tarkoittamattasi sitoutua sopimukseen. Kun tuntematon pyytää tarkistamaan yrityksesi tietoja, pyydä yhteydenotto aina kirjallisena.

Kaiken sen ajan, kun Sinä teet töitä, huijarit ehtivät miettiä, kuinka saisivat tienaamasi rahat omaan taskuunsa. Tämän vuoksi asian kanssa on hyvä pysyä tarkkana.

Tytti Pajukangas
Toimitusjohtaja
Laihian Laki Oy

Tytti Pajukangas

Tytti Pajukangas toimii toimitusjohtajana Laihian Laki Oy:ssä. Laihian Laki tarjoaa Etelä-Pohjanmaan Yrittäjien jäsenyrityksille perintäasioihin liittyvää maksutonta neuvontaa.