Etsi

#Omistajanvaihdos. Isosta möhkäleestä projektinpaloja.

#Omistajanvaihdos. Isosta möhkäleestä projektinpaloja.

#Omistajanvaihdos. #Osta toimiva yritys. #Myy yritys. #Sukupolvenvaihdos. Kirjoitin nämä sanat googleen. Vastaukseksi paljon painavaa tekstiä. Jos olisin suunnittelemassa valmiin yrityksen ostoa, iskisi rimakauhu näin mahtipontisen asian äärellä. 

Omistajanvaihdoksista löytyy huomattava määrä tutkimustietoa ja hyvä niin. Tarvittaisiin kuitenkin myös nykymeiningin mukaista #positiivista pöhinää omistajanvaihdoksen ympärille. Siis edelleen vakavasta aiheesta tehtäisiin inhimillistä, ihmisen kokoista, isosta möhkäleestä projektinpaloja. 

Kohderyhmäksi pitäisi tavoitella myös alkavia yrittäjiä, jotka eivät ole kuulleetkaan omistajanvaihdoksesta - siis mahdollisuudesta ostaa toimiva yritys. 

Mikä on sosiaalisen median voima omistajanvaihdoksessa? Mitä tarkoittaa tänään ja millainen hästäg se on tulevaisuudessa? Siinäpä kysymys. Kenellä idea, ilmoittautukoon!

Jotta ostajat kiinnostuvat, pitää olla myytävää. Ja myytävän pitää olla ns. kuranttia tavaraa. Miten saataisiin yrittäjän ikääntymisestä johtuvalle omistajanvaihdokselle (50 000 yritystä tulevana vuosikymmenenä) potentiaalinen ostaja? 

Lähtisin liikenteeseen ainakin näistä kysymyksistä:

- miten pidät yrityksesi myyntikunnossa?

- miten erottaudut kilpailijoistasi?

- millainen osaaja kiinnostuisi ostamaan juuri sinun yrityksesi?

- mitä ostettavaa yrityksesi liiketoiminnasta on?

- mistä yrityksesi nyt löytää? Siis mistä markkinoinnin kanavista? Oletko someajan hermolla?

- Millainen on yrityksesi brändi?

- Kuvaile tyytyväisin asiakkaasi sekä sitoutunein työntekijäsi.

Eeva Jussila

Eeva Jussila työskentelee palvelupäällikkönä Into Seinäjoki Oy:ssä alkavien ja nuorten yritysten palveluissa. Sparraa siis asiakkaitaan liikeideoissa henkilökohtaisesti sekä Liikeideat lentoon -valmennuksessa.