Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Ota Haltuun muistiinpanoja omistajanvaihdoksesta

Elokuun 19. päivän iltana kokoonnuimme Seinäjoella OmaSp Stadionille kuulemaan tietoa yrityksen omistajanvaihdoksesta. Omistajanvaihdos on varovasti arvioiden suurin muutos yrityksen taipaleella ja se tulee jokaiselle yritykselle eteen joskus.

Ota Haltuun omistajanvaihdos -tapahtumaan saimme puhujiksi upean joukon oman alansa asiantuntijoita, joilla on tärkeää tietoa käytettäväksi yrityskaupan eri vaiheissa. Minulla oli ilo ja kunnia istua kuuntelemassa heitä. Välillä unohduin vain kuuntelemaan, mutta onneksi heräsin aina kirjoittamaan muistiinpanoja. Siinä lehtiössä on muuten paljon huutomerkkejä!

Haluan tässä jakaa muistiinpanoni teidänkin luettavaksi, olkaa hyvät:

Juha Tuuri aloitti yrittäjiä eniten kiinnostavalla aiheella, joka on arvonmääritys. Hän havainnollisti, miten yhdelle yritykselle tulee monta eri hintaa, kun tuloslaskelmaa oikaistaan ostajan tai rahoittajan näkökulmasta. Hän kertoo, että arvoa onkin ehkä mahdotonta esittää, ennen kuin on saavutettu käsitys siitä, mitä ostetaan ja kuka ostaa. Juha muistutti, että yritys kannattaisi myydä silloin kun se on parhaimmillaan, jos tavoitteena on paras hinta. Kun Juhalta kysyttiin, mihin ostajan kannattaisi kiinnittää erityisesti huomiota, hän nosti esiin kaksi asiaa: henkilöstön ja mahdolliset ympäristövaikutukset.

Piia Tulisalo aloitti esityksensä toteamalla, että yrityskaupassa on kyse 20 % järjestä ja 80 % tunteesta. Hän kertoi, että omistajanvaihdos on viiden portaan prosessi: herättely, valmistautuminen, haltuunotto, itse vaihdos ja jälkihoito. ”Ellet ole päättänyt, ei kaupanteosta tule mitään. Toisinpäin: jos huomaat, ettei myyminen onnistu, niin ehkä et ole oikeasti vielä päättänyt.” Piia tietää, että raha tuntuu ensin kaikista tärkeimmältä, mutta tunteita ja omaa onnea tai tuskaa on vaikeampi hallita. ”Omistajanvaihdos pitäisi olla mielessä yrityksen perustamisesta lähtien.” Hän antaa hyvän neuvon – siitä huolimatta, että on hankalaa, niin keskity siihen, mikä menee hyvin. ”Hankalan näkeminen pitää hengissä, mutta kuluttaa voimavaroja.”

Tuomas Tukeva on ostanut yrityksen, koska ”joku kieroutunut mielihalu johti yrittäjäksi.” Tuomas ihmettelee itsekin, ettei silloin edes ajatellut riskejä. Kun yrittäjyyden intohimo iski, hän ryhtyi miettimään, mistä niitä yrityksiä löytää, mitä ne maksavat ja miten se ostetaan? Hän selvittää omaa viisivuotista etsimistään ja kannustaa myyjiä, ettei kannata luovuttaa, vaikka tuntuisi, että ostaja toisensa jälkeen karkaa neuvotteluyhteydestä. ”Jos se ei ole mahdoton, sen voi toteuttaa”, opastaa Tuomas. Hänen reseptinsä yrityskaupan syntyyn on: myyjän ja ostajan välille syntyy molemminpuolinen luottamus, kohteen on täytettävä ostajan kriteerit ja sitten on löydettävä yhteinen hinta.

Meri Varkoi-Anhava on itsekin ostanut yrityksensä ja kokemuksensa perusteella pitää pienempänä riskinä sitä, että jatkaa valmista yritystä, kuin jos olisi aloittanut uuden.  Näin siksi, että vanhassa yrityksessä on valmis pohja, valmis asiakaskunta ja kassavirta käynnistyy heti ensimmäisenä päivänä.  Hän toteaa, että ”missään tapauksessa en olisi tässä vaiheessa, jos olisin aloittanut nollasta.” Kaikesta huolimatta Meri tietää, että yrittämisessä suunnitelmalle pitää olla varasuunnitelma ja sille varasuunnitelmalle varasuunnitelma. Merin ohjeen mukaan hyvässä yrityksen myynti-ilmoituksessa on tasapaino kiinnostuksen ja luottamuksen herättämisen välillä.

Timo Kalliomäki tietää, että yksi liiketoiminnan pullonkaula on, kun käyttöpääomaa ei ole tarpeeksi. Käyttöpääomaa tarvitaan puskuriksi, sillä vanhalla yrittäjällä ei usein ole henkilökohtaista tai yrityksen lainaa, mutta uudella on molempia. Timo puhuu riskeistä ja muistuttaa, että suurin riski on yrittäjä itse. Rahoitusneuvottelujen sujumisesta hän toteaa, että ”kun on todettu toiminta kannattavaksi ja yrittäjän ominaisuudet ovat kunnossa, niin sitten etsitään vakuuksia.” Timo toteaa, että ennen yrittäjän menestyksen mittarina oli hiki, mutta nykyään tärkeintä on osata johtaa.

Juha Tall pitää mielenkiintoisen faktatietoja sisältävästä puheen yritysten omistajanvaihdosten piirteistä ja vaikutuksesta yrittäjään, yritykseen ja yhteiskuntaan. Siitä jäi päällimmäisenä mieleen kaksi asiaa: ”Yksi asia on varma; yrittäjällä on aina rahaa enemmän omistajanvaihdoksen jälkeen, kuin sitä ennen.” Toiseksi: ”Yrityksellä on aina merkitystä, siksi sen elämälle pitää taata jatko.”

 

Kuka on kukin?

Juha Tuuri – tilitoimistoyrittäjä, Talouspalvelu ja -konsultointi Carisma Oy
Piia Tulisalo – bisnespsykologi & johdon valmentaja, Prover Oy
Tuomas Tukeva – yrittäjä, Utec Oy
Meri Varkoi-Anhava – yrittäjä, Yrityspörssi.fi
Juha Tall – tutkija, Seinäjoen Ammattikorkeakoulu
Timo Kalliomäki – toimitusjohtaja, Suupohjan Osuuspankki
Aila Hemminki – omistajanvaihdosasiantuntija, Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät – muistiinpanojen kirjoittaja

Etelä-Pohjanmaan blogit käsittelee aiheita eteläpohjalaisen yrittäjyyden ympäriltä, päältä ja sisältä.

Blogin sisällöstä vastaa toimituskunta, johon kuuluvat Etelä-Pohjanmaan Yrittäjien toimitusjohtaja Heikki Risikko sekä järjestökoordinaattorit Noora Mykkänen ja Kirsti Tikkanen.


Aila Hemminki

Kirjoittajan 17 vuoden kauppiasura päättyi onnistuneen yrityskaupan myötä. Vapautuneen ajan myötä Aila opiskeli kauppatieteiden maisteriksi ja nyt hän Etelä-Pohjanmaan Yrittäjien omistajanvaihdosasiantuntijana luotsaa muitakin onnistuneisiin yrityskauppoihin. Niin ostajia kuin myyjiäkin.