Etsi

Nuorten Yrittäjien Bisnestreffeillä luotiin uusia verkostoja

reilut 60 nuorekasta yrittäjää kokoontui bisnestreffeille PowerParkiin 8.2.2014. Eväitä yrittäjät saivat kasvuyrittäjän tarinasta sekä verkostoitumisen opeista. Sanomana oli: luota itseesi yrittäjänä – tee sitä mitä osaat parhaiten äläkä tee kaikkea itse.

Akiliina Olkkola ja Marko Koivuporras Nuorten Yrittäjien Bisnestreffeillä Powerparkissa 8.2.2014
Kuvateksti: Akiliina Olkkolaa ja Marko Koivuporrasta yhdistää yrittäjyys harrastustoiminnan pohjalta. Kuva: Mari Kempas

Nuorten yrittäjien bisnestreffit

reilut 60 nuorekasta yrittäjää kokoontui bisnestreffeille PowerParkiin 8.2.2014. Osallistumisen motiiveja olivat paikalla tehdyn pienimuotoisen gallupin mukaan yrittäjäidentiteetin vahvistaminen, kumppani- tai asiakasverkoston laajentaminen, yrityskummin saaminen tai ammatillisuuden kehittäminen globaaleissa verkostoissa. Eväitä yrittäjät saivat myös kasvuyrittäjän tarinasta sekä verkostoitumisen opeista. Nuorten yrittäjien bisnestreffien tunnelmaa voi tiivistää seuraavin ajatuksin: luota itseesi yrittäjänä – tee sitä mitä osaat parhaiten äläkä tee kaikkea itse.

Bisnestreffeillä nopeasti asiaan hissipuheella

Treffien tarkoituksena oli antaa yrittäjille mahdollisuus ottaa eväitä toiselta yrittäjältä sen mukaisesti, kuin ne sopivat oman yrittäjyyden vaiheeseen. Bisnestreffit vastaanotettiin yrittäjämäisellä energialla – osallistujat tutustuivat edeltä käsin osallistujista tehtyyn yritysesittelykoosteeseen. Tavoitteellisimmat osallistujat olivat kertomansa mukaan käyneet tutustumassa kaikkien mukaan ilmoittautuneiden kotisivuille. Nuorekkaat yrittäjät olivat varautuneet treffeihin myös käyntikortein ja parin minuutin mittaisilla myyntipuheillaan. Hyvää lisätietoa oman hissipuheesi laatimisesta löytyy esimerkiksi sivuilta www.ullavilkman.com.

Fiilisyrittäjyyttä – Jos mä jätän tämän tekemättä, niin se jää vaivaamaan mua koko loppuelämän

– Kerron oman yrittäjyyteni taustan, josta toivon teidän löytävän yhteneviä ajatuksia, pohjusti aihettaan Growup-voittaja Akiliina Olkkola Visionbear Oy:stä.  – Mä pystyn tähän, kertoi nuori insinöörinainen ajatelleensa, kun suunnitelmat vaativiin suolaisen veden merivesialtaisiin toteutettavista erityispinnoitetuista led-valoista olivat valmiit. Konkreettinen eteneminen tarvitsi oikean yhteistyökumppanin, asiaan uskovan "yrityskummin". Särkänniemi ensimmäisenä isona kotimaisena asiakkaana on poikinut runsaasti uusia isompia asiakkaita, sillä alalla tieto välittyy isoilta toimijoilta toiselle. Yrityskummi vei Akiliinan myös Ruotsiin. – Poikkeuksetta kaikki innostuivat tuotteesta, jonka valo näkyi altaan pohjalle saakka, kuvailee Akiliina tunnelmia Ruotsissa. Seuraavaksi suuntana on Norja.

Akiliina Olkkolan mukaan kasvuyrittäjä tarvitsee uskoa, toivoa ja rakkautta. Itseään hän kuvaa virtaan asettuneena, nyt jo tulovirtapohjaisena fiilisyrittäjänä, joka näkee elämystoimialalla varsin hyvät tulevaisuudennäkymät. Suomalaisten Akiliina näkee menestyvän maailmalla henkilökohtaisten kontaktien ja esimerkiksi laadukkaaseen tuotteeseen liittyvän pitkän huoltovapaustakuun keinoin.

Verkostoissa tarvitaan jatkuvuutta ja luottamusta

Yrittäjyyden tutkimusjohtaja Tero Vuorinen Vaasan yliopistosta alusti aiheesta Yrittäjän verkostomainen toiminta strategisena valintana. Teknologia sekä markkinoiden ja kuluttajakäyttäytymisen muuttuminen ovat olleet keskeisiä tekijöitä verkostoissa toimimisen välttämättömyyteen, Tero summaa. – Monialayrityksiä toimii yhä vähemmän – jos tehdään jotain monimutkaista, siinä on aina yhä enemmän tekijöitä mukana tekemässä. Verkostoissa tuleekin osaoptimoinnin ja yksittäisen hintanäkökulman sijaan miettiä, miten verkostoja ohjataan ja miten niiden toimintaan vaikutetaan siten, että verkoston kokonaissuorituskyky on tehokas. Teron mukaan verkostoissa on oleellista jatkuvuus ja luottamus. Hänen mukaansa verkostoissa pärjäävät ne, jotka haluavat pärjätä. Myyntiä ja asiakassuhteen hoitamista on vaikea ulkoistaa. – Se on verkoston kuningas, joka hoitaa asiakassuhteen, toteaa Tero kokemusten osoittaneen.

Kasvuyrittäjyys voi olla kansainvälistymistä

Kasvuyrittäjyys tarkoittaa monelle yrittäjälle kansainvälistymistä. – Haluaisin kehittyä ammatillisesti ja saada kansainvälistä kokemusta Saksasta, kertoo valokuvaaja Marko Koivuporras. Suomessa ala ei ole suojattu kuten Saksassa, jossa valokuvaajilta vaaditaan erityisen tiukka koulutus päästäkseen alalle, hän tietää. Sedu-standillä Tiina Jokela-Lyly kertoi, että Erasmus-vaihto on alle kolme vuotta toimineelle yrittäjälle hyvä kansainvälistymisen vaihtoehto.

Yrittäjän tulee löytää tapa keventää omaa taakkaa

Yrittäjän oma hyvinvointi on julkisuudessa paljon esillä oleva asia. – Pitää löytää joku tapa, jolla keventää omaa taakkaa, kertoi Akiliina Olkkola, joka itse ulkoistaa kirjanpidon ja verkkosivujen tekemisen. Pohjoismaat hoitaa hänen puolestaan myyntipäällikkö. – Pitää ajatella itseäänkin – jos asian voi tehdä huomenna, teen itse niin, vastasi Akiliina yleisön kysymykseen yrittäjyyden kokonaisvaltaisuudesta.

Yritystreffit juonsi kokeneella otteella imitaattori Mika Ala-Panula, jonka imitaatiovieraina kävivät muun muassa presidentit Halonen, Ahtisaari ja Niinistö. Koska nauru pidentää ikää, lisäsi tämän tilaisuuden aikana kuultu hersyvä nauru nuorekkaiden yrittäjien yrittäjätaivalta. Karting-kisan voittanut Jani Kriikkula kertoi ajon pukanneen hien pintaan, joten todistettavasti kilpaan osallistuneet saivat bisnestreffeistä myös hyvän, yrittäjyyden taakkaa keventävän TYKY-päivän.

Bisnestreffeistä vakiintunut toimintatapa

Bisnestreffit näin isona kokonaisuutena toteutettiin nyt ensimmäisen kerran. Konseptia kehitetään edelleen, ja treffeistä muodostunee yksi vakiintunut toimintamuoto, jolla nuoret yrittäjät tai yrittäjinä nuoret voivat verkostoitua ja löytää uusia eväitä yrittämiseensä.

Linkkivinkkejä

Kasvuyrityskilpailun voittaja Akiliina Olkkola vie valoa akvaarioihin, Yrittävä Lakeus -lehti 1/2014.

Etelä-Pohjanmaan yrittäjien Facebook-sivut: https://www.facebook.com/EPYrittajat?ref=hl

Hissipuhe:
http://www.ullavilkman.com/category/tyokalut/
http://www.ullavilkman.com/saatko-kuulijasi-haluamaan-lisaa-tallainen-on-hyva-hissipuhe/

Erasmus:
http://www.erasmus-entrepreneurs.eu/index.php?lan=fi#.UvfsY_l_tqV

Teksti ja kuva: Mari Kempas