Etsi

Digibarometri 2016: Ähtäri ykkösenä yritysten digitaalisuusasteessa

Etlatieto Oy:ltä on juuri ilmestynyt Digibarometri 2016, joka on digitaalisen Suomen kuvaaja ja ennustaja. Vuosittaisena katsauksena se kertoo kansakunnan ”digitaalisen asennon” ja siinä tapahtuneet muutokset. Ähtäri komeili ykkösenä kaupungin yritysten ”ulkoisen digitaalisuuden” astetta mitattaessa.

Kolmatta kertaa toteutetussa digibarometrissa 22 maata laitetaan järjestykseen 36 muuttujan perusteella. Mit­tauksen kohteena on digitaalisuuden yhteiskunnallinen hyödyntäminen. Mittaus on toteutettu kolmella tasolla (edellytykset, käyttö ja vaikutukset) ja kolmella pääsektorilla (yritykset, kansalaiset ja jul­kinen sektori).

Suomi kirkasti viimevuotisen hopeasijansa kullaksi ja Suomen kunnista Ähtäri nousi komeasti kärkeen ennen isoja kaupunkeja mittarissa, joka mittasi yritysten ulkoista digitaalisuusastetta.

Digitaalisuus merkitsee esimerkiksi verkko-ostamisen mahdollistamista, asiakaspalvelun online- mahdollisuutta, markkinoinnin automaatiota, web- analytiikkaa, sivustojen kieliversioita, sosiaalisen median ja videoiden hyödyntämistä, verkkosivujen responsiivisuutta sekä hakukonemarkkinoinnin ja optimoinnin hyödyntämistä.