Etsi

Pieniä ajatuksia suuresta muutoksesta

Projektipäällikkö Vesa Tiensuu kirjoittaa artikkelissaan digitalisaatiosta.

Elämällä on yksi keskeinen piirre ja se on muutos. Itse koin kesän aikana pieniä havaintoja arjen muuttumisesta. Matkan varaaminen lähijunaan sujuu nykyään mutkattomasti mobiilisovellutuksella, jolla voi varata ja maksaa matkan alta aikayksikön. Ei ole enää tarvetta leikkiä lippuautomaattien kanssa tai kiirehtiä lipunmyyntiin, kaiken voi tehdä rauhassa kotona tai matkalla juna-asemalla.

Terveydenhuoltoon ollaan kehittämässä kovaa vauhtia uusia sovellutuksia, joilla pyritään parantamaan kustannustehokkuutta ja hoidon laatua kotihoidossa. Teknologia mahdollistaa potilaan tilanteen seurannan kotioloissa, mikä vähentää kustannuksia ja parantaa potilaan turvallisuuden tunnetta.

Uber ei todennäköisesti tule Suomeen, mutta se on hyvä esimerkki siitä mitä kuljetusalalla tapahtuu. Todennäköisesti esimerkiksi taksin voi tilata ja maksaa lähitulevaisuudessa kännykän nappia painamalla. Se alentaa kynnystä tilata taksi ja tekee siitä helpompaa. Ja samalla se tekee taksin käyttämisestä suositumpaa.

Digitalisaatio tulee myös muihin palveluihin. Esimerkiksi parturin voi tulevaisuudessa varata ja maksaa kännykkäsovellutuksella, jossa näkyvät alueen vapaat parturiajat. Tämä lisää todennäköisesti partureiden käyttöä koska se tekee parturipalveluiden käyttämisestä kätevämpää.

Yhteenvetona voidaan todeta, että digitaalisuus helpottaa palveluiden ostamista ja madaltaa asiakkaiden kynnystä ostaa näitä palveluita. Palveluiden osalta voidaan todeta, että tässä pelissä kaikki voittavat, niin asiakkaat kuin yrittäjätkin.