Etsi

Grow Up kasvukilpailun finalistit selvillä

Grow Up -kasvuyrityskilpailu järjestetään tänä vuonna jo neljättä kertaa. Kilpailuun ilmoittautui kaikkiaan 28 yritystä, joista esittely- ja haastattelukierrosten perusteella valittiin kymmenen finalistia.

Tänä vuonna jo finalistien valintavaihe oli vaikea. Komeatkin kannukset ansainneita yrityksiä karsiutui lopulta finaalista, johon pääsi muillakin kriteereillä kuin jo saavutetuilla tuloksilla. Raati valitsi finaaliin myös yrityksiä, joiden se toivoo saavan valinnasta vipuvoimaa ja motivaatiota kehittää liiketoimintaansa vieläkin kovemmalle tasolle.

Vuoden 2016 finalistit edustavat hyvin erilaisia toimialoja ja eri vaiheissa olevia, eri suuruusluokan bisneksiä. Finalistien joukossa on sekä teollisen tuotannon että erilaisten palvelualojen yrityksiä. Finalistien tiedot yhteystietoineen löytyvät tiedotteen lopusta.

Eteläpohjalaisten yritysten kehittymistä ja kasvua tukeva Grow Up -ohjelma on kehittynyt vuosi vuodelta kokemusten ja osallistujien palautteen perusteella.

Vaikka sparrausohjelma on nimetty kasvukilpailuksi, sen tärkein anti on osallistujien mukaan ollut aina sparraajien palaute, kysymykset ja kyseenalaistuksetkin, jotka ovat auttaneet yrittäjiä tarkastelemaan toimintaansa ja suunnitelmiaan uusin silmin. Ulkopuolisilta asiantuntijoilta saatu kannustus ja ymmärrys ovat monille yrittäjille todella merkittävä tuki, jonka varassa omakin usko itseä ja yritystä kohtaan on vahvistunut.

– Juuri näistä syistä päätimme lisätä osallistujille tarjottavaa sparrausaikaa. Karsimme hieman finaaliin pääsijöiden määrää edellisistä vuosista. Jätimme samalla pois kaksi erillistä sarjaa, joten tänä vuonna sekä uudet että vakiintuneet yritykset kisaavat samassa sarjassa, Grow Up -tiimin tämänvuotinen puheenjohtaja Pertti Kinnunen Etelä-Pohjanmaan Kauppakamarista toteaa.

Grow Up -finalistit 2016 ja heidän ilmoittamansa toimiala, tuote tai palvelu.
 

Efirec Oy, Turku. Efirec Oy on keskittynyt biopolttoainelaitoksiin ja niiden rakennuttamiseen. Meillä onkin innovatiivisia ja kustannustehokkaita ratkaisuja näihin laitoskokonaisuuksiin. http://www.efirec.fi/

FYSIO 2000, Ilmajoki. FYSIO 2000 tuottaa fysioterapia-, toimintaterapia- ja kuntosalipalveluja kolmessa eri toimipisteessä.

KNA Corporation Oy, Kurikka. Metalliteollisuuden levytuotteiden pakkausjärjestelmät ja -laitteet.             

Linnemil, Seinäjoki. Linnemil on sisustusalan yritys, joka toteuttaa sisustussuunnittelua koteihin ja loma-asuntoihin. Linnemil suunnittelee myös julkitilojen sisustuksia, kuten yritysten toimitiloja, myymälöitä ja kahviloita sekä pop up-tiloja ja messuosastoja.

 

Mehukas Saikkonen & Sippola Oy, Isokyrö. Liikuteltava mehu- ja smoothiekärryliiketoiminta isoissa massatapahtumissa ja muissa kinkereissä. Tuotteet tuorepuristettuja mehuja, smoothieita, juomia ja muita välipalatuotteita.

 

Mika Lilja Verstas, Seinäjoki.   Lyömäsoitininnovaatio Loota Percussion joka on akustiseen musiikkiin erinomaisesti soveltuva rumpusetti. Loota on suunniteltu niin,  että koko setti mahtuu yhteen kuljetuslaukkuun ja sitä on helppo kuljettaa esim junassa tai bussissa.                  

Nyqs Oy, Ilmajoki. Yksityisten turvallisuuspalveluiden kehittäminen.

Rauduspuu Oy, Kauhajoki. Sähkö- ja puutuotteiden valmistus. Kohteena saunat. http://www.rauduspuu.fi/                      

Veistämö M. Kortesniemi Ky, Isojoki. Yrityksellä on kaksi tuoteryhmää: Rikka-jätekatostuotteet erityisesti kiinteistöyhtiöille (rikkakatos.com) sekä puurakenteiset Ryhti-hallit (ryhtihalli.com). Yritys valmistaa, myy ja asentaa molempien tuoteperheiden tuotteet.                        

Vohvelihetki, Seinäjoki. Vohvelikahvila. Valmistaa vohvelit makealla tai suolaisella täytteellä. Yritys on myös lounaskahvila.

 

 

Rohkaisevan kasvutarinan kertoi Miko Heinilä Kyrö Distillery Oy:stä. Monien vaiheiden jälkeen yritys työllistää tällä hetkellä reilut 22 henkilöä ja uusimman tuotteen Longkyrön mainoskasvona toimii Aira Samulin. - Tällä halutaan kertoa meidän asenteesta. lähes yhdeksänkymppinen mainoskasvo poikkeaa totutusta, mutta toimii, kun asenne ja arvot vastaavat omiamme, Heinilä kertoi.   Tavoitteita Heinilä avasi kuulijoille. -Tavoitteemme on vuonna  2022 olla maailman tunnetuin ruistislaamo. Unelmia pitää olla ja toistaiseksi meille on käynyt hyvin. Tuotannossta 20 % menee tällä hetkellä ulkomaille. Tavoitteena on kääntää tilanne niin, että viennin osuus on 80 %, mutta edelleen kotimaan tuotantomäärä pysyy nykyisellään. Vientiä harjoitetaan tällä hetkellä yhdeksääntoista maahan, Amerikan valloitus on työn alla.

 

 

Samuli Muhonen Ceriffi Oy:stä puhui laadusta ja laadun sertifioinnista. - Lähtötietojen tunnistaminen on ensiarvoien tärkeää, pitää tietää asiakasvaatimukset, omat vaatimukset sekä lainsäädäntö.  Seuraava askel on prosessit, jotka pitää kuvata selkeyttämään omaa toimintaa. Tavoitteiden ja mittareiden asettaminen ohjaa prosesseja. Pienin askelin ja pieniä juttuja tekemällä homma etenee, Muhonen luennoi. Johdon sitoutuminen, vastuuttaminen ja valtuuttaminen, säännöllisyys, pitkäjänteisyys ja jatkuva kehittäminen ovat ainoa keino toteuttaa laatutyötä tuloksellisesti.