9.11.2018 klo 15:40

Kannanotto: Kolmikanta on todellakin tullut tiensä päähän

Etelä-Pohjanmaan Yrittäjien Lapualla pidetty vuosikokous totesi, että kuluvan viikon tapahtumat vahvistavat kolmikannan tulleen tiensä päähän. Ainoa oikea ja järkevä tapa on lisätä paikallista sopimista. Se tarkoittaa päätösvallan siirtämistä sinne, missä on paras asiantuntemus työpaikasta, eli yrityksen työntekijöillä ja työnantajalla.

Muutama viikko sitten ammattiyhdistysliike aloitti poliittiset työtaistelutoimet vastustaakseen hallituksen esityksiä työllistämisen helpottamisesta. Esimerkiksi JHL:n poliittinen lakko ei kuitenkaan kohdistunut hallitukseen, vaan siitä joutuivat kärsimään päiväkotilapset, koululaiset ja vanhukset.

Ay-liikkeen yhtenä päävaatimuksena oli kaikkien muutosten estäminen. Ja toisaalta myös, että asiaa voidaan ylipäätään käsitellä vain kolmikantaisesti, eli ay-liikkeen, työnantajajärjestöjen ja valtion yhteisissä keskusteluissa.

Hallitus päättikin joustaa ja siirsi asian kolmikantaiselle työryhmälle. Se sai yhteisen esityksensä valmiiksi maanantaina. Mm. Suomen Yrittäjät ilmoitti olevansa tyytyväinen saavutettuun kompromissiin. Ihmetystä kylläkin herätti, että ay-liike hyväksyi asioita, joita se runsas viikko aikaisemmin vastusti laajoilla lakoilla.

Jo seuraavana päivänä terveysalan liitot Tehy ja Super irtautuivat sovusta. Niiden mielestä asiasta ei ole olemassa kolmikantaisesti valmisteltua esitystä, vaikka niiden oma keskusliitto STTK hyväksyi sen edellispäivänä.

Keskiviikkona SAK puolestaan vaati lakiin vanhoja työntekijöitä suosivan irtisanomisjärjestyksen. SAK katsoi työelämää taas kerran vain suuryritysten näkökulmasta. Pienissä yrityksissä on pidettävä kiinni tärkeimmistä osaajista, jos yrityksen halutaan pärjäävän ja turvaavan työpaikat myös tulevaisuudessa.

Kolmen päivän aikana tuli lopullisesti osoitettua, että kolmikannan aika on mennyt ohitse. Se ei sovellu nykyaikaan. Nyt on aika lisätä paikallista sopimista ja antaa hallituksen ja eduskunnan tehdä niille kuuluvia Suomen kilpailukykyä tukevia päätöksiä.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Anne Niemi, 0400 661 635