29.1.2020 klo 15:26

Tiedote 28.01.2020

Julkaistavissa heti

Myytävien yritysten määrä Etelä-Pohjanmaalla kasvoi 15% viime vuonna

Vuosi 2019 oli yrityskaupparintamalla vilkas läpi Suomen. Myös Etelä-Pohjanmaalla vuosi oli hyvä, sillä yrityksiä ilmoitettiin myytäväksi 15 % edellisvuotta enemmän. Maan laajuinen kehitys oli vielä parempaa, sillä koko Suomen osalta myytäväksi ilmoitettujen yritysten lukumäärä kasvoi 29 %.

Myytävien yritysten lukumäärä ennustaa myös tästä vuodesta vilkasta

Myytävien yritysten lukumäärän kehitys ennustaa myös tulevasta vuodesta vilkasta, sillä yrityskauppaprosessi vie tyypillisesti aikaa kuukausista jopa vuosiin.

– Myyntiin on hyvä varata aikaa keskimäärin vuoden verran, joten moni 2019 aloitettu kauppa vietäneen päätökseen vasta tämän vuoden aikana. Myynnin aloittamista edeltää yrityksen valmistelu myyntikuntoon. Moni yrittäjä hyötyy asiantuntijan neuvoista yrityskaupan suunnittelussa, kertoo EteläPohjanmaan Yrittäjien omistajanvaihdosasiantuntija Aila Hemminki.

50 000 yritystä omistajanvaihdoksen edessä

Valtakunnallinen Omistajanvaihdosbarometri selvitti vuonna 2018, että yrittäjän ikääntymisestä johtuva omistajanvaihdos on edessä 2020-luvulla lähes 50 000 yrityksessä, yksinyrittäjät mukaan lukien. Kokemukset jo tehdyistä yrityskaupoista ovat huomattavan positiivisia. Finnveran tuoreen tutkimuksen mukaan reilu kolmannes omistajanvaihdoksen kokeneista yrityksistä jatkaa kasvuyrityksenä. Kasvuyrityksen määritelmä on, että yrityksen liikevaihtovaihto on kasvanut vähintään 10 % vuodessa kolmena vuotena peräkkäin.

Yrityskaupoilla ja omistajanvaihdoksilla on havaittavissa yksi merkittävä hidaste.

– Suomalaiset yrittäjät lykkäävät yrityskauppoja liian pitkälle, toteaa Yrityspörssi.fi-markkinapaikan toimitusjohtaja Meri Varkoi-Anhava.

Ostajaehdokkaiden kiinnostusta voi julkisesti selvittää, ilman että yrityksen nimi on heti ensi alkuun näkyvissä.

– Olemme havainneet, että ilmoituksen anonymiteetillä ei ole merkittävää vaikutusta kiinnostuneiden ostajien yhteydenottoihin, kunhan yritystoiminnasta on kerrottu riittävän tarkasti ja kiinnostavasti, Varkoi-Anhava jatkaa.

Lisätiedot:

Meri Varkoi-Anhava, toimitusjohtaja, Yrityspörssi.fi, puh. 050 434 9303
Aila Hemminki, omistajanvaihdosasiantuntija, Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät, puh. 050 593 9739