Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Lapuan Yrittäjien Budapestin matka

Lapuan yrittäjät kävivät 34 henkilön voimin tutustumassa syksyiseen Budapestiin Saarikosken järjestämällä matkalla. Lämmintä oli 15-20 astetta ja muuten mukava leppoinen sää.

Torstaina 2.10

Lähdimme Lapuan matkakeskukselta noin klo 11.00. Perillä olimme Budapestissä n. kello 21.00 paikallista aikaa ja siinä sitten majoituiduttuamme kävimme porukalla vielä syömässä kävelykadulla.

Perjantaina 3.10

Aloitimme aamiaisella, josta lähdimme Bussilla yritysvierailuille klo 09.00. Aamupäivällä vierailimme siis suomalais- Unkarilaisen yrittäjäpariskunnan vieraana, jotka pyörittävät maatilamajoitus/ elämysmatkailupalvelua Újlengyelin kylässä n 45km Budapestistä kaakkoon, Kecskemétin suuntaan. Matkaa bussilla oli hotellilta noin tunti tai vähän alle.

Akác- tanyalla nautitun lounaan jälkeen palasimme takaisin Budapestiin.

N klo 13 oli sovittu tapaaminen Suomen suurlähetystössä Gellert- kukkalalla, hyvin lähellä keskustaa, jossa tapasimme suomalaisen- unkarilaisen kauppakillan edustajan András Jurányin. András esitteli Finpron toimintaa Unkarissa sekä yritys- casena hän esitteli Leinonen Groupin toimintaa Budapestissä. András toimii tilitoimistopalveluja tarjoavan Leinonen Groupin Unkarin tytäryhtiön toimitusjohtajana.

Lauantaina 4.10

Lauantaina lähdimme kaupunkikierrokselle Hotelli Zenitin edustalta klo 10.00. Opastettu kaupunkikierros suomenkielisen oppaan johdolla klo 10.00-13.00, jonka jälkeen oli vapaata aikaa. Illalliselle lähdimme hotellilta bussilla oppaan kanssa Tonavan risteilylle klo 18.40. Risteily oli hieno ja juhlallinen tilaisuus.

Sunnuntai 5.10

Sunnuntaina aamiaisen jälkeen oli huoneiden luovutus noin klo 12.00. Tämän jälkeen oli koko iltapäivä aikaa ostoksiin kaupungilla. Bussikuljetus Budapestin lentokentälle lähti klo 18.45 Hotellimme edestä. R.Mäki-Panula odotti meitä Helsinki-Vantaan lentoasemalla Hotelli Hiltonin edessä ja toi väsyneet, mutta tyytyväiset matkalaiset takaisin Lapualle.

Vapaa-aikana oli mahdollisuus viettää aikaa yhdessä tai erikseen ihan oman valinnan mukaan. Ilta-elämäänkin tutustuimme ja valaistus oli todella hieno Tonavan rannoilla ja rakennuksissa.

Uuttakin matkaa jo hieman mietittiin, mutta todettiin, että palataan siihen ensivuoden puolella.

Budapest (Wikipedia)

Budapest on Unkarin pääkaupunki. Tonava virtaa kaupungin halki ja jakaa sen kahteen osaan: läntiseen Budaan ja itäiseen Pestiin. Budan puolella on korkeita kukkuloita, mutta Pest on alavaa tasankoa.

Budapestin kaupunkikuvaa hallitsevat metsäiset Budan kukkulat, Tonava ja sen sillat, Margitinsaari ja Pestin puoleinen joenranta. Kukkuloista ovat vaikuttavimpia Gellértinvuori ja Linnavuori, jonka huipulla on Budan linna ja keskiaikainen kaupunginosa. Pestin puolen nähtävyyksiä ovat Parlamenttitalo, Pyhän Tapanin kirkko ja Andrássy út -katu. Tonavan rannat, Linnavuori ja Andrássy út on valittu Unescon maailmanperintöluetteloon.

Roomalaisten aikaan nykyisen Budapestin seudulla oli Aquincumin kaupunki. Unkarilaisten maahantulon jälkeen nykyisen Óbudan eli "vanhan Budan" alueelle kehittyi yksi Unkarin ensimmäisistä kaupungeista, ja Pestiin rakennettiin ensimmäinen kirkko 1046. Mongolien hyökkäyksen jälkeen kuningas Béla IV perusti Budan vuonna 1242. Buda oli Unkarin kuningaskunnan pääkaupunki, kunnes se joutui turkkilaisten valtaan vuosiksi 1541–1686.

Vuonna 1872 Buda, Pest ja Óbuda yhdistettiin Budapestin kaupungiksi. Se kehittyi nopeasti, ja 1900-luvun vaihteessa se oli väkiluvultaan Euroopan kuudenneksi suurin. Budapestin nykyinen kaupunkikuva, kuten suuret bulevardit ja kertaustyyliset rakennukset, on peräisin tältä ajalta. Kaupunki kärsi pahoin sekä toisessa maailmansodassa että Unkarin kansannousussa 1956.

1990-luvulta lähtien väestö on muuttanut yhä enemmän metropolialueelle ja kaupungin väkiluku on laskenut. Vuonna 2010 Budapestissä oli 1 721 556 asukasta[4], ja vuonna 2001 koko metropolialueen väkiluku oli 2 434 603[5]. Kaupunki on kuitenkin säilyttänyt asemansa Unkarin merkittävimpänä taloudellisena ja kulttuurisena keskuksena. Vuonna 2002 yli kolmasosa Unkarin bruttokansantuotteesta syntyi Budapestissä. Kaupungissa on arvioitu käyvän yli 2,5 miljoonaa matkailijaa vuodessa.