Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Mobiilipelit ovat tuottoisa bisnes

Mobiilipelit ovat nykyään todella tuottoisa teollisuus. Tietyt mobiilipelit tuottavat miljoonia päivittäin, vaikka ne ovat täysin ilmaisia. Miten tämä on mahdollista?

Syynä mobiilipelien tuottavuuteen on niin sanottu microtransaction-systeemi. Tämän systeemin avulla aluksi halpa tai jopa ilmainen peli voi pienillä maksuilla pian syödä pois valtavan määrän rahaa.

Systeemi toimii seuraavasti: peli on aluksi helppo ja siinä eteneminen nopea, jolloin pelaaja koukuttuu peliin. Jossain vaiheessa kuitenkin etenemisestä tulee todella vaikeaa ja hidasta. Tämän jälkeen pelaajalle annetaan keino nopeuttaa pelin kulkua, tietenkin pientä maksua vastaan. Ja näin pelaaja pystyy jatkamaan hetken matkaa pelissä eteenpäin, kunnes eteen tulee toinen este, jonka voi ohittaa maksamalla jälleen pienen laskun.

Tämä toistuu useasti, kunnes peliin on käytetty yhteensä valtava summa rahaa. Systeemi on aina kuitenkin vaihtoehtoinen: voit aina teknisesti päästä pelissä eteenpäin maksamatta mitään. Mutta vain, jos kärsivällisyytesi on suurempi kuin tyyni valtameri.  Mobiilipeleissä systeemi on anteeksiannettavissa, koska mobiilipelit ovat niin halpoja: systeemin jatkuva ärsytys on hinta, jonka maksat teknisesti ilmaisesta pelistä.

Joskus mobiilipeleissä ei edes anneta suoraan tuotetta, jonka haluat maksua vastaan. Sen sijaan maksat lootboxeista, kertakäyttöisiä esineistä, jotka antavat sinulle pienen määrän pelin esineitä, joista sinulla on pieni mahdollisuus saada se esine, jonka haluat. Tietenkin mahdollisuus saada jotain oikeasti hyödyllistä on todella pieni, joten sinun pitää maksaa lootboxeista uudelleen ja uudelleen, kunnes rahat loppuvat tai kyllästyt.

Tämä herättää kysymyksen siitä, ovatko lootboxeja sisältävät pelit uhkapelejä. Suomen lain mukaan ei, sillä tällaisissa peleissä ei ole mahdollista voittoa. On vain tappiota.

Viime aikoina tällaiset systeemit ovat levinneet myös konsolipeleihin, lisäten niiden oikeaa hintaa entisestään. Enää ei riitä, että maksat kuusikymmentä euroa uutuuspelistä. Lisäksi täytyy sietää pelin hitaasta etenemisestä aiheutuvaa jatkuvaa ärsytystä ja houkutteluja maksaa lisää.

Modernit videopelit ovat yhä enemmän riippuvaisia niin sanotuista Valaista. Valaat ovat henkilöitä, jotka ohittavat kaiken pelissä maksamalla satoja tai jopa tuhansia euroja. Tämä on erittäin tuottoisaa, mutta ei ehkä hyvä perusta kokonaiselle teollisuudenalalle. On suuri riski, että Valaat lopulta kyllästyvät jatkuvaan hyväksikäyttöön ja lähtevät. Tämä johtaisi valtavaan iskuun videopelien tuotoissa. Voisi jopa seurata samantasoinen lama kuin vuonna 1983 USA:ssa, jolloin videopelien myynnit romahtivat yhtäkkisesti.

Hämeen Yrittäjien työntekijät ja luottamushenkilöt kirjoittavat yrittäjille tärkeistä asioista.

Otso Vuolinko

Kirjoittaja on 9-luokan oppilas Kaurialan koulusta. Hän oli tutustumassa työelämään Hämeen Yrittäjien toimistolla 30.10–10.11.2017