Etsi

Tone of voice ratkaisee

Sävyllä on väliä – nimittäin äänensävyllä tekstissä.
 

Millä äänensävyllä sinun yrityksesi viestii kirjallisesti? Kasvotusten tai puhelimessa viestimisessä pystyt eleillä, ilmeillä, kehon kielellä tuomaan lisäpontta asiaasi ja johdattelemaan vastapuolta asettamaasi maaliin. Siinä pystytte kumpikin osapuoli seuraamaan toistenne äänenpainoja ja jopa lukemaan rivien väleistä, tulkitsemaan. Mutta miten saada äänensävy kirjalliseen viestintään?

Kirjallisen viestinnän merkitys kasvaa, kun kohtaamiset siirtyvät verkkoon ja virtuaalimaailmaan. Äänensävyjen merkitys kasvaa. Me etsimme sisällöistä meitä puhuttelevaa, tunteita herättävää, meihin kolahtavaa. Saavatko viestinne ihmiset tuntemaan? Koskettaako viestinne asiakkaitanne ja jääkö viestinne heidän mieliinsä? Millainen on teidän tone of voice tai tapa puhua, puhetapa? Paljon kysymyksiä ilmassa.

Oikealla äänensävyllä on merkitystä siihen, miten asiakkaanne viesteihinne reagoivat. Luoko äänensävynne tunnetta sisältöön ja lähentääkö se teitä ja asiakkaitanne vai kaivaako se kuilun teidän välillenne. Pohtimisen paikka, vai mitä. Visuaalisen linjan olette varmaan määritelleet mutta oletteko äänensävyänne, tapaa puhua asiakkaillenne? Mutta ei äänensävy saa olla vain joku päälle liimattu juttu vaan sen tulee olla totuudenmukainen, uskottava ja toimia kautta linjan kaikessa yrityksesi tekemisessä. Sen tulee jokaisen yrityksesi henkilön sisäistää kaikessa viestinnässään ja tekemisessään, somemaailmaa unohtamatta.

Voiko äänensävyllä erottautua massasta, kilpailijoista? Siis Suomessakin? Kyllä voi, mutta se vaatii heittäytymistä ehkä vähän vaarallisillekin vesille tai ainakin kaatamaan raja-aitoja. Vaatii uskallusta mutta ennen kaikkea halua erottautua ja uskoa omaan tekemiseensä, valitsemaansa äänensävyyn, tapaan puhua. Se taas vaatii vahvan itsetunnon omaavan yrityskulttuurin, joka luo pohjan yhdessä valitulle ja hyväksytylle äänensävylle, jolla ollaan uskottavia. Ja sen tulee olla aito, ei feikki. Muistetaan tässäkin, että kyseessä on ihminen, joka viestii toiselle ihmiselle – ainakin vielä toistaiseksi.  Myös yritykset ovat vuorovaikutuksessa elävien ja tuntevien ihmisten kanssa. Kaikki eivät ehkä muista mitä viestilläsi sanoit, mutta he muistavat, mitä sait heidät tuntemaan. Tunteilla on väliä. Ja äänensävy – tone of voice ratkaisee!

Kirjoittaja on tunteva, elävä ihminen, Hämeen Yrittäjien viestijä, joka haluaisi saada omiin sisältöihinsä enemmän vaikuttavuutta. Ja jonka Someco|Johanna Vuori| Social Media Specialist| blogi sai tuntemaan ja innoitti tähän pohdiskeluun: http://someco.fi/blogi/tone-of-voice-ratkaisee/

 

Hämeen Yrittäjien työntekijät ja luottamushenkilöt kirjoittavat yrittäjille tärkeistä asioista.

Kaarina Suvisuo

Kirjoittaja on Hämeen Yrittäjien tiedottaja ja aktiivinen viestijä, dialogiloikan ottanut vuorovaikuttaja.