Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Vuorovaikutus on yrityksen elinehto

Älä jää yksin. Käy dialogia, vaihda kuulumisia, ajatuksia, keskustele ympäröivän yhteisösi kanssa.  Vuorovaikutukseen kannattaa kiinnittää huomiota kun kehität liiketoimintaasi. Sosiaalinen media luo mahtavat puitteet tulokselliselle vuorovaikutukselle. Mene mukaan foorumeihin, missä muutkin ovat: asiakkaasi, kilpailijasi, yhteistyökumppanisi, media, suuri yleisö. Keskustele, kehitä, vaikuta, ole läsnä. Sosiaalisen median eri palvelut ovat ennen kaikkea sosiaalisia eli vuorovaikutus on keskeistä.

Kerro palveluistasi ja tuotteistasi myös sosiaalisessa mediassa. Pyri saamaan viestilläsi aikaan kysymyksiä, kommentteja, keskustelua. Silloin sinut on noteerattu, sinusta ollaan kiinnostuneita. Valmistaudu vastaamaan, anna oma panoksesi. Vasta silloin viestisi tuottaa hedelmää. Käy vuoropuhelua ympäröivän yhteisösi kanssa, niin muokkaat mielikuvaa ja lunastat oman paikkasi.

Digiloikka + Dialogiloikka = parempi tulos

Digiloikka on monelle meistä tuttu termi. Mikset siis miettisi samalla dialogiloikkaa. Sosiaalinen media ja muut verkon tarjoamat innovaatiot antavat erinomaiset tekniset työkalut digiloikkaan. Mutta ne ovat kuitenkin täysin hengettömiä ja hyödyttömiä ilman sisältöä ja vuorovaikutusta. Sosiaalisen median kanavat tuottavat tulosta vain, jos niitä käytetään dialogiin.  Huomioi, että käydyt keskustelut muokkaavat mielikuvaa yrityksestäsi. Ne tekevät sitä, vaikka itse et osallistuisikaan keskusteluihin.  Ota osaa , ole mukana keskusteluissa  ja tuo esiin oma näkökulmasi. Lunasta oma paikkasi.

Vuorovaikutus on liiketoiminnan kehittäjä

Vuorovaikutus liittyy kaikkeen.  Palvelun kehittämiseen, asiakaspalveluun, myyntiin tai brändimielikuvan kehittämiseen. Vuorovaikutus antaa sinulle eväät yrityksesi kehittymiseen suuntaan, joka parantaa asiakaskokemusta ja lopulta takaa sen menestymisen tulevaisuudessa. Mutta…saadakseen hyvän numeron, tulosta, kassakoneeseen kilinää, pitää olla kotiläksyt tehtynä.  Pitää osata myydä, esitellä asiakkaalle vaihtoehtoja, saada vakuuttuneeksi sinun tuotteesi/palvelusi paremmuudesta, vakuuttamaan asiakkaan lisäksi tämän lähipiiri. Minkälaisena tämän päivän pitkissä ja monitahoisissa ostoprosesseissa näyttäytyy yritys, joka on päättänyt olla keskustelematta ja käyttää somea ainoastaan yksisuuntaisena tiedotuskanavana? Jotta saa tulosta, on laitettava itsensä likoon. Kehittymisen mahdollisuus sijaitsee taas kerran siellä epämukavuusalueella. Astu sieltä rohkeasti sivuun ja tee kunnon dialogiloikka.

Puhu, keskustele, kommentoi, kuuntele muita ja itseäsi, tuo omia mielipiteitä julki, kehity, opi ja tule entistä paremmaksi .

Innostuksen ja sysäyksen blogiini antoi Somecon sisältöstrategi ja digitaalisen markkinointiviestinnän asiantuntija Mikko Vieri.

Hämeen Yrittäjien työntekijät ja luottamushenkilöt kirjoittavat yrittäjille tärkeistä asioista.

Kaarina Suvisuo

Kirjoittaja on Hämeen Yrittäjien tiedottaja ja aktiivinen viestijä, dialogiloikan ottanut vuorovaikuttaja.