Vastuullista metsäkoneyrittämistä | Yrittajat.fi

Etsi

Yrittäjyys

Vastuullista metsäkoneyrittämistä

Hämeen Yrittäjät ja paikallisyhdistys Tammelan Yrittäjät ovat palkinneet MetsäVahos Oy:n yrittäjän Jorma Vahoksen Tammelan vuoden yrittäjänä. Palkitseminen tapahtui Tammelan Yrittäjäjuhlassa lauantai-iltana Oluttupa Isossa Piipussa Mustialassa.

MetsäVahoksen koneet urakoivat enimmäkseen Metsä Groupin ja jonkin verran Versowood Oy:n kohteita Forssan seudulla sekä Someron, Kiikalan ja Suomusjärven alueella. Yrityksellä on 19 työntekijää, jotka ajavat 7 harvesteria eli motoa ja 8 kuormatraktoria eli ajokonetta.

Metsätyökoneissa sovelletaan laajasti uutta teknologiaa. Tiedot työkohteista kulkevat sähköisesti. Ne ladataan metsätyökoneen ohjaamon tietokoneelle metsäyhtiön verkkopalvelusta. Ohjelma kertoo kuviot ja ehdottaa ajourat. Myös korjuutiedot tallentuvat järjestelmään ja puiden korjuu etenee suunnitelmallisesti, myös työvuoron vaihtuessa. Koneen kuljettajalla on suuri vastuu puutavaran laadusta ja jäljelle jäävän metsän tilasta ja ympäristöstä. Harvennushakkuissa kuljettaja valitsee kaadettavat puut.

Yrittäjä muistuttaa, että työntekijöiden merkitys yrityksen menestykselle on eittämätön.

– Yrityksemme menestyksen takana ovat vastuulliset ja luotettavat kuljettajamme, hän kiittelee henkilökuntaansa.

Puukauppa käy ja töitä on riittävästi, etenkin kuusitukki tekee kauppaansa. Vienti vetää. Sellutehdashankkeet ovat omiaan lisäämään tulevaisuuden uskoa. Korjuukelit laittavat kapuloita puuhuollon rattaisiin. Runsaat sateet pehmittävät metsäteitä ja maastoa ja lämpimät talvet ovat puunkorjuun kannalta hankalia.

MetsäVahos toimii kestävästi ja metsänhoidon vaatimukset huomioiden. Tästä osoituksena heillä on Koneyrittäjien liiton metsäsertifiointi, jonka mukaan toimiessaan yritys menettelee vastuullisesti ja metsäluontoa kunnioittaen. Esimerkiksi iso päätehakkuukone painaa noin 22 tonnia, joten sateen pehmentämään metsään sillä ei ole asiaa.

Metsäkonealan yrityksen kasvattaminen yhden ajokoneen toimijasta 15 metsäkoneen urakoitsijaksi on vaatinut isoja investointeja, kalustossa on kiinni paljon pääomia. Uusi moto maksaa koosta ja varusteita riippuen 450 000–500 000 euroa ja ajokone 300 000–450 000 euroa. Koneen vaihtoväli MetsäVahoksella on viisi vuotta.

–  Asiakkaat edellyttävät tiettyä mittatarkkuutta ja laatua, joten kalusto täytyy pitää kunnossa ja ajanmukaisena, yrittäjä perustelee.

Yrityksessä valmistaudutaan siihen, että neljäs polvi yrittäjyyden tielle. Vahosten aikuisista lapsista poika Matti työskentelee yrityksessä. Tytär työskentelee tällä hetkellä muulla alalla.

– Matti ajaa ajokonetta ja hän on alkanut perehtyä näihin toimistohommiin, ja ehkä tytärkin jossain vaiheessa tulee osallistumaan yrityksen toimintaan, Jorma Vahos kertoo yrityksen tulevaisuudesta.

MetsäVahos Oy

• Yrittäjä: Jorma Vahos
  • Perustettu: 2002 (Sulo Vahos Ky 1982)
  • Työntekijöitä: 19