Etsi

Yrittäjyys

Aseseppä edustaa perinteistä käsityöammattia

Hämeen Yrittäjät ja paikallisyhdistys Ypäjän Yrittäjät palkitsivat Köllin pajan yrittäjän, aseseppä Sakari Toivosen Ypäjän vuoden yrittäjänä. Palkinto luovutettiin Toivoselle Jokioisten ja Ypäjän yhteisessä Yrittäjäjuhlassa lauantaina.

Sakari Toivonen on opiskellut Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa asesepäksi. Asesepän ammatti on perinteinen ja nykyisin harvinainen käsityöammatti. Aseseppä korjaa, entisöi ja valmistaa aseita.

- Aseseppäkoulutuksessa minua eivät niinkään aseet itsessään kiinnostaneet, vaan käsillä tekeminen ja vanhat mekaaniset laitteet. Saan tyydytystä, kun löydän vian ja saan laitteen taas toimimaan, Toivonen kuvailee.

Sakari päätti kotitilalle palattuaan ryhtyä maatalouden lisäksi pyörittämään pajatoimintaa. Hän perusti toiminimen vuonna 2009 ja risti yrityksensä Köllin pajaksi. Tilan vanhaan navettarakennukseen on rakentunut paja, jossa on koneita metallintyöstöön ja myös puutyökoneita esimerkiksi aseiden puuosien valmistukseen.

Yrittäjä kertoo työskentelevänsä ikään kuin vanhan ajan kyläseppänä, jolle pitäjäläiset tuovat työkalujaan korjattavaksi. Varsinkin alkuun, kun asesepän töitä ei vielä ollut, Toivonen ryhtyi korjaamaan maansiirto- ja maatalouskoneita. Nyt sana aseverstaasta on kiirinyt alan harrastajien keskuudessa ja aseiden korjaus ja huolto työllistävät entistä enemmän. Pellot on vuokrattu naapurille ja yrittäjä keskittyy nyt pajan toimintaan. Köllin paja palvelee korjaten koneita laidasta laitaan, isoista maansiirtokoneista pieniin pistooleihin.

- Kaikkea korjataan mitä pihaan mahtuu tuomaan, Toivonen naurahtaa.

Aseita korjataan ja huolletaan sesonkiluonteisesti, keväällä ja syksyllä, ja voittopuolisesti korjataan, sillä aseita ei kuulemma monikaan huollata. Vanhoihin aseisiin voi olla aikaa vievää, jopa mahdotonta, hankkia uusia osia. Siksi Toivonen yleensä valmistaa tarvittavat varaosat itse. Vanhoista, purettavista aseista hän ottaa talteen kaiken käyttökelpoisen uudelleen käytettäväksi.

Yksi merkittävä asiakas on tamperelainen aseiden maahantuoja, jonka myymien aseiden takuuhuollot ja myyntikuntoon laittamiset tehdään Ypäjällä Köllin pajassa.

- Teen esimerkiksi joidenkin venäläisvalmisteisten aseiden viimeistelyä. Myös kierteiden tekoa äänenvaimentimille ja niiden asennusta tehdään uusille aseille.

Sakarin vaimo Taru Toivonen työskentelee Koskella teknisen työn opettajana. Taru osallistuu myös pajan toimintaan. Hän on muun muassa ideoinut erilaisia metallituotteita kuten kynttilävalaisimia, joita Köllin paja valmistaa ja niitä myydään erilaisissa tapahtumissa.

- Tässä työssä ja yrittämisessä on hienointa vapaus toteuttaa mielihalujaan. Saa käyttää mielikuvitustaan ja keksiä uutta. Teen pitkiä työpäiviä, mutta voin sovittaa työt lastenhoidon ja perheen aikataulujen mukaan, kodin pihapiirissä verstastaan pyörittävä yrittäjä toteaa tyytyväisenä.

Lisätiedot: www.aseverstas.fi

Faktaa:

Köllin paja

Yrittäjä: Sakari Toivonen
Perustettu: 2009
Työntekijöitä: yksinyrittäjä
Palvelut ja tuotteet: aseiden korjaus, entisöinti ja valmistus, metallituotteiden valmistus ja korjauspajatoiminta
Asiakkaat: ampumaharrastajia ja -urheilijoita, aseliikeitä, maatalous- ja koneyrittäjiä