Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Jokioisten vuoden yrittäjä:”Teemme töitä tosissamme”

Hämeen Yrittäjät ja paikallisyhdistys Jokioisten Yrittäjät palkitsivat Sähköasennus Karppelin Oy:n yrittäjän, Antti Karppelinin Jokioisten vuoden yrittäjänä. Palkinto luovutettiin Jokioisten ja Ypäjän yhteisessä Yrittäjäjuhlassa lauantaina.

Yritys on 11 vuodessa kasvanut yhden miehen yrityksestä 6 vakituista 2 osa-aikaista työntekijää sekä useita aliurakoitsijoita työllistäväksi, menestyväksi työnantajayritykseksi. Yritys on laajentanut toimintaansa myös verkkokauppaan. Yrityksen tekemistä leimaa tinkimätön työkulttuuri.

Sähköasennus Karppelin Oy on Antti Karppelinin, 37, vuonna 2006 perustama sähköalan yritys, joka on erikoistunut sähköurakointiin, automaatioasennuksiin sekä teollisuuden kunnossapitoon.

Yritys toimii pääasiassa Forssan talousalueella. Asiakkaita ovat paikalliset yritykset, voimalaitokset, lämpölaitokset, teollisuuden laitokset, rakennuttajat, taloyhtiöt sekä yksityiset remontoijat ja maatilat.

Vuonna 2011 yrityksen toiminta laajeni verkkokauppaan, kun Karppelin perusti yritykselle valaisinverkkokaupan nimeltä Lamppuaitta. Verkkokaupassa myydään erilaisia valaisimia kodin ja pihapiirin valaisuun sekä maatalouden eri kohteisiin.

Yrittäjäkurssilta oppia yrittäjyyteen

Antti Karppelin opiskeli sähköalaa Forssan ammattikoulussa ja valmistuttuaan työskenteli paikallisessa sähköliikkeessä.

– Pikkuhiljaa mielessä rupesi muhimaan oman yrityksen perustaminen, Karppelin muistelee.

Hän sai valmiuksia yrittäjyyteen suoritettuaan Kiipulan ammatillisen aikuiskoulutuskeskuksen järjestämän yrittäjäkurssin. Vuonna 2006 Antti Karppelin ryhtyi tuumasta toimeen ja perusti yrityksen T:mi Sähköasennus Karppelin. Ensimmäisen tilikauden jälkeen vuonna 2007 yhtiömuodoksi vaihtui osakeyhtiö.

- Töitä on ollut alusta alkaen kädet täynnä. Töiden lisääntyessä on palkattu lisää työntekijöitä.

Antin vaimo, Aino, on mukana yrityksen toiminnassa. Hän tuli mukaan osa-aikaisesti toimistotöihin kuusi vuotta sitten. Keväällä 2016 hän aloitti kokopäivätoimisesti vastaten yrityksen toimistosta ja verkkokaupasta.

Yrityksessä työskentelee Antin ja Ainon lisäksi neljä vakituista sekä kaksi osa-aikaista sähköasentajaa. Lisäksi yritys työllistää muutamia aliurakoitsijoita.

Sähköasennus Karppelin haluaa erottua paikallisuudella ja hyvällä työmoraalilla.

- Me teemme töitä tosissamme. Iso kiitos työntekijöillemme, jotka osaavat työskennellä hyvin omatoimisesti. Se on yksi vahvuutemme, Karppelinint kertovat.

Piristymistä havaittavissa

Forssan seudun yleisistä suhdanneodotuksista poiketen Antti Karppelinin mukaan parin viime vuoden aikana on ollut piristymistä havaittavissa, teollisuuden ja paikallisten yritysten investoinnit ovat talousalueella lisääntyneet ja se on merkinnyt heille lisää töitä.

- Olemme viime vuosina päässeet hyvin mukaan teollisuuden investointeihin. Yli kymmenen yrittäjävuoden aikana olen nähnyt suhdanteiden vaihtelut teollisuudessa, joten emme päästä tekemistä liian kapeaksi. Sähköala on onneksi laaja, joten tekemistä riittää, hän linjaa.

Yritys on kasvanut parin vuoden aikana vahvasti. Nyt yrittäjän mukaan nautitaan töistä ja mennään lähiajat nykytahdilla eteenpäin.

Vuoden yrittäjä -valinta yllätti yrittäjän.

- Tieto tulevasta palkinnosta veti hiljaiseksi. Tuntuu hyvältä, kun tätä on tehty 11 vuotta ja siitä saa tällaisen palkinnon, Jokioisten vuoden yrittäjä iloitsee.

Faktaa

Sähköasennus Karppelin Oy

Yrittäjä: Antti Karppelin
Perustettu: 2006, osakeyhtiöksi 2007