Etsi

Yrittäjyys

Kuljetusalan muutoksiin on vastattu investoimalla kalustoon

Lopen vuoden yrittäjinä on palkittu Tarkkalan Kuljetus Oy:n kolmannen polven yrittäjät Antti, 31, Mikko, 33, ja Petri,39, Tarkkala. Hämeen Yrittäjät ja paikallisyhdistys Lopen Yrittäjät luovuttivat palkinnon Lopen yrittäjäjuhlassa lauantai-iltana Riihimäellä.

Palkittujen serkusten isoisä, Pekka Tarkkala, aloitti kuorma-autoilijana Lopella jälleenrakennuksen tenhossa vuonna 1951. Lastina oli soraa, puutavaraa ja mitä milloinkin piti kuljettaa. Mutta alusta lähtien kuljetettavana oli metsästä peräisin olevaa tavaraa kuten nykyäänkin.

Pekan kolme poikaa jatkoivat yritystoimintaa vuonna 1984. Yksi kunkin pojista, kolme serkusta ryhtyivät vuorostaan yrityksen vetovastuuseen sukupolvenvaihdoksessa 2012.

Heidän työnjakonsa on muotoutunut kivuttomasti. Antti vastaa yrityksen taloushallinnosta ja Mikko kalustosta ja ajojärjestelystä.

- Petri on meistä supliikein kaveri, niin hän on toimitusjohtaja ja hoitaa asiakassuhteet, Antti nauraa.

Arkitodellisuudessa kaikki toimivat joka paikan höylinä tehden kaikkea tarvittavaa. Kaikilla kolmella on tuntuma myös perusliiketoimintaan, ajoneuvoyhdistelmän kuljettamiseen. Edelleen he nousevat kuskin paikalle, ainakin muutamia kertoja vuodessa säilyttääkseen otteen ajamiseen.

Heidän viisi ensimmäistä vuottaan yrityksen johdossa on ollut vahvaa investointien ja kasvun aikaa. He sanovat, että yrittäjäuran alku on mennyt tuloksellisesti paremmin kuin uskalsivat odottaa.

- Tämä osoittaa, että olemme tehneet oikeita ratkaisuja, Mikko Tarkkala miettii.

Ratkaisuja, joihin hän viittaa, on ollut esimerkiksi nopea reagointi alan muutoksiin. Koko kuljetuskalusto on uusittu vuoden 2013 jälkeen lakimuutoksen sallittua suuremmat kantavuudet.

- Investointitahti on ollut huima, Petri Tarkkala myöntää.

Kuljetusalalla kilpailu on kovaa. Siinä mukana pysyminen on kuin nuoralla tanssia, kuten he alaa kuvaavat. Tehokkuus ja oikea kalusto oikeassa paikassa on menestyksen avain.

Tarkkalan Kuljetuksen täysperävaunuyhdistelmät kuljettavat mekaanisen metsäteollisuuden sivutuotteita, kuten haketta ja sahanpurua. Voimalaitoksiin kuljetetaan bio- ja kierrätyspolttoaineita.

Koneurakoinnista ja tehdaspalveluista on tullut merkittävä osa yrityksen liiketoimintaa. Pyöräkuormaajilla on urakoitu kymmenen vuoden ajan. Tämän vuoden alusta on aloitettu myös trukkiurakointi. Asiakkaina on samoja sahateollisuusyrityksiä kuin kuljetuspuolellakin. Palveluihin kuuluu muun muassa sahojen tukkikenttien koneurakointia sekä lastauspalveluita.

Yrityksen toimitilat sijaitsevat Riihimäellä. Kalustoa yrityksellä on nelisenkymmentä kone- ja kuljetusyksikköä. Yrityksen palveluksessa on noin 50 työntekijää. Tarkkalat kiittelevät, että ammattitaitoinen ja luotettava henkilökunta on ollut aina sen vahvuus.

Yrityksen tulevaisuus näyttää hyvältä. Toimitusjohtajan mukaan tavoitteena on maltillinen ja kannattava kasvu.

Metsäteollisuudessa on vireillä isoja laitosinvestointeja, sellutehtaiden näkymät ovat valoisat ja sahoilla vienti vetää. Muun muassa sahatavaran vienti Kiinaan on rajussa kasvussa.

- Kun Kiinassa tehdään sänkyjä ja pulpetteja, niin Lopen miehillä on töitä, toimitusjohtaja Petri Tarkkala heittää.

Faktaa

Tarkkalan Kuljetus Oy

Yrittäjät: Antti, Mikko ja Petri Tarkkala
Perustettu: 1951
Liikevaihto: n. 7,5 milj.
Työntekijöitä: 50
Toimiala: Tieliikenteen tavarakuljetukset
Toimialue: Etelä-Suomi
Muuta: Yrityksen kotipaikka on Loppi, vaikka toimitilat sijaitsevat Riihimäellä. Lopen vuoden yrittäjä 2017.

www.tarkkala.fi