Etsi

Muuraus on suomalaista perinnekäsityötä parhaimmillaan

Hämeen Yrittäjät palkitsi tuloksellisesta yritystoiminnasta Muurausliike Sami Vanne Oy:n yrittäjät ja osakkaat Sami Vanne, Toni Vanne ja Jesse Vanne Kanta-Hämeen vuoden 2017 yrittäjänä.

Palkitseminen tapahtui Hämeen Yrittäjien maakunnallisessa yrittäjäjuhlassa lauantaina 10. helmikuuta Hämeenlinnassa, Verkatehtaalla. Palkinnon luovuttivat Fennian aluejohtaja Heikki Tiihonen, Hamkin rehtori Pertti Puusaari ja Hämeen Yrittäjien puheenjohtaja Minna Nissilä.

Muurausliike Sami Vanne Oy edustaa suomalaista perinnekäsityötä parhaimmillaan. Tiiliseinä muurataan aina käsin, siihen ei kone pysty. Käsityöläisyys ja itse koulutetut työntekijät ovat tärkeitä arvoja reilun sadan työntekijän yritykselle.

Muurausliike Sami Vanne Oy on myös vanhan liiton perheyritys. Yrityksessä työskentelee paitsi molemmat vanhemmat, Sami ja Pia Vanne, myös perheen viidestä pojasta neljä. Toni Vanne työskentelee yrityksen toimitusjohtajana, Jesse pääkaupunkiseudun urakoiden työnjohtajana, Jimi työnjohtajana nuoremmille muurareille ja Jerry työskentelee Hausjärven hallilla. Myös perheen kuopus, pian 15 täyttävä Joel, on hänkin mukana yrityksen töissä ja auttaa muun maussa autojen pakkauksessa koulun jälkeen.

– Pojat ovat olleet kahdentoista vanhoista yrityksessä kesätöissä. Ja Piahan meillä kaikki isoimmat päätökset tekee, yrittäjä Sami Vanne kertoo hymynkare suupielessä.

Muurausliike Sami Vanne Oy on osaltaan kehittämässä oman alansa kotimaista osaamista ja ammattitaitoa. Yrityksen noin 120 työntekijästä muurareita on lähemmäs 80. Valtaosa on koulutettu työhön yrityksessä, työn ohessa.

Rakennusalalla työntekijät usein tulevat ja menevät, mutta Muurausliikkeen työntekijöistä osa on ollut mukana yrityksen perustamisesta alkaen. Oma koulutus sitouttaa.

Sami Vanne aloitti työt itsenäisenä yrittäjänä perustettavan yrityksen lukuun vuonna 1992, kun silloiselta työnantajalta meni yritys alta. Yrityksen perustaminen ei ollut siis mikään pitkäaikainen haave tai tavoite, vaan reagoimista eteen tulleeseen tilanteeseen. Kohde rakennettiin loppuun ja sen jälkeen monta muuta. Nykyisin yritys toimii koko Suomessa eri kokoisissa kohteissa.

Vuosien kuluessa on nähty, että juuri tilanteisiin reagoiminen on yrityksen vahvin puoli. Toisin kuin yleensä, yrityksessä työskentelevät voivat luottaa siihen, että työtä on ympäri vuoden.

– Kasvuun pitää pyrkiä, mutta tulosta täytyy tulla. Yleensä mitä enemmän on väkeä töissä, sitä enemmän on ongelmia. Urakkatarjouksissa marginaalit ovat hyvin pienet, joten ennakoida pitää ja pelisilmää täytyy olla, Sami Vanne toteaa.

Viimeisimmäksi Muurausliike Sami Vanne Oy on muurannut muun muassa 50 000 neliömetrin seinät Helsingin Triplaan ja Jyväskylän uuteen sairaalaan, sinnekin 45 000 neliömetriä. Yritys on ollut tekemässä myös erinäisiä kansallisaarteita, kuten Olympiastadionia ja Helsingin uutta lastensairaalaa.

Faktaa:

Muurausliike Sami Vanne Oy

• Perustaja: Sami Vanne
  • Osakkaat: Sami Vanne, Toni Vanne (tj.) ja Jesse Vanne.
  • Perustettu: 1993 Hausjärvellä
  • Historia: Perinteinen perheyritys on kasvanut yhdeksi Suomen suurimmista ellei suurimmaksi toimijoista muurausalalla.
  • Työntekijöitä: noin 120
  • Liikevaihto: 14,5 M €
  • Markkina-alue: koko Suomi
  • Toimiala: Rakennusalan muuraustyöt. Erikoisosaamista julkisivu- ja väliseinämuuraus sekä villoitustyöt suurissa ja vaativissakin kohteissa.
  • Asiakkaita: kunnalliset hankkeet, rakennusalan yritykset, joista 90 % suuret pörssiyhtiöt
  • Muuta: Vuoden yrittäjä 2004 Hausjärvellä. Maakunnallinen Vuoden yrittäjä 2017 Hämeessä.