Etsi

Yrittäjyys

Nuoren yrittäjän into ja energisyys tarttuu työntekijöihin

Hämeen Yrittäjät on palkinnut 27-vuotiaan Eerik Säkkisen maakunnallisella vuoden nuoren yrittäjän kannustuspalkinnolla. Hän on riihimäkeläisen Järki-Saneeraus Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja.

Järki-Saneeraus on perustettu vuonna 2013. Yhden miehen yritys muuttui työnantajayritykseksi jo parin kuukauden kuluttua perustamisestaan. Alusta lähtien yritys on ollut kasvu-uralla. Yrityksen liikevaihto on tuplaantunut joka vuosi. Ensimmäiset kolme vuotta olivat kuitenkin kova koulu nuorelle yrittäjälle.

Kasvusta huolimatta yrityksessä elettiin kädestä suuhun. Vuonna 2016 yritys oli miinuksella ja yrittäjällä kovat paineet muutokseen. Nousujohteinen kasvu-ura löytyi uudelleen kuitenkin monen tekijän summana.

Yrityksessä päätettiin keskittyä kokonaan omakotitalojen kattoremontteihin ja olemaan niissä mahdollisimman hyvä. Yrityksessä otettiin käyttöön oma toiminnanohjausjärjestelmä, jossa kaikki tarvittava tieto on reaaliaikaisesti käytettävissä.

–  Yritys on kehittänyt omaa toimintatapaansa matkimatta muita. Prosesseja on tehostettu, jonka vuoksi pystymme tekemään kattoremontin nopeammin kuin kilpailijat pienemmällä työntekijämäärällä. Jos kattoremontin tekeminen kesti alkuvuosina neljä päivää, tällä hetkellä teemme sen kahdessa, Eerik Säkkinen kertoo.

Yritys on kehittänyt oman, aktiivisen myyntitavan. Yrityksen palvelukonseptissa asiakas saa tarvitsemansa nopeasti ja kustannustehokkaaseen hintaan. Yrityksessä on selkeät ja läpinäkyvät prosessit sekä myynnissä että asennuksessa.

– Jokaiselle henkilölle on löydetty oma paikka, jokaiselle työvaiheelle on mietitty prosessi, joka on helppo monistaa eteenpäin. Näin kaikki toiminta on mielekästä ja tehokasta, Eerik Säkkinen kuvailee.

Yrityksessä on määritelty myös tarkka kasvustrategia, joka on suunniteltu hyvin ja jota on noudatettu viimeiset kolme vuotta. Kolmen vuoden aikana on investoitu noin 200 000 euron edestä koneisiin ja nosturiautoon.

– Yrityksen kannattavuus on 20 prosenttia liikevaihdosta. Viime vuonna tehtiin yli 1 miljoonan euron tulos, tänä vuonna tavoitellaan kahta. Kasvunäkymät ovat huikeat. Tavoitteena on perustaa seitsemän uutta toimipistettä eri puolille Suomea seuraavan 10 vuoden aikana, Säkkinen visioi.

Järki-Saneeraukselle on ominaista into ja energia työn tekemiseen ja toimintojen kehittämiseen. Tämä into on onnistuttu tartuttamaan myös työntekijöihin.

– Yritys on onnistunut palkkaamaan erinomaisia työntekijöitä, joilla on mielenkiintoa miettiä, miten työpäivästä saisi vieläkin tuloksellisemman. Yrittäjänä haluan luoda positiivista ilmapiiriä, joka vetää puoleensa eteenpäin suuntautuvia vastuunottamiseen kyvykkäitä työntekijöitä.

Parhaillaan Järki-Saneeraus suunnittelee Lopen Silmänkantoon uutta toimitilaa. Silmänkantoon rakennetaan paitsi varastotilaa myös oma peltitehdas, jossa jatkossa valmistetaan omat kattopellit. Vaikka yritys on koko ajan ollut kirjoilla Riihimäellä, ovat toimitilat olleet parin vuoden ajan Nurmijärvellä. Rakennustöiden on tarkoitus alkaa heti kesän jälkeen.

Suomen Yrittäjien Vuoden nuori yrittäjä -kilpailu on alle 35-vuotiaille yrittäjille suunnattu kilpailu, joka jakautuu alueellisiin alkukilpailuihin, joissa ratkaistaan Suomen Yrittäjien aluejärjestöjen Vuoden nuoret yrittäjät. Valtakunnan Vuoden nuori yrittäjä paljastetaan Nuorten Yrittäjien vuosittaisessa Get Together -päätapahtumassa.

Nuoren yrittäjän maakunnalliseen kannustuspalkintoon kuuluu Y-patsaan ja kunniakirjan lisäksi Yksityisyrittäjäin säätiön 1 500 euron kannustusstipendi.

Faktaa:

• Yritys: Järki-Saneeraus Oy
  • Yrittäjä: Eerik Säkkinen, 27 v.
  • Toimiala: Omakotitalojen kattoremontit.
  • Perustamisvuosi: 2013
  • Kotipaikka: Riihimäki, uusi toimipaikka rakentumassa Lopelle Silmänkannon yritysalueelle.
  • Liikevaihto: 6,1 M€ vuonna 2017
  • Toiminta-alue: Kanta- ja Päijät-Häme, Uusimaa
  • Työntekijöitä: 40

Lisätiedot:

Yrittäjä Eerik Säkkinen, Järki-Saneeraus Oy, puh. puh. 044 333 3366, www.jarkisaneeraus.fi

Kuva: Timo Ilomäki