Etsi

Yrittäjyys

Kukkakauppiaat yhdistivät voimansa

Lopen vuoden yrittäjinä on palkittu Lopen Kukka ja Lahja Oy:n yrittäjät Jaana Salmi ja Anne Vaselius. Hämeen Yrittäjät ja paikallisyhdistys Lopen Yrittäjät luovuttivat palkinnon Lopen yrittäjäjuhlassa lauantai-iltana.

Lopen Kukka ja Lahja Oy on monipuolinen kukkakauppa Lopen kirkonkylässä. Liikkeessä on runsas leikko- ja ruukkukukkavalikoima ja valmiiksi sidottuja kimppuja. Yrittäjät ovat laajentaneet tuotevalikoimaa myös erilaisiin lahjatavaroihin.

Anne Vaselius opiskeli puutarhuriksi ja vuonna 1992 ryhtyi yrittäjäksi ostettuaan toimivan kukkakaupan Lopelta. Hän kukkatukussa työskennellessään tutustui kauppiaaseen, joka halusi luopua yrityksestään ja tarjosi sitä Annelle. Hän ehti toimia 22 vuotta Lopen Kukkasitomo Ky:ssä yksinyrittäjänä.

- En ollut suunnitellut ryhtyväni kukkakauppiaaksi. Tein nopean ratkaisun, kun mahdollisuus tuli.

Jaana Salmi toimi Riihimäellä 7 vuoden ajan kukkakauppiaana vuodesta 1997 alkaen. Hän oli välillä palkkatyössä, kunnes hänelle tarjottiin kukkakauppaa Lopelta. Hän aloitti Kukkakimppu tmi yrittäjänä vuonna 2007.

Kaksi samalla paikkakunnalla toimivaa kukka-alan yrittäjää tunsivat toisensa pintapuolisesti yrittäjäkollegoina. Jaana Salmi kertoo, että hän muutama vuosi sitten päätyi ehdottamaan Anne Vaseliukselle yritystoimintojen yhdistämistä ja asia konkretisoitui parin vuoden pyörittelyn jälkeen vuoden 2015 alussa, kun Anne ja Jaana aloittivat yhdessä Lopen Kukka ja Lahja Oy:n yrittäjinä.

- Tämä on mennyt loistavasti. Kaikki on napsahtanut hienosti kohdilleen. Olimme olleet niin pitkään alalla, joten tiesimme mihin ryhdyimme, he kertovat.

Yritys perustettiin Jaanan kukkakaupasta laajennettuihin tiloihin. Samassa yhteydessä toimi myös Eero Kilpiäisen hautaustoimisto, nykyisin KT-hautauspalvelut Kilpiäinen. Kukkakauppiaat hoitavat myös hautaustoimiston asiakaspalvelua.

Liikkeiden yhdistäminen toi hyötyä kulurakenteeseen, yhden yksikön vuokrakulut ovat pienemmät ja samoin kukkien hävikki. Tärkeä seikka jaksamisen kannalta on, ettei yritystä enää tarvitse johtaa yksin.

- Olimme saaneet tarpeeksi yrityksen pyörittämisestä yksin. Enää ei tarvitse yksin päättää kaikesta ja pohtia yksin yrityksen asioita Anne kertoo.

Kukkakauppias on mukana asiakkaiden elämän eri käänteissä, kukka-asetelmia sidotaan toiveiden mukaan niin suruun kuin iloihinkin. Lopen Kukassa ja Lahjassa suositaan kotimaista ja mielellään lähellä kasvatettuja kukkia.

- Kesäkukat tulevat paikallisilta viljelijöiltä. Leikko- ja ruukkukukat tulevat parinkin tukkuliikkeen kautta, koska kotimainen leikkokukkatuotanto on valitettavasti lähes loppunut, Anne kertoo.

Pitkään yrittäjinä toimineina he arvostavat yrittäjyydessä mahdollisuutta vaikuttaa omaan tekemiseen. Arkeen vaihtelua tuovat vuodenajat sesonkeineen. Positiivinen asenne ja asiakkaat auttavat yrittäjiä jaksamaan.

- Parasta työssämme on oman käden jäljen näkeminen sekä asiakkaat, joista uskollisimmat jopa hakevat tuliaiskukat oman kylän kukkakaupasta, vaikka lähtevät kyläilemään muualle.

Vuoden yrittäjäpalkinnon saaminen oli heille iso yllätys.

- Palkinto on meille pienille yrittäjille iso asia. Mielestämme tämä tärkeä tunnustus kaikille loppilaisille pienyrittäjille, Anne ja Jaana iloitsevat.

Faktaa

Lopen Kukka ja Lahja Oy
Yrittäjät: Jaana Salmi ja Anne Vaselius
Perustettu: 2014
Liikevaihto: 170 000 €
Työntekijöitä: 2
Toimiala: Kukkien vähittäiskauppa
Toimialue: Loppi
Muuta: Lopen vuoden yrittäjä 2018.