Etsi

Yrittäjyys

Korjaamo siirretään tarvittaessa asiakkaan luo

Hämeen Yrittäjät ja paikallisyhdistys Jokioisten Yrittäjät palkitsivat Ranfix Oy:n yrittäjän, Kalle Ranttilan Jokioisten vuoden yrittäjänä. Palkinto luovutettiin Jokioisten ja Ypäjän yhteisessä Yrittäjäjuhlassa lauantaina.

Kymmenen vuotta sitten 26-vuotiaalle Kalle Ranttilalle tarjottiin mahdollisuutta lähteä yrittäjäksi. Maanrakennuskoneiden ja murskausasemien korjaustöitä tehnyt tammelalainen yrittäjä Janne Jalasjoki siirtyi Lemminkäiselle kunnossapitopäälliköksi ja hän innosti Ranttilaa tarttumaan tilaisuuteen ja tarjoamaan korjauspalveluja hänen jälkeensä.

Jalasjoki oli nuorelle yrittäjälle tärkeä tuki uran alkuvaiheessa niin opastajana käytännön asioissa kuin töiden tilaajana.

Ranttila rakensi kuorma-auton päälle liikkuvan korjaamoverstaan, jolla pääsi suoraan korjauskohteiden luo. Asiakkaina on murskausasemia ja maansiirtoyrityksiä, joiden kalustoa korjataan usein paikan päällä. Lemminkäinen, yhdistymisen jälkeen YIT, on ollut merkittävä asiakas. Nykyään puolet töistä tulee YIT:n murskausasemilta.

Vuosi sitten Ranttilalle tarjoutui mahdollisuus ostaa yritykselleen halli Jokioisten Pellilästä. Hallissa oli aiemmin toiminut teollisuusmaalaamo ja siellä oli tehty hiekkapuhallusta. Ostopäätökseen vaikutti naapurissa sijaitseva Konepaja E. Virtanen Oy, jonka metallialan osaamista ja tekemistä Ranttila tarvitsee yrityksessään.

Maalaamohallissa toiminut hiekkapuhalluslaitteisto taasen oli tarpeen konepajalle. Näin syntyi yritysten kesken synergiaa, joka ratkaisi hallin hankinnan ja sijoittumisen sinne. Ranttila kehottaakin paikallisia yrityksiä tekemään entistä enemmän yhteistyötä. Siitä hyötyvät molemmat osapuolet.

Ranttila on kokenut, että uusien työtekijöiden löytäminen on vaikeaa. Korjaamotyö kun ei ole siistiä sisätyötä. Ensimmäiseksi työntekijäkseen hän palkkasi nuoren kaverin, jolla ei ollut kokemusta alalta.

- Mutta asenne oli kohdallaan. Hän opetteli hommat tekemisen kautta ja pian hänet pystyi lähettämään yksin asiakkaan luo.

Suurin osa korjauskohteista on Helsingin seudulla, mutta asiakkaita on koko eteläisessä Suomessa aina Keski-Suomea myöden.

Aiemmin töitä paiskittiin yötä myöden ja viikonloppuisinkin, mutta nyt Ranttila on pyrkinyt järkeistämään toimintaa siten, että työpäivät eivät veny liikaa. Hommia tehdään arkisin päiväaikaan.

Hän naurahtaa, että yrittämisen vapautta hän ei ole koskaan ymmärtänyt. Tunnollisena asiakaspalvelijana hän on lähtenyt liikkeelle aina, kun on tarvittu.

- Onhan sitä joskus tullut luvattua liikoja ja se on venyttänyt työpäivää.

Ranttila kiittää kumppaneitaan ja asiakkaitaan kymmenen vuoden tuloksellisesta yhteistyöstä. Suuri kiitos sujuvasta arjesta suuntautuu myös yrityksen työntekijöihin.

Faktaa

Ranfix Oy
Yrittäjät: Kalle Ranttila
Perustettu: 2008, osakeyhtiöksi 2011
Liikevaihto: 550 000 € (arvio 2018)
Työntekijöitä: 3
Toimiala: Murskainten ja maanrakennuskoneiden huolto ja korjaus
Toimialue: Etelä-Suomi
Muuta: Jokioisten vuoden yrittäjä 2018.