Etsi

Yrittäjyys

Kaunis ja toimiva lopputulos palkitsee

Hämeen Yrittäjät ja paikallisyhdistys Ypäjän Yrittäjät palkitsivat Sampsa Jaakkolan Ypäjän vuoden yrittäjänä. Hänen yrityksensä on I&I Works. Palkinto luovutettiin Jokioisten ja Ypäjän yhteisessä Yrittäjäjuhlassa lauantaina.

Sampsa Jaakkola on pienestä pitäen tykännyt tehdä töitä käsillään. Armeijan jälkeen muusikon urahaaveet vaihtuivat opiskeluun Kuopiossa. Sampsa valmistui sieltä muotoilun artenomiksi. Päämateriaali oli metalli, myös muut materiaalit muovista jalometalleihin tulivat tutuiksi viiden vuoden koulutuksen aikana.

- Halusin tutustua paremmin metalliin. Olin aina tehnyt kaikenlaista puusta. Kuopiosta löysin sattumalta metallialan muotoilukoulutuksen.

Opiskelujen jälkeen hän hakeutui töihin Forssaan Koiviston Villen videotuotantoihin. Siellä hän sai editoida videoita, tehdä valaistuksia ja lavastaa mainosfilmejä ja dokumentteja. Lavastukseen hän oli perehtynyt Ypäjän musiikkiteatterissa.

Pian idea omasta yrityksestä kypsyi innovaatioksi ja I & I Works näki päivänvalon viisitoista vuotta sitten. Jaakkolan yrityksen nimessä olevat i-kirjaimet tarkoittavat sekä ideaa että innovaatiota. Alussa liikeidean ydin oli tuolloin lähteä tekemään lavastuksia, messuosastoja ja järjestämään tapahtumia. Nyt tekeminen on jalostunut kalusteisiin ja sisustusrakentamiseen. Koelaboratoriona toimii perheen remontissa oleva omakotitalo Ypäjän keskustan tuntumassa. Saunaremontti talon kellaritiloissa on juuri valmistumassa.

Jaakkola tekee yhteistyötä muun muassa Ypäjän Metallin kanssa. Se on teattereiden näyttämötekniikkaan erikoistunut yritys. Sitä kautta Jaakkola on päässyt toteuttamaan isompia kohteita teattereihin. Yhteistyö alkoi lavastuksen toteutuksella Suomen Kansallisoopperaan. Jaakkola on esimerkiksi tehnyt Ypäjän Metallin aliurakoitsijana näyttämöiden lattiavaneroinnit Helsingin kaupunginteatteriin teatteritalon remontissa.

Teatterilavastusten toteutuksessa, kuten kaikessa muussakin tekemisessä, Sampsaa kiinnostaa esteettisyyden ja toiminallisuuden yhdistäminen. Lavastusprosessi käynnistyy tutustumisella käsikirjoitukseen ja keskusteluilla ohjaajan kanssa.

- Ohjaajan kanssa sovitaan lavastuksen tarpeista ja tyylistä. Siitä alkaa hahmottelu. Toiminnallisuus ja tunnelma ovat tekemisen ydin. Lavastajana en koe olevani taiteilija vaan käytännön asioiden ratkoja.

Työ palkitsee, kun näkee kauniin ja toimivan lopputuloksen. Yksi yritystoiminnan osa-alue, jossa yhdistyvät esteettisyys ja toiminnallisuus on myymäläkalusteet, joita Jaakkola suunnittelee ja toteuttaa.

Tulevaisuudessa Sampsa Jaakkola toivoo voivansa keskittyä johonkin tiettyyn omaan tuotteeseen. Sellaista hän pyrkii kehittämään. Yksi mahdollinen elementti tuotteessa on valo.

- Valo on aina kiinnostanut minua. Tulevaan tuotteeseen voisi yhdistyä Led-valon mahdollisuudet, Sampsa Jaakkola tuumaa.

Faktaa

I&I WORKS
Yrittäjät: Sampsa Jaakkola
Perustettu: 2003
Liikevaihto: alle 100 000
Työntekijöitä: 1
Toimiala: Kaluste- ja sisustus suunnittelu ja rakentaminen, puu- muovi- ja metallituotteiden suunnittelu ja toteutus, Lavastus suunnittelu ja toteutus.
Toimialue: Etelä-Suomi
Muuta: Ypäjän vuoden yrittäjä 2018.