Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Talous

Pk-yritysbarometri, syksy 2021: Hämeen yritysten odotukset muuta maata myönteisemmät

Yleiset suhdanneodotukset ovat kääntyneet Hämeessä rivakkaan nousuun. Talous toipuu nopeasti ja lisää henkilökuntaakin palkattaisiin, kunhan ilmassa leijuvat epävarmuustekijät ja kohtaanto-ongelma saataisiin korjattua.

Perinteisesti suhdannekäyrät ovat Hämeessä laahanneet hieman jälkijunassa muuhun valtakuntaan verrattuna. Nyt suhdanneodotukset ovat korkeimmillaan yli neljään vuoteen, jopa naapurimaakuntiin verrattuna. Syksyn Pk-yritysbarometrissa yleisiä suhdanneodotuksia mittaava saldoluku on Kanta-Hämeessä +27 (Suomi +22). Sama lukema keväällä 2021 oli -2 (Suomi +3).

Hämeenlinna piikkipaikalla, kasvuhakuisuus lisääntynyt

Kanta-Hämeen seutukunnissa suhdanneodotukset ovat suurimmat nyt Hämeenlinnan seudulla (+37) ja vaatimattomimmat Hyvinkää-Riihimäen seudulla (+15). Tästä huolimatta Riihimäen seudun yrittäjistä jopa 44 prosenttia kertoo kasvuhakuisuudestaan (Kanta-Hämeen keskiarvo 39 %).

–Hämeen muuta maata nopeampi käänne parempaan yllätti iloisesti. Hämeenlinna on suhdanneodotuksissa jopa Helsinkiä edellä, Hämeen Yrittäjien toimitusjohtaja Juha Haukka iloitsee.

Nyt positiiviset odotukset heijastuvat lisäväen palkkaamiseen ja kasvuhakuisuuteen. Kaikissa Kanta-Hämeen seutukunnissa yritykset ennakoivat henkilöstön määrän lisääntyvän seuraavan vuoden aikana. Maakunnan suhdeluku oli nyt +10 (Suomi +12), joten tältä osin odotuksissa on noustu jo valtakunnan tasolle.

Epävarmuustekijät herkistävät työmarkkinoita

Positiivisesta muutoksesta huolimatta ilmassa leijuu epävarmuustekijöitä. Koronapandemia eri rajoituksineen on hankaloittanut suhdanteita ja työmarkkinoita. Monilla aloilla on huutava työvoimapula ja esimerkiksi majoitus- sekä ravintola-alat ovat huolissaan työvoiman karkaamisesta ja kouluttautumisesta muille aloille.

Kanta-Hämeessä ilmoitettiin heinäkuussa yli 4100 uutta avointa työpaikkaa. Se on 1556 enemmän kuin kaksi vuotta sitten. Samassa ajassa työttömien työnhakijoiden määrä on kasvanut saman verran. Kohtaanto-ongelma on jopa jarruttanut kasvun mahdollisuuksia.

– Viimeiset pari vuotta on keskitytty kriisiytyneiden yritysten pelastamiseen. Hämeen Yrittäjien vahva kanta on, että myönteisten odotusten siivittämänä olisi nopeasti tehtävä päätöksiä ja korjausliikkeitä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi työvoiman saatavuusharkinnasta luopumista, ulkomaisen työvoiman palkkaamiseen liittyvien lupaprosessien nopeuttamista ja menettelyihin liittyvän neuvonnan kehittämistä, Haukka vinkkaa.

Taloustutkimus Oy toteutti syksyn 2021 Pk-yritysbarometrin internet- ja puhelinkyselynä kesä- ja heinäkuussa 2021. Työ- ja elinkeinoministeriön, Suomen Yrittäjien ja Finnveran tilaamaan kyselyyn vastasi 4592 suomalaisen pk-yrityksen edustajaa, joista Kanta-Hämeestä oli 144 yritystä.

Kanta-Hämeen alueraportti 1.9.2021
Kanta-Hämeen seuturaportti 1.9.2021