Etsi

Jopa pieniä sarjoja 3D-tulostimella

Tomas Turusen käsissä on 3D-tulostimella tulostettu Toyotan moottorin lohko. Tulostamisen raaka-aineena käytetään muovinarua, jota on rullilla pöydän kulmalla.

Kuvassa näkyvä laite tulostaa kuitenkin nestemäisestä raaka-aineesta. City Plus on yksi hämeenlinnalaisista yrityksistä, joka on mukana tänään avautuvassa ICTExpo 2016 -tapahtumassa Helsingissä.

Tomas Turusen käsissä on 3D-tulostimella tulostettu Toyotan moottorin lohko. Tulostamisen raaka-aineena käytetään muovinarua, jota on rullilla pöydän kulmalla. Kuvassa näkyvä laite tulostaa kuitenkin nestemäisestä raaka-aineesta. City Plus on yksi hämeenlinnalaisista yrityksistä, joka on mukana tänään avautuvassa ICTExpo 2016 -tapahtumassa Helsingissä.

3D-tulostimet tavallisimmin puristavat kappaleen kerros kerrokselta. Jälki on vielä toistaiseksi hieman rosoista. Kun tarvitaan pyöreitä ja sileitä muotoja, tarvitaan tulostin joka kovettaa nestemäistä muovia haluttuun muotoon.

- 3D-tulostuksella pystyy tekemään sellaisia kappaleita, joita ei perinteisellä puristustekniikalla pysty tekemään, kertoo yrittäjä Yrjö Reinikainen ja näyttää pientä punaista osaa, jolla voi suunnata ilmaa tai nestettä 90 asteen kulmassa.

3D-tulostimella pystytään tekemään kustannustehokkaasti jopa pieniä sarjoja. Reinikainen kertoo esimerkin bussiyhtiöstä, joka tarvitsee jonkun sata kappaletta oven saranan suojia. Yhtiölle tulee halvemmaksi ostaa 3D-tulostin ja tulostaa ne itse.

- Prototyypin valmistaminen voi maksaa yksinään jo useita satoja euroja. Itse tulostamalla suojille tulee hintaa korkeintaa muutamia euroja, hän arvioi.

Alunperin Dexa- merkkisten VHS-kasettien valmistajasta on kasvanut usean verkkokaupan yhtiö, joka tuo maahan muun muassa tulostimia, projektoreita, valkokankaita, optisten tallenteiden eli cd, dvd ja bd -levyjen koteloita ja nyt myös tasapainokulkuneuvoja. Yhtiöllä on ollut tytäryhtiö Ruotsissa jo 30 vuotta.

Yrjö Reinikainen on ollut kiinnostunut tasapainolaudoista jo vuosia, mutta vasta kuluvan vuoden alusta niiden käyttö tuli Suomessa mahdolliseksi. Pitkän linjan yrittäjä lähti heti Kiinaan etsimään yhteistyökumppaneita ja on nyt saanut ensimmäisen erän leijulautoja ja tasapainoskoottereita maahan.

- Yrittäjän pitää olla aina hereillä ja nähdä mahdollisuuksia, jotka saattavat sopia omaan liiketoimintaympäristöön. Maailmalla tasapainolaudat ovat olleet iso juttu jo pitkään, Suomi tulee tapansa mukaan jälkijunassa, hän sanoo.

Reinikainen uskoo, että ensi kesänä Kaivopuiston ranta Helsingissä täyttyy leijulaudoilla ja muilla tasapainokulkuneuvoilla cruisailijoista.

City Plussan sivuille tästä >>>

ICT Expo 2016 -messujen sivuille tästä >>>

Hämeen Yritysviestintä, SM,