15.5.2017 klo 15:50
Uutinen

Kolmas Go Häme -foorumi kutsui matkailun vetovoimatalkoisiin

Vetovoimatalkoissa tärkeintä on ensin itse huomata se, mikä Hämeessä on hyvin. Vetovoimatalkoisiin tarvitaan jokaista hämäläistä.

Hämäläiset matkailualan toimijat kokoontuivat viime viikolla pohtimaan hämäläistä matkailutoimintaa ja maakunnan vetovoimaisuutta Go Häme -foorumiin. Maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen totesi foorumin aluksi, että matkailun vetovoimatalkoot koskettavat jokaista hämäläistä. Ei riitä, että esimerkiksi kunnat markkinoivat, sillä jokainen hämäläinen markkinoi itse omaa kotiseutuaan. Ahonen vertasi Tamperetta ja Hämeenlinnaa.

– On tunnettu asia, että tamperelaiset rakastavat kaupunkiaan. Tampereelle muutetaan kaupungin vuoksi, ei välttämättä edes työpaikan takia. Se, miten puhumme kotiseudustamme, vaikuttaa siihen minkälainen kuva siitä muodostuu, hän totesi.

Kolmannella GoHäme -matkailufoorumilla mietittiin kuinka nostaa Häme tunnettavuudessa pääkaupunkiseudun ja Lapin rinnalle. Voiko Häme olla osa pääkaupunkiseutua, ja jos niin miten markkinointi onnistuisi. Kristiina Hietasaari Visit Finlandista on sitä mieltä, että Häme on osa Suomen järviseutua. Hänen mukaansa on tärkeämpää rakentaa matkailun paketteja, joita myydä kuin liittää Häme osaksi pääkaupunkiseutua.

– Visit Finlandissa olemme jakaneet Suomen neljään matkailulliseen alueeseen. Ne ovat pääkaupunkiseutu, Lappi, Järvi-Suomi ja saaristo. Jos tarjolla olisi matkailupaketteja Hämeeseen, voisi pääkaupunkiseudulle tuleville matkailijoille myydä muutaman päivän retken Järvi-Suomeen eli Hämeeseen, hän sanoi.

Foorumin työpajoissa pohdittiin ja ideoitiin vesistömatkailun uusia kuvioita sekä luonto- ja ruokamatkailun kehittämisen tarpeita. Pohdintaan otettiin myös Häme.fi -sivuston uudistus sekä tulevat kehittämisen tarpeet.

Hämeen Yritysviestintä, SM
toimitus@hameenyrityssanomat.fi