Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Yhteisöllinen yritystila J2 on tuottanut jo tuloksia

Janakkalan ensimmäisen yrittäjien yhteisöllisen työskentelytilan avajaisissa kartoitettiin minkälaista yhteistoimintaa yrittäjät haluavat.

Janakkalassa torstaina avattu J2 eli Janakkala toiseen -yritystila on jo tuottanut tuloksia. Markkinointi- ja viestintäalan yrittäjä Henri Jantunen on esimerkiksi jo löytänyt yhteistyökumppaneita, vaikka toiminta on vasta alussa ja toiveita toiminnalle kartoitetaan.

– Tarvitsen erilaisia kirjoittajia tuottamaan sisältöjä asiakkailleni. Tarkoituksenani on rakentaa free lancer -kirjoittajien verkosto, ja yhteistyökumppaneita on jo löytynyt. Olen siirtänyt kaikki pankkiasiani Janakkalaan ja ostan kaiken tarvitsemani Janakkalasta, niin miksi en ostaisi sitten työtäkin, hän sanoo.

Henri Jantunen perusti yrityksensä Modern Marketing vuosi sitten työskenneltyään seitsemän vuotta BMW:n markkinointipäällikkönä. Janakkalassa hän on asunut perheineen vuodesta 2012.

– Täältä löytyi hyvä talo, eli vähän sattuman kauppaa tänne päädyttiin. Olemme viihtyneet hyvin. Muutimme Tukholmasta, ja olemme nauttineet Janakkalan rauhasta ja hiljaisuudesta, hän kertoo.

Janakkalan Yrittäjien puheenjohtaja Erja Niemelä on innoissaan uudesta yhteisöllisestä yritystilasta. Hän miettii, että voisi hyvinkin tehdä omia, kirjallisia töitään tilassa. Janakkalan Yrittäjien hallituksen kokoukset pidetään toistaiseksi J2:ssa.

– Toivon, että tämän myötä yksinyrittäjille löytyy yhteisöllisyyttä ja yhteistyömahdollisuuksia, hän sanoo.

Hankkeen nimi on J2 ja slogan kuuluu: Janakkala toiseen ja yrittäjät yhteen. Avajaispäivänä työskentelytilassa kävi kymmenittäin vieraita, osaa kiinnosti tilan tarjoamat mahdollisuudet ja osa tuli paikalle uteliaisuuttaan. Marja-Liisa Jäntti Turengin asemalta totesi, että jos yrittäjät eivät tee yhteistyötä, ei myöskään synny uusia ideoita eikä kehitystä.

J2 pyörii kolmen taustatoimijan vetämänä, hankkeen ideoineiden Johanna Rosnell-Varjon, Petra Pulkkisen sekä Hämeenlinnan 4H:n Hanna Pakkalan voimin. Hankkeessa halutaan paitsi kannustaa olemassa olevia yrityksiä yhteistyöhön ja kasvuun, myös nuoria löytämään yrittäjyyden yhtenä mahdollisuutena työllistää itsensä.

– Tänä keväänä järjestetään ensimmäiset Hämeenlinnan 4H:n yrittäjyyskurssit nuorille Janakkalassa, sekä Tervakoskella että Turengissa, Johanna Rosnell-Varjo kertoo.

J2-tilassa voi siis työskennellä, pitää kokouksia, pystyttää pop up -myymälän tai pitää näyttelyn. Parhaillaan esillä on Jenni Ahtiaisen ja Karoliina Viskarin Habitaren tuotekehityskilpailuun menevä kukka-amppeli-idea. Esillä on myös Karoliinan keramiikkaa.

Tilassa tullaan pitämään kerran kuukaudessa Kuukauden kuumat -tilaisuus, jossa aiheena on yrittäjien toivomia aiheita. Jos yrittäjä tarvitsee mentoria, sellaisen hänelle etsitään J2-yhteisöstä tai tarvittaessa sen ulkopuolelta. Tavoitteena on buustata yrityksiä kasvuun ja saada yrityksiä verkostoitumaan.

J2 hanke on koonnut yhteen noin 15 viestinnän ja markkinoinnin alan yksinyrittäjää Janakkalasta. Mukana on myös esimerkiksi Hämeenlinnassa lukiota käyvä NY-yrittäjä sekä parikymppinen nuori yrittäjä Nea Ahtiainen. Johanna Rosnell-Varjon mukaan mukana oleminen ei edellytä jäsenmaksua, sillä hankkeelle on saatu Leader-rahoitusta vuodeksi.

– Vuosi on tietysti lyhyt aika. Toivomme, että tässä ajassa tila osoittautuisi tarpeelliseksi, Rosnell-Varjo toteaa.

/SM