22.2.2018 klo 12:27
Uutinen

Kesätyö tekee yrityksen tutuksi nuorille

Kesätyöpaikan tarjoaminen nuorelle on työnantajayrittäjälle oiva tilaisuus tehdä hyvä ensivaikutelma tulevaisuuden työntekijöihin.

Kun hoitaa kesätyöasiat vastuullisesti, työnantaja voi varmistaa vetovoimansa, kun kilpailu osaavasta työvoimasta kiristyy. Tuoreimman Pk-yritysbarometrin mukaan pula osaavasta työvoimasta on jo merkittävä kasvun este. Siihen ei siis kannata alistua.

Siksi Suomen Yrittäjät kannustaa yrittäjiä mukaan Vastuullinen kesäduuni 2018 -kampanjaan. Kahdeksatta kertaa järjestettävä kampanja kampanja haastaa yrittäjät tarjoamaan myönteisiä kesätyökokemuksia nuorille.

Kampanjassa mukanaolo on näkyvä ja edullinen tapa rakentaa vetovoimaista ja vastuullista työnantajakuvaa.

Myös suuri yleisö odottaa työnantajilta vastuullisia tekoja. Kampanjassa mukana olo on työnantajalle mahdollisuus kantaa vastuunsa nuorista – ja kertoa siitä.

Nuorille Vastuullinen kesäduuni -logo on lupaus onnistuneesta kesätyökokemuksesta, joka luo positiivista kuvaa työelämästä. Kampanjasivusto tarjoaa kesätyönhakijoille myös vinkkejä ja tukea kesätyön löytämiseen ja hakemiseen.

Kuinka työnantaja voi hyödyntää kampanjaa?

1. Ilmoita kesätyöpaikoista veloituksetta Oikotiellä ja kampanjasivustolla

Oikotie Työpaikat on yksi Vastuullinen kesäduuni 2018 -kampanjan pääyhteistyökumppaneista. Kampanjassa mukana olevat työnantajat saavat veloituksetta ilmoittaa kesätyöpaikansa Oikotie Työpaikat -palvelussa. Vastuulliset kesätyöpaikat tulevat Oikotieltä automaattisesti näkyviin myös kesaduuni.org-kampanjasivustolle.

2. Käytä Vastuullinen kesäduuni -logoa

Vastuullinen kesäduuni -logo on lupaus hyvästä kesätyökokemuksesta nuorelle. Samalla se viestii vastuullisuudesta eri sidosryhmille, myös asiakkaille. Logoa kannattaa hyödyntää näkyvästi eri kanavissa kuten kesätyöpaikkailmoituksissa, yrityksen verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa.

3. Hyödynnä materiaaleja, osallistu seminaareihin

Kampanja tarjoaa tiiviin verkoston sekä käytännön työkaluja ja materiaaleja yrityksen kesätyökäytänteiden kehittämiseen. Osallistu kampanjan järjestämiin seminaareihin ja koulutuksiin.

Esimiehen kesätyöopas on täynnä nuorten vinkkejä onnistuneeseen kesätyökokemukseen ja vastuullisten työnantajien hyviä kesätyökäytäntöjä. Opas on saatavilla sähköisenä ja painettuna, ja se kannattaa laittaa kaikkien kesätyöntekijöiden kanssa työskentelevien nähtäväksi.

4. Osallistu Vastuullisin kesäduuni -kilpailuun ja Kesäduunitutkimukseen

Vastuullisin kesäduuni -kilpailussa palkitaan kokonaisarvion perusteella parhaat työnantajat kolmessa kategoriassa: erittäin suurten, suurten ja keskikokoisten sekä pienten organisaatioiden sarjoissa. Kilpailun yhteydessä toteutettava Kesäduunitutkimus selvittää nuorten kokemuksia kesätyöstä. Mukaan kilpailuun ja tutkimukseen voivat ilmoittautua kaikki Vastuullinen kesäduuni -kampanjan työnantajat.

5. Näy ja kuulu sosaalisessa mediassa

Kampanja ja sen työnantajat viestivät aktiivisesti somessa. Käyttämällä hashtagia #VKD18 ja mainitsemalla kampanja Twitterissä @kesaduuni ja Instagramissa @vastuullinen_kesaduuni pääset mukaan somevirtaan.

6. Ole ylpeästi vastuullinen kesätyönantaja!

Nuorten työllistäminen ja hyvin hoidettu kesätyö on yhteiskunnallisesti merkittävä teko. Siitä kannattaa kertoa näkyvästi paitsi nuorille myös asiakkaille ja muille sidosryhmille. Kampanjasta ja vastuullisen kesätyön periaatteista on hyvä viestiä myös sisäisesti.

VKD-kampanja tarjoaa julisteita, flyereita sekä vastuullisen kesätyönantajan diplomin. Materiaalit kannattaa laittaa esille, jotta yrityksen koko henkilökunta voi perehtyä niihin.


FAKTALAATIKKO

Kymmeniä tuhansia kesätyöpaikkoja

Vastuullinen kesäduuni 2018 -kampanjassa on tällä hetkellä mukana jo ennätykselliset 422 työnantajaa. Kampanjan tavoitteena on tarjota yli 60 000 vastuullista kesätyöpaikkaa 14‒29-vuotiaille ensi kesänä.

Vuonna 2017 kampanjaan osallistui 371 työnantajaa. Yhdessä he tarjosivat nuorille yli 55 000 vastuullista kesätyöpaikkaa.