Etsi

Yrittäjyys

OP Etelä-Häme tiivistää konttoriverkkoaan

Hauhon, Iittalan ja Rengon konttorit yhdistetään OP Etelä-Hämeen pääkonttoriin Hämeenlinnassa ja Hausjärven konttori Riihimäen konttoriin. Konttorit ovat auki viimeistä päivää 25.5.2018.

– Asiakaskäyttäytymisen muutos, asiakkaiden tarve yhä parempiin digitaalisiin palveluihin, toiminnan tehostamisen vaade sekä laajan konttoriverkoston haavoittuvuus ovat keskeisiä syitä tähän päätökseen, toteaa toimitusjohtaja Mika Helin. 

Helinin mukaan yritysasiakkaiden tarvitsemien konttoripalvelujen vuoksi tullaan jo nyt asioimaan enimmäkseen pääkonttorille Hämeenlinnaan sekä Riihimäen konttorille. Käteishuoltoa tarvitsevia yritysasiakkaita Hauholla, Hausjärvellä, Iittalassa ja Rengossa on hyvin vähän.

– Suurin osa asiakkaista tilaa vaihtorahat suoraan yritykseen. Osuuspankki kontaktoi lopetettavien konttoreiden osalta kaikki konttoripalvelua käyttävät asiakkaat ja pyrimme löytämään asiakkaan kannalta tarkoituksenmukaiset ratkaisut, Helin lupaa.

Alueiden elinvoimaisuuden kannalta Mika Helin uskoo, että rahaa jakavien Otto. -automaattien merkitys on suuri.

– Automaatit jatkavat toistaiseksi paikoillaan ja pyrimme vaikuttamaan automaattien pysyvyyteen pitkäjänteisesti. Uusien palveluiden kehittäminen tukee elinvoimaisuutta riippumatta yrityksen toimialasta. Näin varmasti myös finanssitoiminnassa. Koen, että elinvoimaisuuden näkökulmasta kehittäminen ja uudistuminen ovat kriittisen tärkeitä. Ja tästähän pankin nyt viestimissä asioissa on kysymys. Palveluiden lähteminen kyliltä on kuitenkin ikävä tosiasia.

Helinin mukaan konttoreiden kassapalveluja käyttävät pääasiassa iäkkäämmät asiakkaat. ​OP Etelä-Häme järjestää kesäkuusta 2018 alkaen kerran viikossa pankkiasiointikuljetukset Hauholta, Iittalasta ja Rengosta Hämeenlinnaan ja Hausjärveltä Riihimäelle. Kuljetukset ovat pankin omistaja-asiakkaille maksuttomia. Tarkemmat tiedot selviävät kevään aikana.

– Lopetettavien konttoreiden osalta suurin haitta on varmasti konttorin lähialueella asuvilla perinteisesti asioivilla iäkkäillä ihmisillä. Heitä varten olemme suunnitelleet toimenpiteitä, jotka tukevat tulevaa asiointia, esimerkiksi ilmaiset kuljetukset pääkonttorille tai Riihimäen konttorille ja maksupalvelukuorien jako yhteistyökumppanien kautta, Helin kertoo.

Pankki järjestää yhdistettävissä konttoreissa opastusta nykyaikaisten päivittäisasioiden hoitoon toteuttamalla kaikkiaan kahdeksan asiakkaille avointa tilaisuutta. Tilaisuuksissa käydään läpi mobiilipalveluita, maksukorttiasioita sekä muita laskujen maksamiseen liittyviä asioita.

OP Etelä-Hämeelle jää muutoksen jälkeen konttorit Hattulaan, Hämeenlinnaan, Lopelle ja Riihimäelle. Kaikista konttoreista saa kassapalveluita joka arkipäivä. Yhdistettävien konttoreiden asiakkaiden tilinumerot sekä muut tilinkäyttövälineet säilyvät ennallaan.

Pankissa tänä vuonna käytyjen yhteistoimintaneuvotteluiden päätteeksi seitsemän työsuhdetta loppuu. Lisäksi henkilökuntamäärä vähenee eläköitymisten ja määräaikaisten työsuhteiden päättymisen vuoksi. Tällä hetkellä OP Etelä-Hämeen palveluksessa on noin 138 henkilöä ja muutosten jälkeen noin 125. 

– Uusi teknologia ja sen mahdollistamat uudet palvelut muuttavat voimakkaasti asiakaskäyttäytymistä. Asiakkaat odottavat pankeilta kattavia ja helppokäyttöisiä digitaalisia palveluita, mikä tarkoittaa pankeille suuria ja jatkuvia investointeja palveluiden kehittämiseen, sanoo toimitusjohtaja Mika Helin.

– Konttoreissa käydään yhä harvemmin. Kilpailukyvyn varmistaminen pitkällä tähtäimellä on erittäin tärkeää. Pankkien kuluja  kasvattavat edellä mainitut kehittämisinvestoinnit sekä kasvava sääntely. Tuottoja vähentää uuden teknologian vaikutus palveluhintoihin. Toisaalta sääntely edellyttää pankeilta kannattavaa toimintaa ja vahvaa vakavaraisuutta.

/SM