Etsi

Raha

Metallica toi seudulle mojovan europotin

Hämeenlinnassa heinäkuussa järjestetyn megakonsertin talousvaikutus alueelle ilman pääsylippuja oli noin 5,4 miljoonaa euroa, josta tapahtuma-alueen ulkopuolella käytettiin noin 2,4 miljoonaa euroa.

Sponsoroinnin ja viestinnän tutkimusyritys Sponsor Insight Finland toteutti Live Nation Finlandin ja Linnan Kehitys Oy:n toimeksiannosta Kantolan tapahtumapuistossa esiintyneen Metallican Worldwired Tour kävijätutkimuksen. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena tapahtuman kävijöille heti tapahtuman jälkeen. Kyselyyn vastasi 5 653 kävijää.

92% tapahtuman kävijöistä saapui Hämeenlinnan ulkopuolelta ja 24% eli noin neljäsosa kävi tapahtuman yhteydessä ensimmäistä kertaa Hämeenlinnassa. 74% kävijöistä koki, että heille jäi positiivinen mielikuva Hämeenlinnasta.

67% kävijöistä oli Kantolan tapahtumapuistossa ensimmäistä kertaa. Kokonaisarviona 91% kävijöistä oli tyytyväisiä tapahtumaan kokonaisuutena ja 37% erittäin tyytyväisiä, mitä voidaan pitää erinomaisena tuloksena muihin vastaaviin tapahtumiin verrattuna.

Live Nation Finlandin yhteistyökumppanina Kantolassa oli ensimmäistä kertaa paikallinen yritys K-market Visamäki, jonka yrittäjä Kimmo Itäaho kertoo olevansa erittäin tyytyväinen sekä konttikaupan myyntitulokseen että tapahtumaan kokonaisuudessaan.

– Olimme keväällä yhteydessä Live Nationiin ja yhteistyö eteni sujuvasti ensimetreiltä alkaen. Myyntiodotukset olivat neutraalit, koska ensikertalaisina jouduimme hieman arvuuttelemaan, mitä konttikaupan tuotevalikoimiin otetaan. Asiakkaita kuitenkin riitti jonoksi asti heti porttien aukeamisesta aina Metallican keikan alkuun, ja odotukset ylittyivät komeasti. Ehdottomasti haluamme olla mukana myös tulevissakin massatapahtumissa Kantolassa.

Konsertin kokonaisvaikutukset olivat noin 10,9 miljoonaa euroa (sisältäen pääsyliput).