Etsi

Innovaatiot

Hämeenlinna maksaa löytöpalkkion kaupunkikeskustaa elävöittävästä ideasta

Hämeenlinnan keskustavisio 2035 on parhaillaan käsittelyssä kaupunginhallituksessa ja tulossa valtuustoon. Toimivat kehittämisideat ovat jatkossa vision täytäntöön panossa tarpeen. Parhaista ideoista kaupunki maksaa rahapalkkion.

Perinteiset keskustelu- ja yleisötilaisuudet kokoavat iäkkäämpiä kansalaisia barrikadeille uudistuksia arvioimaan. Nyt kaupunki haluaa kaupunkiyhteisön tulevaisuuspohdintaan mukaan niitä, joiden on tulevaisuus.

- Tämä liittyy koko kaupunkiyhteisön tulevaisuuden rakentamiseen. Miten tehdään Hämeenlinnan kaupungista houkutteleva, kaupunginjohtaja Timo Kenakkala haastaa.

Hämeenlinnan kaupunki aloitti viime viikolla Avoin kaupunki -kampanjan, jossa kaupunkilaisia ja eri toimijoita kutsutaan avoimeen keskusteluun kaupungin kanssa saa häiritä -teemalla.

Uudessa toimintamallissa yritykset, oppilaitokset, järjestöt ja kaupunki toimivat yhdessä tiiviillä verkostomaisella otteella yhteisessä, avoimessa kaupungissa.

Erilaisia avoimia toimintatapoja, kuten asukasiltoja, on hyödynnetty Hämeenlinnassa jo kauan, 90-luvulta lähtien, mutta nyt avoimuus on tarkoitus viedä uudelle tasolle. Kaupungin verkkosivuilla olevan tiedotteen mukaan avoimuus kaupungissa tarkoittaa osallisuutta, yhdessä tekemistä ja kehittämistä, avointa hallintoa, avoimen teknologian hyödyntämistä, avoimia tapahtumia ja avointa keskustelua.

Tähän keskustavision ja avoimuuden hedelmälliseen maaperään iskee tänään lanseerattu haastekampanja, HML Open City Challenge. Siinä haetaan testattuja ratkaisuideoita kaupungin keskustan ja sen palveluiden uudistamiseksi.

Kampanjan tuottaja Matleena Laaksonen Crazy Townista kertoo, että parhaat ideanikkarit saavat "löytöpalkkiona" testausta varten 2000–2500 euron rahoituksen sekä työtilat. Jatkoon valittuja ideoita testataan yhdessä kaupunkilaisten kanssa kolmen kuukauden ajan.

Hakija voi olla esimerkiksi yritys, yhteisö, opiskelija, organisaatio tai yksityishenkilö.

- Pelkkä hyvä idea ei riitä. Hakijan tulee testata ideaa kokeilurahan avulla oikeiden asiakkaiden ja kaupunkilaisten keskuudessa Hämeenlinnassa, Matleena Laaksonen kertoo.

Kampanjaan voi hakea mukaan omalla idealla 28.10.2019 mennessä. Jatkoon valittuja ideoita testataan marraskuusta tammikuulle, jolloin 31. tammikuuta järjestetään yrityskeskittymä Parkissa kampanjan huipentava finaali.

Kampanjan järjestävät OP Etelä-Häme, Osuuskauppa Hämeenmaa, Pohjantähti, Hämeenlinnan kaupunki, Linnan Kehitys sekä Crazy Town. Lisäksi mukana yhteistyössä ovat Hämeen ammattikorkeakoulu ja Koulutuskuntayhtymä Tavastia. Järjestäjiä yhdistää halu tuoda elämää Hämeenlinnan keskustaan.

- Pohjantähti on alansa kummajainen, hämeenlinnalainen vakuutusyhtiö, ja haluamme olla ylpeitä juuristamme. Kaupunkivisio on tervetullut ja haluamme olla mukana kehittämässä kaupunkia sen suuntaan, Pohjäntähden toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen sanoo.

Osallistu haastekampanjaan >>>