Etsi

Yrittäjyys

Herkkutori palvelutiskeineen on kaupan sydän

Hattulan vuoden yrittäjänä on palkittu Hattulan K-supermarketin kauppias Miro Parjanen. Hämeen Yrittäjät ja paikallisyhdistys Hattulan Yrittäjät luovuttivat palkinnon Hattulan yrittäjäjuhlassa Hämeenlinnan Verkatehtaalla lauantai-iltana.

Miro Parjasella oli kauppiasura tähtäimessä parikymppisestä lähtien. Sitä polkua on kuljettu opiskellen ensin merkonomiksi ja sitten suorittaen ruokakaupan esimiehen erikoisammattitutkinnon sekä Ruokakeskon kauppiasvalmennuksen.

Mikä kauppiaana olemisessa viehättää?

– Tässä työssä saa olla ihmisten kanssa tekemisissä. Työ on monipuolista, jopa fyysistäkin. Tässä saa tehdä kaikkea, ja paljon. Toivottavasti pysyn terveenä ja saan tehdä tätä työtä mahdollisimman pitkään, Miro Parjanen sanoo.

Hän toimi aiemmin Hämeenlinnassa Tiiriön K-Citymarketissa myymäläpäällikkönä. Sieltä hän siirtyi kauppias Jouni Monton houkuttelemana Vantaalle. Ensimmäinen oma kauppa löytyi Tervakoskelta, K-market Tervapata. Miro Parjanen oli tuolloin vasta 27-vuotias.

Parin vuoden kuluttua, vuonna 2017 Miro Parjanen siirtyi kauppiaaksi Hattulaan, kun edellinen kauppias Antti-Jussi Kivi siirtyi Hämeenlinnaan luotsaamaan K-Citymarket Hämeensaarta. Parjanen asuu Hattulassa, joten kauppa ja paikkakunta ovat hänelle ennestään tuttuja.

Nuoresta iästään huolimatta Parjanen on jo kokenut kaupan alan tekijä. Hän kiittelee kasvattajakauppiaitaan, joilta hän on saanut tärkeää tukea ja mentorointia kauppiastyön harjoittelussa heidän valmennuksessaan.

- Olemme edelleen yhteydessä päivittäin. Mutta nyt joissain asioissa mentorointi on kääntynyt niin, että he soittavatkin välillä minulle kysyäkseen neuvoa, Parjanen mainitsee.

K-supermarket Hattulan kauppias panostaa voimakkaasti tuoreosastoihin ja asioinnin helppouteen sekä ottaa valikoimiin mahdollisimman paljon lähituottajien tuotteita. Hän on mahdollisimman paljon myymälän puolella asiakkaiden kanssa tekemisissä. Hän haluaa, että kaupalla on kasvot.

– Jos asiakkailla on toiveita, minua saa ihan rohkeasti tulla nykäisemään hihasta ja kertomaan niistä. Panostan paljon siihen, että henkilökunnalla on hyvä fiilis, mikä näkyy asiakkaille iloisena palveluna, kauppias kertoo.

Parjanen tietää millaisessa murroksessa kaupanala elää.

– Vastuullisuus ja digitalisaatio ovat isoja ja kasvavia teemoja. Tässä kehityksessä pitää pysyä mukana. Kuluttajia kiinnostaa nykyisin todella paljon mistä ja miten tuotteet päättyvät kaupan hyllyyn.

K-supermarket Hattula työllistää 17 henkilöä. Kaupan sydän on Herkkutori palvelutiskeineen. Liha- ja kalaosastolla, kuten muissakin tuoteryhmissä, on tarjolla mahdollisimman paljon paikallisia tuotteita.

- Kalatuotteet ovat Hattulassa erityisen kysyttyjä, panostamme vahvasti kalavalikoimaan. Pyrimme saamaan muun muassa Vanajaveden kalaa myyntiin.

Miro Parjanen harrastaa vapaa-aikanaan sulkapalloa, golfia ja jääkiekkoa.

- Liikunta on paras tapa nollata mielestä työasiat, hän sanoo.

 

FAKTAA

Tmi Miro Parjanen / K-supermarket Hattula

  • Yrittäjä: Miro Parjanen
  • Perustettu: 2015
  • Työntekijöitä: 17
  • Toimiala: Päivittäistavarakauppa
  • Muuta: Hattulan vuoden yrittäjä 2019.